1. Duitsland sleept Nintendo naar rechtszaal om beleid digitale winkel

Duitsland sleept Nintendo naar rechtszaal om beleid digitale winkel

eShop-beleid van Nintendo niet in lijn met Europese wet

De Duitse consumentenbond, VZBV, heeft besloten om de zaak van de eShop van Nintendo over te nemen die eerder in Noorwegen was begonnen. De eShop van Nintendo staat het namelijk niet toe om pre-orders te annuleren. Dit beleid van Nintendo overtreedt volgens de VZBV de Europese wet. Nintendo beroept zich op de Europese Richtlijn voor Consumentenrecht.

Deze rechtszaak begon in februari 2018 toen de Noorse consumentenbond het beleid van Nintendo onder de loep nam. De Noorse consumentenbond ondervond dat alle aanschaffen definitief zijn en dat de koper in de voorwaarden het recht moet opgeven om binnen twee weken een tegoed kan aanvragen.

Nintendo heeft gezegd dat ze zich beroepen op Artikel 16 van Europese Richtlijn voor Consumentenrecht waarin staat dat het bedrijf geen annulering hoeft te accepteren, omdat het duidelijk is aangegeven in de voorwaarden, waar de consument de keuze krijgt om deze te accepteren.

Nintendo

De Duitse consumentenbond neemt de zaak nu over van Noorwegen aangezien Nintendo's Europese hoofdkantoor in Frankfurt is. De rechtszaak staat gepland over drie tot vier weken.

Dit artikel delen

Over de auteur

Geert de Wekker Redacteur bij Insidegamer.nl en Gamer.nl. Volgt vanaf de start de hele Pokémon-franchise van Game Boy tot Nintendo Switch. Maar is ook een grote fan van games als WWE, Kingdom Hearts en de Batman Arkham series.

Reacties

  • eShop pre-orders annuleren moet gewoon mogelijk zijn. Punt. Aanpassen die handel.
  • @Piet S.

    Ik kijk hier op meer punten naar.

    Natuurlijk moet je het recht hebben een game te kunnen annuleren. Maar als in de richtlijnen staat dat alle pre-orders final zijn en je accepteert dit dan is dat een gedane zaak natuurlijk. Wettelijk gezien.

    Vanuit het menselijk oogpunt moet je natuurlijk altijd het recht hebben een koop ongedaan te maken en je geld terug kunnen krijgen. Echter wel tegen een boete aangezien je de kortingscoins al wel hebt gekregen. Je krijgt bij de eshop namelijk coins die je in kunt zetten voor aankoopkortingen afhankelijk van de prijs van de game en voor preorders geld dat je regelmatig dubbele coins krijgt. Deze moeten dan wel terugbetaald worden.

    Hoe dan ook deze rechtszaak is interessant voor zowel Sony, Nintendo als Microsoft aangezien dit hun beleid gaat bepalen.

    Overigens snap ik totaal niet waarom iemand iets digitaals pre-ordered. Je bent dan sowieso dom bezig.
  • @Ramirez
    Ik pre order wel eens Nintendo games digitaal. Games als mario party en mario kart vind ik altijd tof dus doen het altijd goed bij mij. Als ik hem dan gewoon wil pre offeren vind ik dat niet dom.

    Bij nieuwe IP's of series waarbij er wat slechte versies tussen zitten doe ik het natuurlijk nooit.

    Maar goed dat jij het ziet als dom bezig zijn.
  • @blue_blade_3

    Die zou je in principe na release ook kunnen aanschaffen, tenzij je die extra gouden munten wil krijgen inderdaad.
  • @blue_blade_3

    Je reserveert een product uit angst dat je hem niet op dag 1 zal kunnen bemachtigen. Iets wat met digitaal totaal niet opgaat want er is een oneindige voorraad. Daarom vind ik het dom.

    Natuurlijk kan men zich laten leiden door de extra korting of het vooraf installeren. Maar voor mij is dat het vast zitten aan iets niet waard.
  • @Ramirez

    Voor mij ook niet, maar ik kan op zich wel begrijpen dat andere mensen deze kortingen en/of acties wel interessant vinden.
  • @Ramirez
    "Je reserveert een product uit angst dat je hem niet op dag 1 zal kunnen bemachtigen"

    Dat is een aanname die jij doet. Ik pre order gewoon zodat ik het niet vergeet op de dag zelf en als ik daardoor wat extra korting kan krijgen is dat mooi meegenomen. Als ik toch van plan ben een game te kopen, is het toch mooi dat ik "korting krijg".
  • @Ramirez

    Nou nee hoor, niet omdat je bang bent om hem op dag in niet te kunnen bemachtigen. Ik vind het bij Playstation gewoon handig. Een pre order wordt ongeveer 48/24 uur van tevoren gedownload en geïnstalleerd. En aangezien ik gewoon 40 uur werk en mijn weekend heilig is, is het heerlijk om dan gewoon de ps4 aan te doen en mijn game te kunnen spelen. Heeft niks te maken met dag 1 release.

    Wat Nintendo doet is consumentje pesten. Ook al staat het goed uitgelegd in de voorwaarden, je zou als bedrijf zijnde (zeker grote bedrijven) wat meer aan de consument kunnen denken. Nintendo is in feite Apple 2.
  • @Ramirez

    'Overigens snap ik totaal niet waarom iemand iets digitaals pre-ordered. Je bent dan sowieso dom bezig.'
    Eens, maar m.b.t. onvoorziene omstandigheden zou annuleren altijd mogelijk moeten zijn. Dat het hele aankoopbedrag dan niet teruggegeven kan worden is inderdaad logisch, om de reden die jijzelf aankaart.

    Moeten richtlijnen daarnaast niet afgestemd zijn op regels en wetgeving?
  • @Piet S.

    Dom bezig zijn of niet, Nintendo stort de punten maar nadat je de game hebt geinstalleerd in plaats van wanneer je het pre-ordered.

    Annuleren moet tot de launch mogelijk zijn, het is dom dat dit niet wordt toegestaan.
  • @Richh

    Ik ben het er mee eens he, dat dat mogelijk moet zijn. Laat daar geen misverstand over bestaan.
  • @Richh

    Hij citeert Ramirez he ;)
  • @Ramirez

    Als je preordered krijg je vaak dubbele gouden punten. Of te wel 3 euro extra korting. Voor mij een reden dat ik vaak pre-order in de eshop. Wil sowieso alles digitaal hebben.
  • @Newgamessuck

    Dat is wel een goede reden inderdaad.
  • Nintendo moet zich idd gewoon aan de europeze wet houden.

    Net als die zogenaamde 1 jaar garantie op veel apparatuur. Leuk dat ze dat doen, maar Europa zegt 2 jaar. Klaar. Zelfde hier..Kopen heeft het recht 2 weken het product in originele staat in te wisselen.
  • @Newgamessuck

    Ik denk dat er nog geen duidelijke wetgeving bestaat. De Consumentenbond wil hier verandering inbrengen vandaar deze rechtszaak.

    De insteek is daarom ook niet console makers geld af te pakken maar om het beleid aan te pakken.

    Over de 2 jaar garantie voor elektronica. Dat is al jaren duidelijk. Echter is het wel aan de fabrikant om te bepalen hoe die garantie eruit ziet.

    Je hebt bijvoorbeeld winkel garantie van 1 jaar. Na dat jaar mag de winkel je voor het volgende deel van je garantie doorsturen naar de fabrikant. En dat laatste nemen mensen de moeite niet voor maar je hebt wel gewoon 2 jaar garantie.
  • @Newgamessuck Het Herroepingsrecht waar jij het over hebt is enkel voor fysieke producten en niet bij digitale content.
  • Nintendo loopt altijd iets achter, dat zagen ook aan dat YouTube-programma. Daarnaast is Nintendo ook niet makkelijk met kortingen. Dus dit verbaasd mij niets.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren