1. Dit zijn de belangrijkste vernieuwingen in Animal Crossing: New Horizons

Dit zijn de belangrijkste vernieuwingen in Animal Crossing: New Horizons

Hoe kleine veranderingen voor een grote impact zorgen

Met een frisse twist dat je nu op een onbewoond eiland begint, lijkt het alsof Animal Crossing: New Horizons een grotere stap voorwaarts gaat maken dan zijn voorgangers tot nu toe hebben gedaan. Naar aanleiding van een uitgebreide speelsessie en een vroege vertoning van de Direct zetten we de belangrijkste vernieuwingen voor je op een rijtje.

Het vinden van een uitgekiende balans tussen geliefde kernwaardes en riskante vernieuwingen is bij vervolgen van succesvolle games van groot belang.Na vier delen in de serie (we rekenen de Japanse N64-versie en de spin-offs even niet mee) zijn de formule en bijbehorende handelingen in Animal Crossing nagenoeg onveranderd gebleven. Je bent je lening voor je huis aan het afbetalen, terwijl je kletst met je dierlijke buren, je huis inricht en geniet van het dagelijkse leven dankzij de real-time klok die de spellen gebruikt.

Er zijn zeker verbeteringen en vernieuwingen geïntroduceerd door de jaren heen, maar de kern is hetzelfde gebleven. Hoe knus het ook aan kan voelen om weer te keren in je oude geliefde game, moet er wel genoeg ontwikkeling aanwezig zijn om fans iets nieuws te kunnen bieden. Hoe zit dit dan bij New Horizons?

Craften op een onbewoond eiland

De grootste verandering in New Horizons ten opzichte van de vorige delen is dat je op een onbewoond eiland begint met enkel een tent. Echt onbewoond is het gelukkig niet, want je begint met twee dierenvrienden voor een gezonde dosis mentale steun en gezelligheid. Op dit eiland vind je verder minimale voorzieningen van Timmy en Tommy Nook en het idee is dat je langzamerhand uitgebreid en meer inwoners, meer winkels en meer activiteiten vrijspeelt. In feite zorgt het concept van het onbewoonde eiland ervoor dat het begin van de game langer duurt en je meer hebt om naartoe te werken.

Nieuw is ook dat je nu materialen als hout en onkruid verzamelt om deze vervolgens te gebruiken om items mee te craften. Je maakt nu zelf tools als scheppen, hengels en visnetten, wat misschien wel leuker is dan ze kant en klaar in de winkel kopen. Ook kan je nieuwe recepten leren om een enorme hoeveelheid meubels te kunnen maken. Dat je nu op een ander manier bezig bent met de items in de wereld van Animal Crossing, kan een enorme impact hebben op de gameplay-loop van de game. In plaats van geld verzamelen om dure items te kopen, ben je nu actief op zoek naar recepten en materialen.

animal crossing new horizons

Customize je rot

Een andere toevoeging die op papier misschien niet zo belangrijk lijkt, maar een grote impact zal hebben is dat je ook buiten je eigen huisje meubels kan plaatsen en het uiterlijk tot in de kleinste details kan aanpassen. Dat je het hele eiland vorm kan geven met lampen, tegels, paden en wat voor voorwerpen je ook maar in de buitenlucht wil plaatsen. ?Hiermee heb je veel meer ruimte om mee te spelen? en gaat waarschijnlijk de game een extra lang staartje geven. Voordat je hele dorpje omgetoverd is, ben je flink wat uurtjes zoet. Voor het eerst in de serie kan je ook het landschap aanpassen. Je zit niet meer vast aan hoe rivieren lopen of waar heuvels staan. Je kan nu bijvoorbeeld zelf kiezen waar je een extra waterval plaatst, dus je kan nu meer dan ooit je dorpje je eigen maken.

Zoals je gewend bent van de serie kan je zelf ook patronen maken die je vervolgens op vlaggen, shirts of andere items kan plakken. Nieuw is ook dat je deze patronen op je gezicht kan plakken. Wie wil er nou niet een lief bloemetje, Gamer.nl-logo of muzieknootje op het voorhoofd van hun dorpsbewoner? En mocht je nog ontwerpen in Animal Crossing: New Leaf of de mobiele spin-off Pocket Camp hebben, kan je die meenemen door de QR-codes te scannen met de bijbehorende Nook Link-app die ook in maart lanceert.

Opvallend is dat Nintendo heeft aangepast hoe je jouw personage maakt. Waar je in vorige delen cryptische vragen moest beantwoorden die bepaalden wat voor ogen, neus of mond je had, kan je dit nu handmatig selecteren zoals je kent uit de meeste character creators. Het is een beetje jammer dat de charme van het maken van je personage er vanaf is, maar daarentegen kan je wel een uiterlijk kiezen waar je echt tevreden mee bent. Je moet er immers vele uren tegenaan kijken. Overigens kun je alles achteraf nog aanpassen, inclusief het geslacht van je dorpsbewoner.

animal crossing new horizons

Springen, fierljeppen en laddertjes

Doorgewinterde Animal Crossing-spelers zien vast het voordeel in van nieuwe mogelijkheden om door het landschap te navigeren. Omlopen is verleden tijd met een paar vernieuwingen. Met een klein uitschuifbaar laddertje kan je heuvels beklimmen en je kan zelfs een sprongetje maken over een klein stroompje water. Waar we echter het meest enthousiast van worden is de mogelijkheid om op z’n Fries te fierljeppen. Je kan een grotere polsstok in het water steken en met een kek sprongetje de overkant bereiken. Het lijkt misschien niet zo’n grote toevoeging, maar sneller naar je bestemming kan komen is een bijzonder fijne luxe wanneer je insecten, fruit of vissen aan het farmen bent.

animal crossing new horizons

Expedities

Dit is een belangrijke! In New Leaf kreeg je de mogelijkheid om met een bootje naar een tropisch eiland te reizen vol met exotische en waardevolle insecten en vissen. Dit wordt naar een nieuw niveau getild in New Horizons doordat je nu elke dag met een vliegtuigje naar een ander mysterieus eiland kan gaan, afhankelijk van onder andere de stemming van de piloot. Of dit een oneindige hoeveelheid of een beperkt aantal bestemmingen is, weten we nog niet, maar een extra activiteit om elke dag te doen is zeer welkom voor de dagelijkse gameplay. Dit wordt waarschijnlijk een perfecte manier om nieuwe dieren te leren kennen of tropisch fruit te vinden, wat je dan weer kan planten op je eigen eiland en kan verkopen voor lekker veel Bells.

Nederlandse taaloptie

New Horizons krijgt als eerste de optie om Animal Crossing in het Nederlands te spelen is. Vooral voor de jongere gamers kan dit de game stukken toegankelijker maken. Het wordt waarschijnlijk wel even wennen om gesprekken met je buren in het Nederlands te houden, want het wordt toch wel even wennen om Klingels af te betalen is plaats Bells, maar wellicht kan het een fijne frisse wind bieden voor veteranen die elke game al in het Nederlands hebben gespeeld.

A̶i̶r Nook Miles verdienen

Ook nieuw zijn de Nook Miles die je kan verdienen. Door quests te doen verdien je dit betaalmiddel waarmee je in eerste instantie je lening aan Tom Nook af kan betalen. Hiernaast kan je speciale items verdienen door de verzamelde Nook Miles in te leveren. Je verdient deze punten met verschillende quests als het verzamelen van tien vissen of door tien gesprekken met dierenvrienden te starten. Dit lijkt best een handig houvast te geven aan nieuwe spelers door suggesties te doen voor activiteiten die je in de game kan doen. Een beetje hulp met inspiratie kan zeker geen kwaad, omdat je misschien niet altijd weet wat je moet gaan doen terwijl je Animal Crossing speelt.

animal crossing new horizons

Animal Crossing op z'n mooist

New Horizons wordt de eerste keer dat we een echte Animal Crossing in HD mogen spelen. Na ons eerste uurtje met de game zijn we aangenaam verrast door hoe magistraal Animal Crossing uit de verf komt op de Switch. De sneeuwvlokjes, grassprietjes, vacht op de diertjes en kabbelende beekjes zijn een genot om naar te kijken. De game wordt in een soepele 60fps vertoond en de hogere resolutie toont ons de verfijnde textures en animaties voor de personages. Qua besturing hoef je geen verrassingen te verwachten - het blijft op en top Animal Crossing - maar wat betreft grafische vertoning weet New Horizons een bijzonder goede indruk achter te laten.

animal crossing new horizons

Het mag duidelijk zijn dat we onder de indruk zijn van de vernieuwingen in Animal Crossing: New Horizons. Het lijkt erop alsof er voldoende nieuwe concepten worden geïntroduceerd, terwijl de kern van de game intact blijft. De magie van Animal Crossing komt pas echt goed tot zijn recht als je dit een langere tijd in korte sprints hebt gespeeld, dus het is nog even afwachten hoe de volledige game-ervaring zich gaat manifesteren. Met een beetje geluk spelen we over een precies een maand de beste game uit de franchise.

Animal Crossing: New Horizons verschijnt 20 maart voor Nintendo Switch.

Dit artikel delen

Over de auteur

Lucas May Hoofdredacteur van Gamer.nl. Liefhebber van de gekheid die deze intrigerende industrie met zich meebrengt. Perfecter dan Spelunky en Tetris wordt het niet.

Reacties

  • Ik weet dat piet en co hier warm van lopen, maar bij mij is het nog niet warm genoeg. Ik weet niet wat Ik er van moet denken.
  • @CyberFl

    Coole post.
  • @CyberFl

    Ik heb in totaal 0 AC games gespeeld, dus ik loop er niet heel warm voor ofzo. Misschien een keer kopen om samen te spelen met de meid. Dat is wel leuk op zich.
  • @Piet S.

    Met de meid. Alsof jouw vriendin zou zeggen; 'lekker uiteten met de knul'.
  • @Rahl

    Haha met de huismijt
  • @Rahl

    Uhh… Zo zeggen wij dat hier gewoon. Niks vreemds aan. ;)
  • @Piet S.

    Met de meid omg haha.
  • @CyberFl

    omg wtf roflol wut
  • @Piet S. Waar iedereen zich toch druk om kan maken. Veel plezier met de meid man 😉.
  • Heb echt zin in deze game.
  • Misschien ooit is proberen. Zou zeggen budgetbakkie maar dat gaat niet op bij nintendo hehe.
  • @xcollin

    Klopt, voordeel is wel dat het 2dehands wel waarde houdt. Dus als je hem voor 50 kunt scoren kun je hem altijd nog voor 40 wegdoen als het niks is.
  • Ik vind het eerlijk gezegd ook geen 50 euro game. Je kan mij niet zeggen dat de ontwikkelkosten voor deze game zo hoog zijn. Dat je hem voor 50 euro moet verkopen. Dit is voor mij gewoon een 40 of zelf 30 euro game.
  • @smaakmaker

    Nooit een AC game gespeeld dus…aangezien jij afgaat op het uiterlijk.

    100 uur gameplay is niks voor Animal Crossing. Maak er maar gerust 200 of 300 van als je er echt in zit en je zult daarmee ook elke dag, zelfs op kerst en je verjaardag, dit spel opstarten om te zien wat de bewoners voor speciaals voor jou persoonlijk in petto hebben. Elke dag is anders. De games zitten vol events.

    Lol gezien de ratio euro/gametime kan je niet beter scoren dan AC. Dus ja het is het zeker waard. Maar je moet wel enige creativiteit hebben. Gamers die aan het handje gehouden moeten worden om een game te spelen zullen zich niet vermaken omdat ze dat gewoon niet kunnen.
  • @Ramirez

    Ik zeg ook niet dat je niet lang kunt vermaken met deze game. Ik zeg alleen dat ik het qua productie kosten geen 50 euro game vind. Als ze deze game voor 35 /40 euro zouden verkopen gaan de verkopen nog hoger zjj . Dan dat nu de verwachtingen zijn
  • @smaakmaker

    Oké. Aangezien jij de productiekosten weet, waarom deel je ze niet met ons.

    Tja dat laatste is een non-argument. Als Red Dead 2 45 euro op launch zou zijn zouden er ook meer exemplaren verkocht zijn.

    Daar komt bij…ik denk dat Nintendo wel iets meer van marktwerking en pricing afweet dan de almachtige kaas toch?
  • @Ramirez

    Wat ik daarmee wil zeggen dat een God of War of Breath of The wild echt miljoenen kosten om te maken. Dat ligt bij Animal crossing waarschijnlijk vele malen lager. Neem Dreams ook een game waar je 100en uren in kunt steken die verkoopt Sony omdat de productie kosten minder zijn ook gewoon voor 40 euro. Dat zou Nintendo ook moeten doen met sommige games en oa met deze game.
  • @smaakmaker

    Laat ik het omdraaien.
    Zouden die games niet gewoon duurder moeten zijn dan ze nu zijn?

    Maar ik wacht nog steeds op die productiekosten. Je kunt geen dingen roepen zonder harde onderbouwing of ervaring. Aan vlinders in je buik hebben we niks in deze situatie.

    In the end: met een prijs van 60 euro gaat dit spel met gemak over de 10+ miljoen. Ik sluit 15+ niet eens uit. Dus ik ben geneigd te zeggen dat minstens 10 miljoen gamers het niet met je eens zullen zijn.

    En lol met je vergelijking van Dreams. Dat komt niet eens in de buurt van AC gameplay en playerbase. Sony moest dat wel goedkoper op de markt brengen omdat het anders totaal niet verkoopt.

    Lesje economie:
    De verkoopprijs van een product is niet alleen afhankelijk van de productiewaarde maar bijvoorbeeld ook van de aantrekkelijkheid van het product.

    Of denk je dat een Samsung/Apple telefoon ook echt 1000 euro waard is?
  • @Ramirez

    Nee dat hoeft niet.

    God of war ps4 heeft 131 miljoen dollar gekost je snapt toch ook wel dat Animal crossing geen 131 miljoen gekost heeft om te maken. En de productie kosten van God of war zojuist even gegoogled.

    En laten we voor Nintendo hopen dat Animal Crossing zoveel verkoopt.

    En waar zeg ik dat dreams en animal crossing dezelfde gameplay hebben? Ik zeg dat dreams ook een game is waar je makkelijk 100en uren in kunt steken en die verkopen ze ook voor 40 euro. Anders zou het misschien niet verkopen. Maar volgens mij is het wel een populaire game ook de early acces. .
  • @smaakmaker

    Ik heb geen idee wat AC gekost heeft. Jij wel? Ik weet wel wat het ze op gaat leveren. Jij blijkbaar niet.

    Sta je ook zo in de winkel? Die Nikes hebben hooguit 3 tientjes gekost qua productie maar toch betaal je die 150 die ze vragen?

    Wanneer 10+ miljoen mensen bereidt zijn 60 eurie neer te leggen voor een game. Ga je een game niet voor minder in de markt zetten. De cheapskates (laat ik ze maar zo noemen lol) kan je later alsnog overtuigen met een aanbieding.

    Maar het volgende:
    Wat kan het een gamer aan z’n reet roesten wat de productiewaarde is.
    Het gaat een gamer maar om 1 ding: Hoeveel uur plezier haal ik uit dat aankoopbedrag. In dat geval danst AC rondjes om God of War.

    Ze staan echt niet in de Gamemania of mediamarkt van: “zoooooo deze game kostte 200miljoen om te maken. Dan moet ie wel geweldig zijn…”

    Dus nogmaals mits je van de AC gameplay kunt genieten is het iedere euro meer dan waard.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren