1. Dit willen we zien in The Witcher 4

Dit willen we zien in The Witcher 4

Nog lang niet klaar met de franchise

Kort na de release van The Witcher 3: Wild Hunt en diens uitbreidingen gaf CD Projekt Red aan dat het gedaan was met Geralts verhaal. Veel fans interpreteerden dat als het einde van de franchise, maar na zo’n veertig miljoen verkochte exemplaren kan de ontwikkelaar het universum natuurlijk niet achterlaten. Nu de deal met auteur Adrzej Sapkowski is geconsolideerd en The Witcher op Netflix een grote hit blijkt te zijn, is een vierde The Witcher-game logischer dan ooit. Dit zouden we daarom graag in The Witcher 4 willen zien.

De focus op Ciri

Dat Geralts verhaal ten einde is betekent niet dat de huidige verhaallijn niet voortgezet kan worden. Een zeer interessante insteek zou een verhaal rondom Ciri zijn, die als witcher over The Continent reist en haar eigen avonturen beleeft. Vanuit haar perspectief beleven hoe het is om als vrouwelijke witcher mysteries op te lossen, en hoe ze omgaat met bijkomende ellende, zou een boeiende variatie zijn op Geralts avontuur. De keuze voor de asblonde dame zou bovendien logisch zijn, aangezien ze feitelijk centraal staat in de franchise.

Dat is niet zonder reden: zoals je wellicht weet vloeit het Bloed van de Elfen door Ciri’s aderen, waardoor ze ongekende magische krachten bezit. Wat deze krachten inhouden verken je sporadisch in The Witcher 3: Wild Hunt, maar ze bieden talloze mogelijkheden voor nog veel meer boeiende gameplay-elementen. Denk aan een ander soort skill tree dan die van Geralt, waarbij spelers vergelijkbaar met Jedi: Fallen Order geleidelijk nieuwe krachten leren, waarmee gevechten op die manier de standaard actie-rpg-conventies van voorheen ontstijgen. Zo kan de wijze waarop spelers hun skill tree uitbouwen hun speelstijl bepalen. Denk aan nieuwe signs leren, teleportatiemanoeuvres en wellicht zelfs God of War-achtige zwaardworpen.

Ciri’s krachten zijn ook razend interessant voor de tijdlijn van de volgende game. Zoals ze in de boeken vertelt – en in The Witcher 3 vertelt over een bezoek aan de wereld van Cyberpunk 2077 – kan Ciri naar andere dimensies reizen. Dat opent deuren naar totaal andere werelden en tijdperken, iets waar CD Projekt gezien de gigantische spelwereld van The Witcher 3 en de hoeveelheid lolligheid in de laatste uitbreiding waarschijnlijk wel voor in is. Een achtervolging van The Wild Hunt door meerdere dimensies, terug naar de tijd waarin witchers nog in grote getalen aanwezig waren, of een uitstapje naar de moderne samenleving: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Terug in de tijd

Het is ook mogelijk dat de ontwikkelaar op een slimme manier terugkomt op de uitspraak dat ze klaar zijn met Geralt door de boeken te adapteren voor een nieuwe trilogie. Ten tijde van de eerste The Witcher-game was het duidelijk dat de ontwikkelaar een eigen verhaal wilde vertellen en het bronmateriaal wilde vermijden, maar inmiddels lijkt de situatie veranderd te zijn. Niet alleen hebben CD Projekt Red en Sapkowski elkaar opnieuw de hand geschud, ook bevat Gwent-uitbreiding Thronebreaker een scène uit de boeken.

De in totaal acht boeken zijn een bijna onuitputtelijke bron van verhalen waar CD Projekt nog jaren mee vooruit kan. Bovendien zetten ze personages die niet bijzonder veel achtergrondverhaal hebben gekregen in de games in een ander daglicht, en kom je meer te weten over de achtergrond van Yennefer, Triss, Ciri en Geralt zelf. De personages worden bijvoorbeeld regelmatig gescheiden, waardoor je misschien wel met meerdere speelbare personages een ander perspectief op de gebeurtenissen krijgt.

Uiteraard zijn er talloze gebeurtenissen en locaties die geschikt zijn voor open werelden die gevarieerder zijn dan ooit. De bossen van Brokilon, de mijnen van Mahakam en Nilfgaard zijn bijvoorbeeld uitgestrekte landschappen waar Geralt verhalen in beleeft en de oorlogen plaatsvinden waar zo vaak naar wordt verwezen. Toegegeven: de gehele saga in gamevorm vertellen is een bijzonder grote uitdaging, maar wel eentje die we CD Projekt graag aan zien gaan.

Intensere monsterjachten

Sommige quests in The Witcher 3 behoren tot de beste ooit, maar dat is vaak bijna geheel te danken aan het briljante schrijfwerk en de lastige keuzes, en niet zozeer aan de gameplay zelf. De game experimenteert met puzzels en het verkennen van grottenstelsels onderwater, maar we zouden graag zien dat het volgende deel hier veel hoger op inzet en met name de jacht op monsters veel intenser maakt.

Stuur ons maar een labyrinth in waar na tientallen minuten zoeken een sterke eindbaas op ons wacht, of maak grottenstelsels groter met puzzels die draaien om logica en timing. Of dwing spelers om rekening te houden met de habitat van monsters: ijskoude bergtoppen waar je zo uitglijdt, maisvelden waar het wezen overal kan opduiken of een verlaten stad die je al luisterend en sluipend doorzoekt. Op die manier kan CD Projekt ook nieuwe gameplay-elementen introduceren, zoals stealth en platformen, waarbij je wellicht zelf een aanpak kiest.

Dat laatste is gedeeltelijk onderdeel van de voorgaande games in de vorm van het brouwen van de juiste potions en effectieve oliën. Toch is de voorbereiding op dergelijke gevechten nooit écht essentieel geweest en klaar je de klus vaak ook wel met brute kracht. Daarom zouden we graag zien dat CD Projekt de voorbereiding op de een of andere manier belangrijker maakt, al is het maar door gevechten bijzonder moeilijk te maken zonder de juiste hulpmiddelen. Daarbij mag ook gezegd worden dat het vechtsysteem een stuk vloeiender en nauwkeuriger mag aanvoelen, want dat voelt vooralsnog soms wat houterig aan.

Verfijningen

Wat ook vloeiender mag is het paardrijden, want Roach voelt in The Witcher 3 meer als een soort achtbaan die soms plotseling van de rails schiet, dan een goed functionerend paard. Daarbij verschijnt hij soms op de meest dubieuze plekken als je naar hem fluit en kun je alsnog beter gaan lopen. En zo zijn er nog veel meer kleine dingen die de volgende The Witcher-game nog vele malen beter kunnen maken. Denk aan meer boeiende zij-activiteiten, betere gezichtsanimaties, een overzichtelijkere interface en een dagboek die spelers op weg helpt met het verhaal en de besturing als ze na een tijd weer terugkeren naar de game.

Ondanks al deze ideeën hopen we uiteraard ook dat het Witcher-dna behouden blijft. Er zijn veel manieren waarop de game zich onderscheidt van andere rpg’s, zoals de vergaande gevolgen van keuzes en ongekende kwaliteitscontrole, maar ook kleine dingen als niet hoeven grinden voor het hoofdverhaal en crafting-materialen die geen inventarisruimte in beslag nemen. We zijn er echter van overtuigd dat CD Projekt Red het hier rijkelijk mee eens is en dat The Witcher 4 voortbouwt op het ijzersterke fundament van de vorige delen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Wat willen jullie zien?
  • @Jack O

    Scarlett Johansson tegenover mij aan de ontbijttafel.
  • @Rahl Same!
  • @Rahl

    Zou d'r liever op me hebben zitten, zonder kleding. Maar goed, ieder z'n ding hè.
  • @Rahl Geef mij Jessica Alba die vind ik stukke knapper dan Scarlett haha.
  • @smaakmaker

    Die is ook lekker ja, potverdikkeme!
  • @smaakmaker

    Ik geef jullie alles, forumvriendjes.
  • @Jack O
    Wat mijn grootste wens zou zijn is co-op, al is 't maar voor the Witcher 3. Er is zo veel te ontdekken in die mega wereld, dat het mij leuker lijkt om dit samen met iemand anders te doen.
  • @Gaaiz Klinkt tof, maar ik zou dat persoonlijk niet willen zien. Online co-op en verhaal breken voor mij altijd de immersie.
  • @Jack O

    Eens. Dat is leuker voor een GTA en Far Cry waar je een beetje kan kloten.
  • @Gaaiz

    Je bent een witcher. Die houden niet van gezelschap.
  • @Jack O

    Leuk artikel maar wel een beetje vroeg die game is minimaal nog 5 jaar van ons verwijderd haha.
  • @smaakmaker Haha tja, The Witcher leeft momenteel weer een beetje. Bovendien heeft CD Projekt Red nog een rpg voor 2022 gepland staan, dus wie weet.
  • @Jack O Is dat niet de C2077-multi-player?
  • @Heer Mida Dat zou kunnen, maar ze hebben in een investeerdersbijeenkomst gezegd dat het een 'verhaalgedreven AAA-rpg wordt.'
  • Ben nog steeds bezig met deel 3 haha.
  • Geen boekvergamingen. De kracht van CDP Red's trilogie is dat deze de bronmaterie (grotendeels) in stand houdt en verrijkt in tegenstelling tot Netflix die de boel herschrijft. Vul wat gaten, refereer naar de bronmaterie, doe af en toe een scene uit een boek en/of belicht deze vanuit een ander perspectief. Maar ik hoef niet de spelversie van De Laatste Wens of Bloed van de Elven.
  • Ik zie graag een custom character creation
  • Een remake van de eerste 2 delen maar dan als open wereld (zoals deel 3) aangevuld met tal van losse verhalen en missies.
  • @tielo oeh, ja dat lijkt me ook tof!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren