1. Dragon Ball Z: Kakarot hands-on - Valt in herhaling

Dragon Ball Z: Kakarot hands-on - Valt in herhaling

De anime in gamevorm

Wie hoopt dat uitgever Bandai Namco en ontwikkelaar CyberConnect2 met Dragon Ball Z: Kakarot een nieuw concept omarmen, wordt teleurgesteld. Dat betekent niet zozeer dat het een slechte game lijkt te gaan worden, maar erg vernieuwend is het niet.

Kakarot volgt het overgrote deel van de alom bekende Dragon Ball Z-arc, waarin Goku het onder andere opneemt tegen zijn broer Raditz en mede-Saiyan Vegeta, en loopt tot in ieder geval de Majin Buu Saga. Voor fans keren een hoop bekende personages terug, zoals Goku’s zoontje Gohan, Majin Buu, Vegeta en Piccolo. Fijne, bekende kost dus.

Dragon ball z Kakarot

Valt in herhaling

Tijdens het spelen van Kakarot valt ook op dat het concept van de game overeenkomt met eerdere Dragon Ball-games, al dan niet in een andere vorm. De gameplay bestaat namelijk uit driedimensionaal knokken, tussenfilmpjes kijken en nu ook eten om bepaalde stat-boosts te vergaren en zijmissies doen. In feite herhalen spelers de cyclus van vechten, ingrediënten verzamelen en eten om sterker het volgende gevecht in te gaan.

Wie andere animegames heeft gespeeld, zoals eerdere Dragon Ball Z-games en titels als My Hero One’s Justice en de Naruto Ultimate Ninja Storm-games, komt het vechtsysteem van Kakarot waarschijnlijk bekend voor. Elke knop staat voor een fysieke aanval of een energie-aanval, met verschillende beschikbare, spectaculaire combinaties.

Hoewel de gevechten in het begin een uitdaging kunnen zijn, worden ze al gauw wat simpel. De eindbazen hebben herkenbare patronen waarop de vechtstijl van een speler aangepast kan worden. Dat kan wat repetitief worden, gezien er overlap is tussen de aanvallen van eindbazen. Tijdens ons vurige gevecht met Raditz en Vegeta kwamen we bijvoorbeeld dezelfde trap tegen, waarbij hun lichaam eerst rood gloeit alvorens ze aanvallen. Op een geven moment herken je deze en bieden dergelijke gevechten wellicht geen uitdaging meer.

Ook lijkt het vechten voornamelijk uit knoppen rammen te bestaan. Dat heeft onder andere te maken met alle effecten op het scherm, die de boel soms wat onoverzichtelijk maken. Bij bepaalde gevechten moet wel nagedacht worden over de volgende stap, voornamelijk met betrekking tot het anticiperen van de aanvallen van de vijand, maar verder lijkt een groot deel neer te komen op lukraak knoppen indrukken.

Eten, eten en nog meer eten

Er zit wel wat variatie in de speelbare personages. Zo kun je naast Goku aan de slag met Vegeta en Piccolo. Iedere vechter heeft zijn of haar eigen voordelen dankzij individuele specialiteiten. Sommige personages zijn bijvoorbeeld sterker tegen bepaalde typen vijanden. Als een speler hier inzicht in krijgt, levert dat nog meer strategische voordelen op dan alleen het herkennen van de aanvalspatronen.

Je kunt je personages ook op een specifieke manier trainen met een systeem dat je wellicht kent uit andere games: eten voor bepaalde stat-boosts. De speler verzamelt ingrediënten waarmee maaltijden worden bereid, in dit geval door de lieftallige Chi-Chi. Deze maaltijden geven je personage een boost – welke precies hangt af aan het soort maaltijd. Dit rpg-element helpt spelers vechters te differentiëren door bijvoorbeeld Gohan te trainen op snelheid en Piccolo op Ki.

Voor beginners én veteranen

In tegenstelling tot eerdere games wordt de besturing van Kakarot goed uitgelegd, waardoor de speler niet direct in het diepe wordt gegooid. Kakarot is daarom zeker geschikt voor nieuwkomers, als we uitgaan van techniek en vaardigheden met betrekking tot gamen in het algemeen. De game lijkt ook geschikt voor gamers die niet bekend zijn met de Dragon Ball Z-anime, of zelfs de voorganger: Dragon Ball. Er zijn bepaalde dingen die wellicht onbekend voorkomen en niet helemaal duidelijk zijn, maar dat lijkt het verhaal en de gameplay niet te hinderen. Wat hierbij helpt is dat Kakarot de gehele saga omarmt, en niet ergens middenin instapt.

Meer dan alleen het originele verhaal

Nieuw is de semi-openwereld waarin het verhaal zich afspeelt. Spelers kunnen zo de wereld van de anime exploreren, maar helaas het deze ook veel grenzen. De speler wordt namelijk geforceerd om in een bepaalde radius van een quest te blijven, waardoor vrij ronddwalen bijna geen optie is. Wel is er de optie om tussen de missies rond te vliegen. Er lijkt helaas niet veel extra’s te doen in de wereld behalve het verzamelen van voorwerpen en voltooien van zijmissies.

Tijdens deze zijmissies ervaren spelers nieuwe verhalen en verzamelen ze items en XP om hun personage mee te trainen. Zijmissies pogen nét dat extraatje te zijn voor fans die wellicht verveeld raken van de zoveelste keer het klassieke verhaal meemaken. Helaas lijken deze zijmissies over het algemeen niet al te uitdagend te zijn, alhoewel dat naarmate de game vordert wellicht verandert. De speler wordt door verschillende personages, nieuw en oud, opgedragen om bepaalde taken uit te voeren. Denk aan het vinden van een boek of het verslaan van minder sterke vijanden die bepaalde gebieden terroriseren.

Er zijn tijdens zijmissies voorwerpen te verdienen, maar verder lijken ze qua inhoud verder weinig toe te voegen. De speler wordt niet echt uitgedaagd om deze quests aan te nemen, wat wellicht een gemiste kans is om het originele verhaal uit te breiden. Dat is natuurlijk een risico, want als ontwikkelaar wil je voorzichtig omgaan met de Dragon Ball Z-licentie. Toch is het een gemist kans om Dragon Ball Z uit te breiden met rijke verhalen naast de originele verhaallijn. Nu is het voornamelijk de anime in game-vorm, en weinig meer.

Een plaatje

Dat betekent niet dat spelers zich niet kunnen vermaken met Kakarot. Neem de visuele kant van de game: de driedimensionale stijl voegt daadwerkelijk wat karakter toe aan de tweedimensionale anime en laat de bekende personages nog meer stralen. Bekende scènes van de anime krijgen een nieuw likje verf door middel van een helderder kleurenpalet en de 3D-graphics. Soms kan het zijn dat een anime in 3D-vorm er wat vreemd uitziet, maar dat is hier absoluut niet het geval. Het 3D-element en de toegevoegde animaties leiden zoals gezegd soms wel af tijdens gevechten, zeker later in de game wanneer je personage krachtiger is. Snelle bewegingen en acties met speciale effecten maken het beeld onoverzichtelijk en geven de vijand een voordeel.

Als je fan bent van de franchise en het verhaal wilt herleven, of houdt van games die weinig inspanning vergen, dan is het Kakarot wellicht een leuke game om in de gaten te houden. Dragon Ball Z: Kakarot is geen slechte game en biedt genoeg voor trouwe fans van de franchise en beginners, maar is niet vernieuwend.

Dragon Ball Z: Kakarot verschijnt op 17 januari voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Dagmar De Groot Stagiaire op de redactie van InsideGamer en Gamer.nl. Grote Final Fantasy- en Tomb Raider-fanaat. Ook anime- en manga-obsessed, basically a tiny-lil'-5-foot-4-inches-nerd. Sword Art Online-boeken, -serie en -games zijn fantastisch, don't @ me ;)

Reacties

  • Ik was hier al een beetje bang voor na zien eerste beelden
  • Ik ben nog steeds ultra hyped voor deze game. Het is een (action) rpg en dat alleen al maakt het de moeite waard. 27 jaar lang heb ik moeten wachten op een nieuwe Dragon Ball Z rpg.

    En het voordeel wat kakarot heeft ten opzichte van Legend of the Super Saiyan is dat het zich afspeelt van af begin Vegeta saga tot eind kid buu saga.


    Ja dit kan wel eens mijn GotY kunnen worden zeker met wat ik tot nu toe weet van de game.
  • Gaaf deze komt zeker in huis
  • "en loopt tot in ieder geval de Cell Saga. Voor fans keren een hoop bekende personages terug, zoals Goku’s zoontje Gohan, Majin Buu, Vegeta en Piccolo."

    Spreek je jezelf hier niet totaal tegen?

    Lijkt me verder een prima game voor uit de budgetbak.
  • @Dabilahro

    Daar spreekt ze zich zelf inderdaad heel erg tegen.


    Jammer dat de limited edition over al is uitverkocht. Dit is zo'n typische game die het verdient om extra geld te krijgen.
  • @Dabilahro Ja whoops! Mijn fout, heb die er niet uitgevist toen ik er nog een keer doorheen ging, thanks!
  • Ik ben nog aan het twijfelen.
  • Ik wacht wel op een sale op steam. Namco is de laatste jaren net als Ubisoft en EA al games 2-3 maanden na de release in de sale aan het gooien.
  • @ShadowhunterrX

    Ik wacht op een X1 sale en dan schaf ik 'm wel aan.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren