1. Dr. Mario World review – Word je niet beter van; Nintendo ook niet

Dr. Mario World review – Word je niet beter van; Nintendo ook niet

Nintendo is niet het bedrijf dat de gemiddelde gamer zal associëren met een snelle cashgrab. Toch staat het welbekende Nintendo logo inmiddels ook op freemium games. Heel gek is het niet: de mobiele games leveren steevast behoorlijk wat geld op, heel jammer is het wel. Dr. Mario World past precies in dat lijstje van simpele melkkoeien, waarschijnlijk bedoeld om de ontwikkeling van de echte games mee te bekostigen.

De wereld van Dr. Mario is niet alleen bezaaid met microtransacties. De grootste plaag zijn de hopsende, gekleurde virussen die overal opduiken. Gelukkig zijn Mario, Peach, Bowser en andere welbekende personages ook geschoold in de medische wetenschappen en kunnen ze samen met jou de virussen verslaan. Die virussen verslaan, gaat door middel van een subtiele variant op het welbekende match-three-genre.

Dr. Mario World

Candy Crush met een snor

Je gebruikt pillen met één of twee kleuren om setjes van minimaal drie virussen met dezelfde kleur te maken. De game speelt als een puzzel-game waarin je, zeker wanneer je wat verder komt, goed moet kijken naar de virussen op het speelveld en welke je als eerste moet aanpakken. Gameplay-technisch is het best gevarieerd, maar verre van origineel. Sommige virussen moet je twee- of driemaal raken, sommigen moet je eerst ontgrendelen en weer anderen zitten verstopt in stenen. De ene keer moet je de aanwezige virussen opruimen, de andere keer moet je (verstopte) munten verzamelen.

Het is allemaal vrij standaard, maar de aanwezigheid van alle bekende personages maakt het best vermakelijk. De wereld waarop de levels geplaatst zijn, ziet er leuk uit, alles is in Mario-stijl. De opbouw van de levels die Dr. Mario gebruikt, hebben we, net als de gameplay, al vaker gezien. De game is in essentie een Candy-Crush kloon waar een dikke zwarte Mario snor op is geplakt.

Dr. Mario World

Versus to the rescue

Vanaf het begin word je gevraagd om het een en ander aan te schaffen, maar tot vrij ver in de game is dit niet nodig. Alleen bonus-levels waar mysterieuze beloningen verdiend kunnen worden lijken volstrekt onmogelijk zonder betaalde hulp-items. Zo rond level 80, dan heb je er een uurtje of twee op zitten, wordt het echt best pittig. Zo wordt het aantrekkelijker gemaakt om naar de microtransacties te grijpen voor net wat meer pilletjes om mee te spelen, of een speciale power-up. Je kan het altijd zonder proberen, maar je hebt maar vijf levens om het mee te proberen. Haal je een level, dan krijg je er één bij. Wanneer je faalt of een level herstart, kost je dit een hartje. En die hartjes, je raadt het al, krijg je eens per half uur, of wanneer je ze aanschaft.

Hoe verder je komt, hoe meer de game je gaat proberen tegen te werken door simpelweg veel te weinig pillen te bieden om een level te halen. Wat ook niet meewerkt is dat je altijd online moet zijn, ook voor de reguliere speelmodus, waarbij een internetverbinding niet heel relevant lijkt te zijn. Wanneer even je internetverbinding wegvalt, wordt je sessie vaak afgebroken, of duurt het heel lang voordat je sessie is hersteld. Lang pauzeren kan ook niet, omdat ook dit al snel je sessie verbreekt waardoor je opnieuw moet beginnen. Wat je, uiteraard, ook een hartje kost.

Het enige wat de game redt van de freemium-vergetelheid, is de versusmodus. Je kunt namelijk tegen vrienden, of onbekenden, door middel van een prima werkend matchmaking-systeem, een potje pillen-schieten. Dat is verrassend leuk. In tegenstelling tot de primaire modus, speelt tijd in de versusmodus wel een grote rol, waardoor je razendsnel te werk moet gaan. Overigens ligt het niveau meteen bijzonder hoog, en is de rustige opbouw die de wereldmodus kent, niet bepaald van toepassing op de multiplayer tegen vreemden (lees: bizar goede Chinezen en Japanners).

Dr. Mario World

Nintendo onwaardig, of het nieuwe Nintendo?

Het is niet dat Dr. Mario World slecht is, wat zo steekt. Zeker niet: het bevat ontzettend veel levels en beproefde gameplay-elementen. En ook de versusmodus is best wel geinig. Wat zo jammer is aan deze game, is ook wat het onderscheidt van diens mede-freemium-games: het Nintendo-sausje.

De oude ‘Nintendo seal of quality’ is al lang niet meer relevant, maar de naam ‘Nintendo’ stond tot voor kort vooral bekend om kwaliteit en respect voor diens consumenten. Is dat dan nu ook verleden tijd? Het Nintendo dat ik ken, verdient geld omdat de games plezier en kwaliteit bieden. Dat Nintendo brengt niet een besnorde Candy-Crush op de markt, om vervolgens te smeken om geld. Maar dat is wel wat er nu gebeurd. Voorkom het negatieve beeld van Nintendo dat ondergetekende steeds meer krijgt, en sla Dr. Mario World dus lekker over. Dan kan Dr. Mario gewoon die kekke dokter uit die toffe NES-game blijven.

Conclusie en beoordeling

Dr. Mario World

Dr. Mario World is een freemium game. Dat zegt al genoeg: je speelt even, tot je tegen een betaalmuur knalt. Normaliter niet zo’n punt, maar van Nintendo mag je meer verwachten. Dat de game een freemium game is, wil niet zeggen dat je geen lol kunt beleven aan deze game, maar wel dat je er lang niet alles uit kunt gaan halen als je niet los gaat op de microtransacties.
5,7
Score
57
Score: 55
  • Pluspunten
  • Versus modus
  • Kost niks
  • Minpunten
  • Nintendo?!
  • Altijd online
  • Freemium ellende

Dit artikel delen

Over de auteur

Bert de Vries speelt maffe games, games die wat anders doen dan andere games. Maar ook reguliere games. Dus eigenlijk alle games, zolang er geen bal in zit.

Reacties

  • Nintendo.. Ik was al geen fan van hen op de mobiele markt, en deze commerciële troep is de reden. Van EA verwachten wij dit, van Nintendo niet. Njah, DR. Mario is gelukkig toch niet zo mijn game.
  • Ik vind het een verrassend geinig tussendoortje so far. Zonder gebruik te maken van de powerups bevind ik mij nu in wereld 2.
  • @The Decider ik dus ook, maar je gaat niet heel veel verder komen, vrees ik.
  • @The Decider na ongeveer level 80 is heb je of veel geluk, of hulp items nodig. Helaas.
  • @Bert de Vries

    Een beetje geluk moet je inderdaad hebben, maar ik ben nu bij lvl133, heb nog €0,- uitgegeven en heb echt vastgezeten bij 2 levels tot nu toe. Bij de ene denk ik een leven of 15 (waarna je gratis een hulpitem krijgt) en bij de andere een leven of 10.

    Het valt allemaal dus wel mee, alleen je moet niet overhaasten en doorzetten, dan is het allemaal zeer goed te doen.

    Voor mij is dit tot nu toe de meest amusante Nintendo game voor telefoons.
  • @Piet S.

    En wat als dit een game van Sony was Pietje?
  • @benjaminben

    Dan helemaal niks, want zoals ik al aangegeven heb (hieronder) heb ik niets met microtransacties/freemium meuk, maar is het m.b.t. deze game prima te harden.

    Daarnaast vind ik AC & FE voor de telefoon saai en ging Super Mario Run al snel vervelen, oftewel het maakt geen drol uit of het Nintendo wel of niet betreft. Het ligt puur aan de game zelf. :)

    Overigens hoop ik wel op een Zelda mobile game.
  • @Piet S.

    Nintendo en mobiel? Eum…
  • @CyberFl

    Tot nu toe voor mij niet echt een succes, maar dat komt ook omdat ik niet van AC & FE games houdt en omdat auto-runners ook niet echt mijn ding zijn.

    Ik had echt 0,0 verwacht van Dr. MW, maar het is een heel leuk spelletje, voor zo tussendoor.

    Een full fletched 2D Zelda game voor smartphones (zonder pay-2-win systeem) is wel iets wat ik echt graag zou willen.
  • @Piet S. Oh man, daar zou ik echt wel voor willen betalen! Maar ik denk niet dat ze dat gaan doen, wanneer ze ook een Switch hebben.
  • @Bert de Vries

    Een tijdje geleden ging er wel een gerucht rond, maar verder is geen info meer naar buiten gekomen.

    En ik weet ook niet of ze het doen i.v.m. de Switch, maar als ze er een apart mobile team voor hebben, bestaat de kans wel (denk ik).

    Laten we hopen dat het ooit gebeurt! :D
  • Het is mijn soort spel niet. Maar ik begrijp wel dat Nintendo kiest voor free to Play. Ik weet nog hoe iedereen reageerde op Mario run die gewoon eenmalig een tientje kostte. Dit misselijke free to play model is gewoon wat mobile gamers willen.

    Ik vermaak me prima met het gratis gedeelte en zodra er betaald moet worden ben ik weg.

    Met mijn aandeelhouders pet op…. ja goede zet :) laat al die Candy crush idioten ook maar wat geld naar Nintendo smijten.
  • @Newgamessuck

    Precies. Dit is gewoon ‘hoe het gaat’ in deze tijd. Niet dat ik voor het microtransacties gebeuren ben hoor (helemaal niet zelfs), maar als je er gewoon geen gebruik van maakt (net zoals ik), dan is het allemaal zeer goed te doen.
  • Heb me ingehouden, maar ga het toch posten:..

    "Normaliter niet zo’n punt, maar van Nintendo mag je meer verwachten." Deze hele zin vat de hele review samen. Ik stoor me enorm aan deze zin en ook de rest van de review. Dus als KING hetzelfde doet me Candy crush is het wel fine? Maar Nintendo mag het niet met dr Mario?

    De reviewer ziet 1 ding over het hoofd. Dit is een mobile game. Dit is geen console game. Weet reviewer nog hoe Mario Run werd ontvangen bij mobile gamers? Nintendo dacht het 'eerlijke' Pay-once console model toe te passen. De wereld was te klein in de reactie van Mobile gamers. Die wilden liever een euro of 2 per level betalen en andere micro transacties. Game kreeg allemaal 1 ster reviews in the ios shop alleen om te klagen dat het geen free-to-play microtransactie game was.

    Nintendo heeft van haar fouten geleerd en past zich aan aan de mobile world. Ze brengen een concurrent van Candy Crush uit met hetzelfde betaalmodel als deze game. Candy Crush komt er dus mee weg volgens reviewer, maar Nintendo mag het niet doen, want Nintendo…….Zo komt de review op mij over.

    Op persoonlijk vlak ben ik het eens dat Microtransacties kut zijn. Maar dat is de mobile markt. Dan lijkt dit een beetje op discriminatie dat als je Nintendo heet je niet mee mag doen, want dan word je erop aangesproken. Beetje als dat als je dik bent je erop aangesproken wordt als je een big mac menu besteld, maar als je dun bent niet..
  • @Newgamessuck ik heb veel, véél liever ever een toffe Nintendo game van een tientje, dan deze meuk.

    Ik heb het cijfer niet gebaseerd op dat de game van Nintendo is, maar wilde het wel expliciet benoemen dat ik het heel jammer vind dat Nintendo dit doet. De game, met of zonder Nintendo logo, is niet heel bijzonder, daarom een kleine voldoende.

    Overigens zou ik een Candy Crush ook niet een heel hoog cijfer geven. Dit soort games draaien om verslaving en drempels, in plaats van gameplay.
  • @Bert de Vries

    Net als jij heb ik ook veel liever een toffe game van een tientje. De mobile markt is echter niet zoals ons.

    Ik vind het verder niet jammer dat Nintendo dit doet. Ik zie dit als een logische zet. De Mario Run receptie heeft bewezen dat mobile gamers dit liever hebben. Ook de concurrenten laten zien dat ftp beter werkt in de mobile markt.

    Verder heb ik niets tegen jouw lage cijfer. Een review is een mening van de reviewer. Jouw mening is jouw mening, die respecteer ik. Het is ook niet mijn ding en zou wss ook iets in die buurt geven.

    Het is meer dat ik struikel over de focus op het freemium model in je kritiek die zeker gemeld mag worden dat dat niet jouw ding is. Maar ik verbaas me dan over de verbazing aan jouw kant dat Nintendo 'zich hiertoe verlaagd'. Hoe zou jij als Nintendo zijnde een dr mario op mobile monitizen? Ik geloof niet dat er een betere manier is en KING (die concurreert met dr mario) heeft daar al rijkelijk onderzoek naar gedaan. Nintendo heeft zelf al ondervonden dat een goede Pay-once game slechte e-store reviews scoort, omdat mobile klanten dit niet pikken.

    Maarja, het is een review. Jouw mening en voor jou belangrijke punten. We hoeven het niet altijd eens te zijn. Maar als iemand die deze game wss hetzelfde cijfer gaf en wss ook iets zou melden over mijn persoonlijk voorkeur tegen freemium zou ik het ietsje anders beschrijven. Als een logische stap, die mij persoonlijk niet aanspreekt.
  • @Newgamessuck ik denk dat Nintendo en daarbinnen ook Mario een onwijs goede naam heeft. Negen van de tien games waar "Nintendo" of "Mario" op staat, zijn kwalitatief heel sterk.

    Dat is en enorm, ENORM, voordeel ten opzichte van bijna iedereen (misschien alleen CD Projekt RED die er in de buurt komt).

    In een industrie waar gamers veelal niet meer worden gezien als consumenten, maar als melkkoeien, is het zo ontzettend fijn dat er een Nintendo is, dat er een GoG is, een CD Projekt RED. Bedrijven die laten zien hoe het ook kan, dat je ook winstgevend kunt zijn zonder alle freemium troep of rare trucjes.

    En nu blijkt Nintendo zich ook bij die mafketels te gaan voegen. Dat vind echt heel jammer en een afbreuk aan het merk.
  • @Newgamessuck

    Het is niet zozeer het pay once systeem wat gamers steekt bij sm run. Het is meer de schofterige 11 euro die ze durven te vragen voor een mobiele game.
  • @TommieNL

    Ook dat is wel vreemd, want menig smartphone freemium “gamer” geeft binnen 1 dag al meer uit dan die €11,-…

    Een beetje hypocriet is het allemaal wel hoor.
  • @Piet S.

    Nou ja, ieder zijn ding dan. Ik geef niks uit aan mobiele games. Maar alsnog vind ik 11 euro veel teveel voor wat je krijgt.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren