1. Dreams is nog in Early Access, maar nu al indrukwekkend

Dreams is nog in Early Access, maar nu al indrukwekkend

Dreams is jarenlang een superinteressant raadsel geweest. Bij iedere vertoning van Media Molecules opvolger op LittleBigPlanet leken er alleen maar meer vragen te ontstaan over de exacte inhoud van dit ‘spel’. ‘Wat doe je nou precies in Dreams?’ is nog steeds de veelgehoorde vraag. Nu het spel in early access-vorm uit te proberen is kunnen we eindelijk een antwoord zoeken op die vraag.

Dreams blijkt dan toch best goed te definiëren zijn. Dit is een game die draait om het maken en spelen van door spelers gemaakte scènes, animaties en spelletjes. Dat klinkt op het eerste gezicht een beetje hetzelfde als de vorige games van Media Molecule, maar start een van de verschillende online gedeelde creaties op en je merkt dat je hier met een game van een heel ander kaliber te maken hebt.

Dreams

#MadeInDreams

De mogelijkheden in Dreams zijn namelijk vele malen groter en veelzijdiger. Gebruikers van Dreams maken vakkundig bestaande games na. P.T in Dreams? Geen probleem! Een vroege versie van een drie dimensionale Cuphead? Een demo van een Dead Space-achtige game? Je vindt het in Dreams. Crash Bandicoot? Aanwezig. Het eerste level van Super Mario Bros, maar dan in Dreams? Natuurlijk staat het al online. Het doet een beetje denken aan die demonstratievideos van de nieuwste Unreal Engine waarin bekende games met fotorealistische graphics zijn nagemaakt. Geinig om te zien, maar uiteindelijk niet meer dan dat.

Een korte platformer waarin je als een hond speelt, schitterende scènes van buitenaardse landschappen en spookachtige filmpjes van een verlaten kasteel, zijn maar een paar van de hoogtepunten die wel helemaal origineel zijn. De creaties zijn zo afwisselend dat het soms moeilijk te geloven is dat het allemaal met dezelfde middelen gemaakt is. Check bijvoorbeeld het onderstaande animatiefilmpje of zoek op de hastag #MadeInDreams op Twitter om de afwisseling zelf te zien.

Dromen is niet voor iedereen

Er zijn zoveel mogelijkheden wanneer je zelf iets maakt dat het behoorlijk intimiderend is. Objecten ontwerpen, muziek maken en de gamelogica programmeren wordt allemaal aan de spelers overgelaten. Ieder onderdeel van het maken is gelukkig voorzien van uitgebreide tutorials. Verwacht echter niet dat je na een uurtje de basisprincipes onder de knie hebt om bijvoorbeeld helemaal zelf een platformer te maken. Ook in Dreams is een game maken meer dan alleen jump=true in de code zetten.

Complexe onderdelen zoals de logica van een drukknop inbouwen worden op vrolijke wijze uitgelegd, maar uiteindelijk ben je toch vooral filmpjes aan het kijken over hoe je alles precies in elkaar moet zetten om het gewenste effect te bereiken. Goed opletten is echt vereist, waardoor duidelijk wordt dat creëren in Dreams niet voor iedereen weggelegd is. Toch voelt de instapdrempel een stuk minder hoog dan bij professionele software. Met zijn zachte pastelkleuren en vriendelijke voice-overs voelt Dreams als een goede plek om te beginnen aan je allereerste droomproject.

Dreams

Voor de dromers

Dreams is bovendien zo divers dat je je echt niet hoeft bezig te houden met ieder onderdeel. Ben je niet zo muzikaal ingesteld, dan kun je gebruikmaken van de deuntjes die andere dromers binnen Dreams gedeeld hebben. Hetzelfde gaat op voor modellen, animaties en spelconcepten. Alles is te downloaden en naar eigen wens aan te passen zonder dat de erkenning voor de originele maker daarbij verloren gaat. Heb je bijvoorbeeld een paarse krokodil nodig voor een spel dan kun je een gewone groene krokodil van iemand downloaden en hem zelf een ander kleurtje geven. Wil je liever helemaal niets maken en vooral ervaren en spelen, dan doet Dreams daar ook niet moeilijk over.

Vooralsnog is het heel interessant om te zien en spelen wat de early access-gemeenschap van Dreams tot nu toe maakt. Tot op heden zijn tijdens het Dreamsurfen het vooral nog knappe techdemo’s, work in progress-projecten en experimenten die de show stelen. Of het ooit meer wordt is nog maar de vraag. Een indrukwekkende en sfeervolle shooter is vooral knap gemaakt, maar nou niet meteen leuk om te spelen. Hetzelfde gaat eigenlijk op voor de meeste games die andere bestaande concepten proberen na te bootsen.

Het kan dan ook niet anders dan dat Dreams met de maanden en jaren alleen maar interessanter wordt. Tot die tijd is het de moeite waard om te blijven dromen met alle opties die het spel aanbiedt en om in de zoveel tijd te checken wat de grootste dromers nu weer hebben gemaakt. Het lijkt gegarandeerd dat Dreams fantastische dingen gaat voortbrengen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • De basis van content en game creators is al voor gekneed met LBP1-3. Deze groep loopt al te lang aan tegen de beperkingen van LBP aan terwijl de hele logic van de game vergelijkbaar is (maar dan vele, vele malen dieper). Deze zullen volgens mij Dreams tot grote hoogte weten te brengen.

    Ik kon in een paar uur tijd een level maken door leentjebuur te spelen bij anderen. Zo pikte ik een piraat, schat, een mooie boom en gras. Ik maakte een blok met 6 interessante kanten en maakte een level. Later nog een zee geleend, een waterval en fakkels. Uiteraard was het eindresultaat crap maar ik had een hoop lol en heb een hoop geleerd.
  • Lijkt me best vet. Ik ben bang dat ik er niet genoeg tijd in zou kunnen stoppen, anders had ik dit best willen ‘spelen’.
  • Snel meer info, interessant
  • Wel meer info en voor welke console of pc?
  • @Incubi666 Playstation exclusive!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren