1. BioWare werd te zakelijk voor schrijver Drew Karpyshyn

BioWare werd te zakelijk voor schrijver Drew Karpyshyn

Enthousiasme verloren

Mass Effect schrijver Drew Karpyshyn stopte bij BioWare omdat het bedrijf te zakelijk werd volgens hem.

Karpyshyn verliet BioWare in 2018 en op zijn blog vertelt hij dat het bedrijf na zijn succes te zakelijk werd. “Toen ik begon bij BioWare was alles nieuw en opwindend. Het was een droom baan”, schrijft hij. “Maar onze groei en succes bracht ook verandering met zich mee. We werden steeds zakelijker. We konden minder vaak dingen maken waar we van hielden en het team werd gepusht om games te maken op basis van marktverkenning in plaats van onze creatieve instincten en passies. Mijn droombaan werd een baan en ik verloor het enthousiasme en de opwinding die ik ooit had.”

Drew Karpyshyn

De schrijver zit al twintig jaar in de game-industrie en 2018 was niet de eerste keer dat hij BioWare verliet. In 2012 verliet hij het bedrijf om een aantal romans te schrijven. Drie jaar later kwam hij terug bij BioWare om aan Star Wars: The Old Republic te werken en later ook aan Anthem. Hij noemt zichzelf op zijn blog een verhalenverteller. "Of dat nu met boeken, games of scenario's zijn".

In hetzelfde bericht laat Karpyshyn weten dat hij nu een andere baan heeft. Hij is hoofdschrijver voor Archetype Entertainment. Karpyhyn wordt hiermee herenigd met zijn oude collega James Ohlen die BioWare vlak na Karpyhyns vertrek ook verliet en vervolgens Archetype Entertainment opzetten. Deze nieuwe gamestudio valt onder de Wizards of the Coast-paraplu, bekend van onder andere Magic: The Gathering en Dungeons & Dragons. “Ik ben al in lange tijd niet zo enthousiast geweest om aan een project als deze te werken.” Het is niet de eerste keer dat Karpyhyn met Wizards of the Coast werkt. Dit bedrijf publiceerde eerder zijn eerste boek.

Het zal wel anders worden voor Karpyshyn in deze nieuwe studio. "Ik weet dat we grote schoenen moeten vullen. Met BioWare hadden we een groot nalatenschap". Enkel een succesvolle en geliefde game is echter niet genoeg voor Karpyshyn.

"Ik geloof echt dat we bij Archetype over het talent en de kansen beschikken om iets geweldigs te doen!"

Karpyshyn laat weten dat hij bij Archetype weer zijn passie heeft gevonden. “De sfeer van de studio doet me denken aan mijn eerste dagen bij BioWare. Ik voel de magie in de lucht”. Aan welk project hij op dit moment werkt, kan Karpyshyn niet vertellen, maar zelf is de schrijver positief. “Deze weg is maar het begin, het zal lang en uitdagend zijn, maar voor het eerst in een lange tijd kan ik niet wachten om deze weg te bewandelen.”

Dit artikel delen

Over de auteur

Zoë Bonefaas Zodra ik een Game Boy in de hand gedrukt kreeg, was ik om. Het leukste van games vind ik de verhalen die ze vertellen. Favorieten zijn Assassin's Creed, Skyrim, Stardew Valley en Life is Strange. Buiten verhalen in videogames ben ik ook fan van verhalen op andere manieren. Voor de hand liggend dus van films en series (Marvel, DC, Star Wars, Disney, She-ra Princes of Power, Lucifer... ik kan echt eeuwig doorgaan).

Reacties

  • Dit is toch wel een groot verlies geweest voor Bioware. Deze man schrijft goede verhalen. Heb ook meerdere boeken van hem thuis en ze lezen stuk voor stuk lekker weg.
  • Deze man is een legende.
    Zijn 4 dimensionale manier van verhalen schrijven spreekt mij erg aan.
    Er is geen goed en kwaad, enkel conflicterende belangen.
    Met zijn vertrek (en Casey Hudson en consorten) is ook het creatieve talent achter Bioware verloren gegaan.
    Bioware is enkel nog een schaduw van hun glorieuze verleden.
  • @Ruudeke360
    Hudson, de man die medeverantwoordelijk is voor het einde van de Mass Effect-trilogie, een creatief talent? Lang geleden misschien.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren