1. Dit zijn de verschillen tussen Pokémon Sword en Pokémon Shield

Dit zijn de verschillen tussen Pokémon Sword en Pokémon Shield

Verschillende pokémon en gyms

Kun je nog steeds niet kiezen tussen beide versies van de nieuwe Pokémon-games? In dit artikel bespreken we de verschillen die we tot nu toe weten tussen Pokémon Sword en Pokémon Shield. Net zoals in voorgaande Pokémon-games gaat het verder dan alleen unieke beesten.

Fans van de Pokémon-games weten het inmiddels. Wanneer er een nieuwe generatie spellen verschijnt, dan brengen Nintendo en Game Freak tenminste twee versies aan die in de basis niet van elkaar verschillen. Het avontuur is grotendeels hetzelfde van begint tot eind, maar onderweg kan de ervaring verschillen. Dat zit hem meestal in de soorten pokémon die je tegenkomt. Zo word je gestimuleerd om te ruilen met je vrienden – of misschien wel een extra spelcomputer en game te kopen zodat je op je gemak met jezelf kunt ruilen en niet je kostbare pokémon hoeft in te leveren.

In het verleden heeft ontwikkelaar Game Freak ook wel eens andere unieke eigenschappen per versie geïntroduceerd. Wie Pokémon Ruby en Sapphire gespeeld heeft weet bijvoorbeeld dat er twee compleet verschillende, slechte teams aanwezig waren: Team Aqua en Team Magma. De impact die ze hadden op het verhaal was niet anders, maar de manier waarop ze ermee omgingen wel. In Pokémon Black en White zaten verder exclusieve omgevingen, terwijl Pokémon Sun en Moon de dagdelen omgedraaid hadden. Zo hebben verschillende versies vaak net even wat meer aan te bieden.

pokemon

Verschillende gyms

De traditie wordt voorgezet met Pokémon Sword en Shield. Ook nu hoef je geen compleet andere ervaring te verwachten natuurlijk, maar wellicht is er nu meer reden om toch beide versies op te pakken. Dit keer heeft Game Freak er namelijk voor gezorgd dat er een aantal unieke gymgevechten per game zijn. Daar waar Pokémon-spellen voorheen voor elke versie (soms op de derde na) precies dezelfde gymgevechten heeft, is dat nu dus anders. Tot nu toe weten we alleen dat Pokémon Sword een Fighting-gym en Pokémon Shield een Ghost-gym heeft, bijvoorbeeld.

De rest van de veranderingen merken we snel genoeg, wanneer we beide versies van de achtste generatie titels uitproberen en testen. Het kan belangrijk zijn om te weten welke verschillen er nog meer zijn, maar dat haalt misschien ook wel een beetje de angel uit het plezier dat je eraan beleeft. Natuurlijk is het fijn als je van tevoren je team helemaal kunt samenstellen en optimaliseren, maar onderdeel van het plezier van de Pokémon-games is de flexibiliteit die je hebt als trainer. Je bepaalt zelf wat je tof vindt en hoe je uiteindelijk de gyms van plan bent te verslaan.

Het fijne aan deze verandering is dat je per spel dus straks een compleet ander team zou kunnen hebben. Waarschijnlijk is er wel wat overlap tussen beide versies, maar in principe zijn er types genoeg om twee compleet verschillende ervaringen aan te kunnen bieden. Het spel vergt immers andere dingen van je op specifieke momenten en om te kunnen winnen, moet je je aanpassen. En daar is niets mis mee. Sterker nog, wat ons betreft vergroot het de herspeelbaarheid. Mocht je dus geen genoeg krijgen van Shield, dan kun je in Sword een iets andere ervaring vinden.

pokemon sword and shield

Verschillende pokémon

Uiteraard zijn er ook nog steeds verschillende pokémon per versie te vinden. Op dit moment kennen we de volledige lijst ook nog niet, maar Game Freak heeft wel alvast enkele monsters per versies bevestigd. Zo kun je in Pokémon Sword onder meer de draak-pokémon Deino, Zweilous en Hydreigon vinden, evenals Jangmo-o, Hakamo-o en Kommo-o. Ook Farfetch'd en zijn nieuwe evolutie Sirfetch'd zijn hier van de partij. Pokémon Shield heeft pseudo-legendaries als Larvitar, Pupitar en Tyranitar en Goomy, Sliggoo en Goodra tot zijn beschikking. Ook vinden we hier Galarian Ponyta.

Tot nu toe zijn er dus al meer dan genoeg verschillende soorten pokémon die invloed kunnen hebben op de versie die je straks gaat kiezen. Ben je fan van Tyranitar (wie is dat nou niet, kom op jongens), dan ben je voorlopig aangewezen op de Shield-versie. Anders krijg je te maken met een lang proces van pokémon ruilen, niet tevreden zijn met het beest dat je van je vrienden gekregen hebt, breeden, het ei uitbroeden door rondjes te rennen en dan pas krijgen waar je eigenlijk gewoon al die tijd recht op had. De lijst met bekende exclusieve beesten zal na de release natuurlijk alleen maar toenemen.

Dan hebben we het nog niet eens over de legendarische pokémon gehad. Die zijn vaak veel lastiger te vinden, omdat er maar één versie van is. In Pokémon Sword kom je de hond-met-het-zwaard-en-tevens-Dark-Souls-vijand Zacian tegen, terwijl Pokémon Shield Zamazenta heeft. Ook een hond, maar dan met een schild als hoofd. Toch minder indrukwekkend. Uiteraard hebben we nog veel te leren over deze beesten, zoals goede legendaries in de wereld van Pokémon betaamt. Voorlopig lijkt mijn persoonlijke keuze in elk geval richting Sword te gaan. En die van jou?

Pokémon Sword en Pokémon Shield verschijnen op 15 november exclusief voor Nintendo Switch.

Dit artikel delen

Over de auteur

Wesley Akkerman Freelance tech- en gamejournalist. Heeft Persona 5 hoog in het vaandel staan. Speelt voornamelijk (J)RPG's, maar kan ook genieten van LEGO- en puzzelgames.

Reacties

  • Ben het met de legendarische niet helemaal eens dat Zamazenta minder indrukwekkend is dan Zacian. Beide hebben zijn charmes in uiterlijk. Ik vind het vooral weer leuk dat Zamazenta dat schild als 1 geheel heeft om zijn nek en maakt de Pokemon af en Zacian maar met een zwaard in zijn bek loopt wat als een losstaand onderdeel kan worden gezien. Daarnaast is Zacian dan weer stoerder vanwege het zwaard.

    Sowieso vond ik het kiezen tussen de versies heel lastig aangezien ik beide legendarische leuk vind en ook beide Gym types zitten in mijn top 5. Uiteindelijk viel de keuze op Larvitar en vind ik het design van Zamazenta iets aantrekkelijker. Daarnaast weet ik nog steeds niet welke starter ik wil omdat dit de eerste keer is sinds Gen 3 dat ik ze alle 3 leuk vind. Meestal ben ik wel een water starter. Ook weet ik de eind evoluties niet omdat ik niet heb gekeken naar lekkende informatie.
  • @Snafu9 Ik zou zeggen meerdere speelsessies!
  • Ik ga voor de Sword-versie, ik vind Zacian er net wat cooler uitzien dan Zamazenta. Als starter zal ik deel uitmaken van de Grookey Gang, heb er zin in!
  • Sword. Starter: Scorbunny.
  • @Piet S.

    Sword. Starter: ???.
    Eerste reviews druppelen binnen. Wellicht dat we Meta's argument hier maar toe moeten passen, alles onder de 7.5 maar negeren xD? Nee nu even zonder klets, ik zie bijzonder hoge (9+) scores, maar bijvoorbeeld eurogamer (die ik ook regelmatig bezoek) is wat minder positief. Opvallend is dat sommige sites de nieuwe wild area prijzen, e.g. "regelmatig afgeleid worden op weg naar je doel, door de hoeveelheid content", terwijl andere juist zeggen dat er meer uit te halen viel en het vooral heel groot is. Eurogamer noemt het: "een wereld die open is, ipv een open wereld".

    Ik denk dat dit typisch een game is die je zelf moet ervaren en beoordelen, en je niet teveel moet laten sturen door de scores die sites eraan geven.
  • @gertjun

    IGN gaf een lachwekkende 9.3. Ze wuifde de kritieken van de fans weg als 'nitpicking'. Degene die het reviewde had er weinig kaas van gegeten.
  • @Velite

    In alle reviews is wel iets te vinden waarvan ik denk: 'Okeeee…'. (Dat geldt voor zowel de negatieve als de positieve.)
  • @Velite
    Wat een onzin. Luister anders de nvc podcasts eens. Casey (van de review) heeft alle games gespeeld inclusief een aantal competitief.

    Hoe kan je überhaupt het spel matig noemen als je het nog niet gespeeld hebt en vervolgens over iemand die de game 50+ uur heeft gespeeld afkraken.
    Oh ja - internet in 2019

    Nee hoor, ga maar lekker als een wooloo achter de internet kudde aan.
  • @Paul_junior

    Alle games gespeeld hebben maakt je nog geen goede reviewer. Wat het probleem met Casey is, is dat ze niet kijkt naar de negatieve punten. Ze doet net alsof er niets met de game aan de hand is. Lekker realistisch.
  • @Velite
    Ik heb nieuws voor je. Misschien schokkend:

    Een recensie is subjectief.

    Wellicht/blijkbaar interesseert de dex cut haar weinig.

    Ik vind de kritieken op de game meer dan terecht. Maar de mening van een recensent betwisten is complete onzin.
  • @Paul_junior

    Wellicht heb ik reviews gewoon te hoog zitten.
  • @Paul_junior

    Van reviews moet je eigenlijk wel wat objectiviteit verwachten, aan reviews van fanboys of haters heb je niks. Maar bij IGN kreeg ik niet echt het gevoel van enige kritiek, was meer een fangirl die eindelijk haar serie weer kon spelen en een slakkenspoor op haar stoel achterliet. Sorry, daar heb je echt geen reet aan als misschien koper van een game.

    Nintendo Life had een goeie review. Plus en minpunten met goeie onderbouwing. Daar heb ik meer aan als persoon die twijfelt om deze game te kopen.

    Je bent niet als reviewer geschikt als je minpunten/pluspunten die voor jou minder zijn gewoon aan de kant schuift als niet belangrijk. Je bent er om de consument te informeren over de game of het je geld waard is ja of nee. De consument kan makkelijk voor zichzelf denken buiten een klein groep brugspringers.
  • @Velite

    Zoals de death stranding review van insidegamer?

    Een review is de mening van een reviewer, laat iederen zijn/haar mening toch hebben.
  • @Velite
    Gelukkig wuifde hij die juist weg. Een reviewer moet een game beoordelen op zijn eigen spel ervaring en niet op kritieken van gamers die de game al vanaf juli kreeg zonder ook maar een moment zelf te hebben gespeeld.
  • @Velite you can't spell ignorant without ign
  • @gertjun
    Vind het alleen maar mooi dat er verdeeldheid is binnen de reviews. Betekent toch dat de game op veel manieren kan worden opgevat en dat iedereen een andere speelsessie heeft gehad om een review te schrijven. Er zal dus veel diversiteit in het spel te vinden zijn hoe jij het indeelt. Dat is eigenlijk wat je ook wel verwacht van een Pokemon van deze tijd. Het verhaal blijft hetzelfde maar de invulling ervan kan je helemaal zelf bepalen.

    Als ik reviews lees hoor ik hun ook niet zeggen dat er te weinig Pokemon zijn of dat er te weinig variatie zit in de Pokemon. Dat klinkt ook goed ondanks dat er geen national dex aanwezig is.
  • @Snafu9

    Het probleem is dat het voor de oppervlakkige speler is prima game is. Alleen als je gaat kijken naar de doorgewinterde pokemon fans dan is het vrij beperkt.
  • @Velite
    Dat is toch al heel lang het geval. Sinds de spellen naar de 3DS gingen hebben ze niet meer gedacht aan de echte hardcore gamers. Die verzinnen het namelijk zelf wel door competitief online te spelen. De meeste hardcore gamers geven daarom ook niks om het verhaal alleen maar of ze een goed team samen kunnen stellen voor competitief. Vandaar het gezeur op de national dex
  • @Velite

    Heb juist uit iedere review gehoord/gelezen dat het ook daadwerkelijk voor de meer dedicated fans is gemaakt.
    Het is de game waarbij het: makkelijk is om de competitive in te komen, pokémon zijn vrij makkelijk te trainen en te onderhouden, etc.

    Dat de National Dex eruit is, is inderdaad spijtig, maar ik heb liever een game die werkt en vermakelijk is + er zijn een hoop geruchten over een post-game dex die nog extra pokémon toe zou voegen. De meeste mensen flippen ook juist om enkel geruchten en early leaks.
  • @gertjun

    Pokemon games scoren altijd +/- een 8. Dat is dus niets nieuws. GF is niet de meest vooruitstrevende developer, dus veel zal er in de toekomst ook niet veranderen (tenzij TPC & Nintendo besluiten de Pokémon game IP aan een andere developer toe te vertrouwen).

    Iemand die alleen maar 10'en of 4'en verwacht had voor deze games, is niet realistisch.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren