1. Dreams Beta, eerste impressie
Dreams
100% hot!
0 members volgen dit
1 member wil dit
0 members hebben dit

Dreams Beta, eerste impressie

Ik had het geluk om bij de laatste lichting van beta codes te zitten en heb nu een week Dreams kunnen uitproberen. Hier mijn impressie van een product waar nog volop aan gewerkt wordt door ontwikkelaar Media Molecule. Let op, net als de beta is dit schrijven niet getest op schrijffouten en zinsbouw. Is dat een probleem lees dan een artikel wat wel perfect geschreven is.
Wat is Dreams?
Dreams is een creation tool. Werkelijk ieder onderdeel van een game, film, tekening of muziekstuk kan je maken in Dreams. Maar het is ook wel heel erg verschillend van een gewone game engine. Het grootste verschil is dat de objecten geen texture maps hebben. Je kan je object wel tal van verschillende eigenschappen geven zoals glanzend of ruw en je kan ze iedere kleur schilderen die je wil of er op tekenen.


Een andere verschil is dat de volledige bediening met de dualshock of move controllers gedaan wordt. Ik gebruikte de dualshock waarbij de motion controller van de Dualshock als muis functie doet. Dat is even wennen maar met de paar tutorials die er zijn leer je al snel ermee te werken.

Wat kan je maken?
“Mario 16 bit nagemaakt in Dreams”, “Dead Space nagemaakt in Dreams” lezen we in de gamepers, niet helemaal waar. Om te beginnen ging het bij Mario (perfecte controle en zag er goed uit) gaat het om 1 level. Je kan zoveel levels maken in je game als je wil want je kan steeds Dreams blijven koppelen. Toch zal deze game verdwijnen omdat Nintendo hier niet blij mee zal zijn.


Bij Dead Space gaat het uitsluitend om een kleine kamer met een character dat op het personage in Dead Space lijkt, dat is het.


Teleurgesteld? Niet nodig, creators zullen een creatieve draai aan hun game moeten geven en dan kunnen ze, zover ik het nu kan zien, episch worden. Ik heb door ruimteschepen gewandeld die er prachtig uitzagen, er zijn landschappen die adembenemend zijn, ik heb muziekstukken gehoord die prachtig waren, allemaal in heel korte tijd gemaakt.
Dreams

Wat doe JIJ ermee?

Zelf flanste ik een level in elkaar waar een piraat op een klein eilandje schatten moet zoeken. Het game mechanisme heb ik niet toegevoegd en ik hoop dat iemand anders dat gaat oppakken. Dat is ook het mooie van Dreams. Als je wil kan je alles open zetten en publiceren en iedereen kan er iets mee gaan doen. Dat is niet noodzakelijk maar wel heel leuk.

De logic die in de game zit lijkt erg op een uitgebreide versie van Little Big Planet waar je een chip plaatst en de logic kan toevoegen.

Wat is je oordeel tot nu toe?

Dreams is een ongekend uitgebreide tool waar je zelf je sterke punten gaat ontdekken als je een ontwikkelaar bent. Muziek, voice over, animator, character design, level editor, noem maar op, met alles kan je je uitleven maar je vind zelf je talent. Het maken is in het begin ingewikkeld en frustrerend maar al snel zal je er beter in worden en bedient het prima.

Ben je daarmee klaar dan kan je de creaties van anderen spelen. Vaak zien die er uit als een game uit een game jam, maar er zijn toegewijde makers die pareltjes maken en voor veel (game) plezier zullen zorgen.

Ik moet zeggen dat Media Molecule zelf nogal een eigen stijltje heeft wat je wel of niet aanspreekt. De community doet een goede job om te laten zien dat het minder crea bea hoeft te zijn maar kickass cool.

Dreams

Heb je vragen dan zal ik hieronder proberen te reageren.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Klinkt interessant al heb ik bij dit soort 'games' vaak dat ik er tegen op zie vanwege het feit dat je zoveel kan en dat het even duurt voordat je erin zit. Eenmaal bezig lijkt het dan vaak wel erg tof te zijn.

    Ik kende het overigens nog niet tot vorige week.

    Littlebigplanet 1 & 2 heb ik wel veel gespeeld en die waren beiden best verslavend. En dan dacht ik dat ik best een cool level had gebouwd en vrienden van me vonden het ook leuk om te spelen, maar als ik dan keek wat anderen online plaatsten, was het echt WOW. Er zaten super goede creaties tussen.
  • @Luigi1985 Voor mij ook heel herkenbaar, toch zat ik er hier net iets sneller in. De kick om dan in je eigen 3D wereld rond te lopen is wel heel bevredigend. De diversiteit aan games die gemaakt worden is ook veel groter. Zo heb ik een horror adventure gespeeld die echt heel spannend was maar even later ook een game waar de shooteractie op Wing Commander leek.
  • @tielo

    Cool. Als ik je dan een tip over de tekst mag geven: dat soort voorbeelden die je nu noemt, die had ik graag wat meer in de tekst gelezen. Daarmee kan je de lezer enthousiast maken.
  • @Luigi1985 Zoal in de inleiding staat, het artikel is snel geschreven maar in de antwoorden op de vragen waar ik onderaan het artikel oproep geef ik uiteraard meer informatie. Heel free flowing net als Dreams ;-)
    Om meer levels te zien die in de Beta en door MM zijn gemaakt kan je naar : https://www.youtube.com/user/MediaMolecule
  • Top geschreven, leest lekker weg. Je hebt mij zeker nieuwsgierig gemaakt, ben alleen bang voor de leer-curve. Ik wil niet te veel tijd kwijt aan het leren van een game, en ik ben bang als ik jouw tekst zo lees dat je echt wel even moet investeren. Bedankt voor het schrijven!
  • @benjaminben In de Beta zijn een aantal tutorials die duidelijk zijn en waarmee je snel aan de gang kan. Je kan ook tutorials kiezen die je interesseren. Ik heb er 1 voor muziek gebruikt en een aantal voor navigatie en game logic. De game logic werkt als LBP met chips. In de uiteindelijke game zullen er veel tutorials zijn.
    Daarnaast kom je er met aankloten en links en rechts een youtube filmpje kijken al enorm ver.

    Helaas zitten er nog geen echte levels van MM zelf in (wel een aantal die ze snel hebben gemaakt maar niet de "game story"). Die zullen ook het nodige vermaak opleveren.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren