1. Dragon Ball Z: Kakarot hands-on - De zoveelste Dragon Ball-game

Dragon Ball Z: Kakarot hands-on - De zoveelste Dragon Ball-game

We staan nog niet te springen

Hoewel er praktisch elk jaar één of meerdere Dragon Ball-games verschijnen, blies FighterZ de gametak van de franchise nieuw leven in. Met één klap voegde Arc System Works een gewaardeerde nieuwe titel aan het vechtgamelandschap toe, die dankzij de overdaad aan effecten ook nog eens ontzettend leuk is om te aanschouwen. Het leek er even op dat Bandai Namco met de aankomende actie-rpg Dragon Ball Z: Kakarot een volgende hit in de maak had, maar helaas zijn we na een speelsessie nog niet overtuigd.

Dat komt met name omdat Kakarot érg lijkt op voorgaande driedimensionale Dragon Ball-games, waarvan we er al tallozen hebben gespeeld. Xenoverse 2 was een zeer aardige titel, maar ook slechts een evolutie van alle voorgaande vechtgames die niet boven de middelmaat uitstegen. Het vechtgedeelte van Kakarot lijkt weinig te innoveren en ook het openwereld-aspect van de game stelt wat teleur.

De Dragon Ball-wereld aan je voeten

Kakarot is in ieder geval wel goed in het authentiek weergeven van de anime, waarvan het verhaal al meerdere keren is vertaald naar games. Tijdens Gamescom werd aangekondigd dat de game in ieder geval tot en met de Cell Games Saga loopt, en wellicht zelfs verder. Aan fanservice is hier dan ook geen gebrek, want hoewel het verhaal ons onderhand de neus uitkomt, is het moeilijk om niet te genieten van de prachtige cartooneske stijl. Tussenfilmpjes zijn spectaculair en stomen spelers klaar om vol adrenaline aan het volgende gevecht te beginnen. Ook de gezichtsuitdrukkingen, animaties en remixen van de soundtrack ademen Dragon Ball Z op de best mogelijke manier.

Het is daarnaast een fijne gedachte dat we vrij kunnen rondvliegen, wandelen en zelfs rijden – nadat Goku en Piccolo hun rijbewijs hebben gehaald in het verhaal – door verschillende open Dragon Ball-gebieden. Een bezoekje brengen aan Capsule Corp., King Kai’s planeet onveilig maken en trainen op Master Roshi’s eiland behoren allemaal tot de mogelijkheden. Tijdens de speelbare demo voelde de wereld echter verre van levendig en zelfs een beetje saai aan. Er zijn allerlei spraakwolkjes die aangeven dat je met personages kunt praten en ook zijmissies met ‘originele verhalen’ en nieuwe en bekende figuren.

Zijmissies lijken echter weinig bijzonders te bieden, zo blijkt uit onze ontmoeting met een marktkoopman die van zijn speciale stenen af wil. Binnen vijf minuten vliegen we tweemaal over de map, ruilen we wat objecten en ontvangen we XP en een lekker hapje als beloning. Hopelijk is dit niet de standaard voor zijactiviteiten in de wereld, want het gebrek aan verhaal en ingesproken stemmen maakt de boel weinig indrukwekkend. We geven dan ook liever vijanden ervan langs of gaan liever vissen, waarbij je een staart ombindt en je piranha-achtige wezens op hilarische wijze uit het water trapt. Hopelijk zijn er meer van dit soort maffe dingen te doen in de spelwereld.

Driedimensionale chaos

Deze spelwereld dient ook om spelers de gelegenheid te geven om te trainen en de volgende buitenaardse bedreiging aan te kunnen, net zoals in de anime. Ieder speelbaar personage – Goku, Vegeta, Piccolo, Gohan en Trunks – heeft eigen statistieken. Denk aan attack, defense en critical hit rate en een aantal bonussen op basis van voedsel dat je vindt in de wereld en dan bij Chi-Chi alles in één keer opeet. Ieder personage heeft verder zo z’n sterke en zwakke punten, bijvoorbeeld betere defense in het geval van Piccolo en meer snelheid met Gohan.

Trainen in de context van Dragon Ball klinkt zeer logisch, maar in de praktijk verandert het bijster weinig aan de ervaring van gevechten zelf. Kakarot voelt hetzelfde aan als voorgaande driedimensionale vechtgames, maar dan met schadecijfers en wat extra statistieken. Je wisselt stoten en trappen, Ki-aanvallen en speciale moves met elkaar af door op de knoppen te rammen en zo nu en dan je Ki op te laden. Het ontwijken van energiestralen en blokkeren terwijl de camera op de tegenstander staat gericht is ook amper veranderd, al is er wel een nieuwe support-mechaniek waarbij Goku’s vrienden even een handje helpen.

Het probleem hierbij is dat het driedimensionale vechtsysteem nooit goed heeft gewerkt en dat de game pijnpunten als cameraproblemen en repetitie nog steeds niet heeft verholpen. Natuurlijk, combat in Kakarot is lekker rap en wederom zeer spectaculair – zeker wanneer je een tussenfilmpje activeert – en als actie-rpg is er geen noodzaak om personages te balanceren. Maar zelfs eindbazen als Cell en Raditz met hun vaste aanvalspatronen brengen geen tactiek in de game, waardoor Kakarot blijft hangen in het hersenloze rammen van het gros van de Dragon Ball-games.

Nog niet overtuigd

We hebben nog lang niet alles van gezien van Dragon Ball Z: Kakarot, dus wellicht biedt het nog een aantal boeiende rpg-elementen die van de game een unieke ervaring maken. Vooralsnog staan we namelijk nog niet echt te springen om in de game te duiken, terwijl dat op papier wel zo zou moeten zijn.

Dragon Ball Z: Kakarot verschijnt volgend jaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Ik sta vooralsnog wel te springen. De fighting mechanics van Xenoverse (2) zijn na genoeg perfect.

    Tuurlijk ik had meer gehoopt een game met turn based combat, want turn based combat is de beste gameplay. Maar dit is de best next thing.

    Grootste droom zou zijn als ze dragon Ball Z legend of the Super Saiyan een 3d remake zouden geven maar de gameplay exact het zelfde laten want dat is namelijk al perfectie


    Toch heb ik nog steeds het gevoel dat dit de beste game sinds legend of the Super Saiyan gaat worden.

    Als (die hard) fan moet dragon Ball Kakarot je hard toch wel sneller laten kloppen.
  • Yup.. Ik wish het al… Wordt een meeh game.
  • @san5324

    Heb jij het al gespeeld ofzo? Want zo te lezen weet je precies alles.
  • @CyberFl

    O dear lord ik hoef niet gebeten te worden door een krokodil door te weten dat het pijnlijk is.

    Zelfde geldt hier. Ik had van te voren gezegd dat ik geen hoge verwachtingen had en dat ik blij zou zijn met een budokai 3 achtige game… Blijkt nu dus na deze review dat dat niveau niet eens gehaald wordt.. (bijna geen gesproken tekst etc), ik durf te wedden dat je net als met de ps2 games je tijdens cut scenes alleen maar jouw character zie en de rest hoor (net als budokai 3 op de ps2).

    Maar ja, mensen zoals jij moeten liever alles zelf gedaan hebben dus ge my guess…. In de dierentuin heb je genoeg krokodillen.
  • Wat een zuur artikel.

    Wel opzich grappig dat de makkelijk noob friendly stervende Fighterz word geprezen en Xenoverse 2 als aardige titel en slechts een evolutie word gezien. Terwijl deze game veel dieper en nog veel word gespeeld. Zelfs op de Switch heb je een aardige grote groep mensen spelen. Button masher spotted 🤔.

    Maargoed. Het artikel kan je eigenlijk doortrekken naar de meeste games die tegenwoordig uitkomen.
  • @ShadowhunterrX

    FighterZ is niet slecht maar ook zeker niet mijn favoriet. Beste 3d fighting dragon Ball Z game blijft budokai tenkaichi 3. Beste 2de fighting dragon Ball Z game blijft hyper dimension. Geen discussie mogelijk.

    Maar over Kakarot het lijkt er op dat het qua open wereld op budokai 3 lijkt alleen dan allemaal smoother. Als fan van de Franchise die er alsnog kritisch naar kan kijken kan ik alleen maar concluderen wat ik er van gezien en gehoord heb is boner inducing materiaal.

    Als je ook maar voor een grammetje fan van dragon Ball bent moet dit je blij maken.
  • @Meta_coola

    Idd
  • @Meta_coola yup, toen ik het speelde op de GamesCom werd ik er megablij van. Ik snap de kritieken ook best goed, maar deze DBZ game maakt mij als fan superblij. De fighting mechanics zijn in mijn ogen verfijnd, het voelt intuïtiever, sneller, meer responsive dan ooit tevoren (naast FighterZ dan).

    Het feit dat je nu in de werelden rondvliegt en kleine (inderdaad vrij onboeiende) sidequests doet is al fantastisch. Het is dr wereld van DBZ en dat is al tof! Misschien kan ik volgend jaar met de release niet mijn fanboy bril afzetten als ik de review schrijf, maar deze game staat hoog op mijn Wanted-lijst.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren