1. E-sport Update: ‘Uitzendrechten Activision kost YouTube 160 miljoen dollar’

E-sport Update: ‘Uitzendrechten Activision kost YouTube 160 miljoen dollar’

En PEC Zwolle verslaat Ajax in E-Divisie

160 miljoen dollar. Dat is het bedrag dat YouTube aan Activision Blizzard betaalde voor de uitzendrechten voor de Overwatch League, Call of Duty League en Hearthstone Grandmaster Series. Verder is PEC Zwolle kampioen van de E-Divisie, is Rocket League gigantisch populair als virtuele sport en geeft de directrice van Team SoloMid ons een kijkje in de financiën.

‘Deal Activision Blizzard en YouTube bedraagt $160 miljoen'

In januari maakte Activision Blizzard een deal met YouTube bekend. Het videoplatform zou voor onbepaalde tijd en een onbekend bedrag de uitzendrechten krijgen voor alle e-sportuitingen van Activision Blizzard-games. Afgelopen weekend verscheen echter een bericht dat YouTube maar liefst 160 miljoen dollar betaalde om drie jaar lang de Activision-Blizzard e-sport uit te mogen zenden.

Twee jaar geleden, toen de Overwatch League van start ging, kocht Twitch de uitzendrechten voor twee seizoenen voor een bedrag van negentig miljoen dollar. Dat bedrag lijkt nu dus verhoogd naar 160 miljoen dollar voor drie jaar. Daarbij moet wel vermeld worden dat onder andere de Call of Duty League en de Hearthstone Grandmaster Series. Die laatste zou Activision-Blizzard als extraatje erbij hebben gedaan voor YouTube.

Volgens het uitgelekte bericht ligt de voornaamste focus van YouTube bij de Overwatch League, terwijl ook de Call of Duty League aandacht gaat krijgen. De Hearthstone Grandmasters was geen prioriteit maar zal wel betrokken worden. Dit lijkt de eerste grote poging van YouTube om Twitch van de e-sporttroon te stoten. Overigens is dit bericht niet bevestigd, dus een korrel zout is aangeraden.

PEC Zwolle verslaat Ajax en wint de E-Divisie

Afgelopen weekend was de finale van de E-Divisie. Waar de voorgaande seizoenen eindigden met een klein evenement, werd dit jaar flink uitgepakt. In een AFAS Live met meer dan 2000 supporters wist PEC Zwolle in de finale Ajax te verslaan. Dat levert ze behalve de titel ook een mooi geld bedrag op, want Tony Kok en Jonas Ghebrehiwot nemen samen 25.000 euro mee naar huis. Natuurlijk krijgt de kampioenschaal ook een mooie plek in Zwolle.

Vorig jaar werd bekend dat de E-Divisie in Dreamhack een nieuwe hoofdsponsor had gevonden. Dat zorgde direct voor een grote uitbreiding: E-Divisie-teams hadden voortaan twee spelers en speelden doordeweeks live wedstrijden. Daarnaast was er dus ook voor het eerst een prijzenpot, die dit seizoen op totaal 100.000 euro stond. PEC Zwolle en Ajax stonden in de grote finale, eerder in het weekend vielen PSV, FC Groningen, Ado Den Haag, Heracles Almelo, Willem 2 en FC Utrecht al af.

Op 2 maart start het tweede deel van de E-Divisie 2019/2020. Net als afgelopen editie zal er dan 50.000 euro verdeeld worden over de acht teams die de play-offs weten te behalen. De finales van dit evenement vinden plaats op 9 mei.

Six Invitational 2020 eindigt met bloedstollende finale

Op 11 februari begon de Six Invitational 2020 voor Rainbox Six: Siege en afgelopen zondag was de grote finale. Op weg naar die wedstrijd waren al een aantal titanen als G2 Esports, Team SoloMid en Fnatic gesneuveld. Het waren uiteindelijk Spacestation Gaming en Ninjas in Pyjamas die in Montreal de fans waar voor hun geld gaven in een leuke finale.

Spacestation Gaming was vooraf de favoriet in de finale. Dat team had namelijk de upper bracket gewonnen waardoor ze met een 1-0 voorsprong de finale startte. Ninjas in Pyjamas plaatste zich via het lower bracket. Beide teams hadden dit toernooi nog niet eerder tegen elkaar gespeeld en maakte er een leuke finale van. Ninjas in Pyjamas begon met een 1-0 achterstand, maar herpakte zich en kwam op 1-2 en dus een matchpoint. Dat bleek echter niet genoeg, want Spacestation Gaming won de twee maps erna en pakte daarmee de titel. Behalve een mooie trofee, mogen de spelers ook een miljoen dollar verdelen. Ninjas in Pyjamas gaat met 450.000 dollar naar huis.

Rocket League populairder dan Overwatch en Call of Duty League

Rocket League gaat als een trein. De game is nog altijd gigantisch populair op Steam en ook de e-sportzijde van de game maakt gigantische sprongen. Vorige week was het openingsweekend van seizoen negen en dat verpulverde de kijkcijfers van voorgaande edities. Twee seizoenen geleden lag het maximale kijkers bijvoorbeeld op 38.604, terwijl vorig seizoen net de 100.000 werd aangetikt. In het eerste weekend van februari keken maar liefst 154.200 mensen op het hoogtepunt. Daarmee is het na League of Legends en Rainbow Six: Siege de best bekeken e-sport van dat weekend en verslaat het een aantal titanen.

De Call of Duty League en de Overwatch League kennen matige eerste weken als het gaat om kijkcijfers. Waar de Call of Duty League in de vorige e-sport-update werd behandeld, blijkt het debuut van de Overwatch League ook een tegenvaller. Anderhalve week geleden was namelijk de eerste speelronde van het derde seizoen van de Overwatch League en deze trok slechts 138.576 kijkers op het hoogtepunt. Overigens kende de Six Invitational 2020 een heel lekker weekend met 303.000 mensen die naar de finale keken. Dat is overigens wel 12.000 kijkers minder dan een jaar geleden.

‘TSM enige e-sportorganisatie die winst draait’

Afgelopen weekend vertelde Leena ‘Leena’ Wu, president van Team SoloMid (TSM), dat haar organisatie de enige in de e-sportbranche is die winst maakt. Op Instagram reageerde een fan gefrustreerd op trage groei van TSM onder het leiderschap van Leena en maakte hij de vergelijking met de organisatie 100Thieves, dat sneller zou groeien in de ogen van de fan.

Leena ging op de opmerking in en gaf aan dat de teams en spelers van TSM succesvoller zijn. Daarnaast gaf ze ook aan dat de organisatie probeert te investeren in talent en eindigde ze haar relaas met de opmerking dat Team SoloMid de enige e-sportorganisatie is die winst maakt. Door het ingrijpen van Leena is TSM één van de waardevolste e-sportorganisaties wereldwijd met een waarde van 400 miljoen dollar.

In beide kanten van het verhaal zit kern van waarheid. TSM heeft de laatste jaren de focus verlegd van het kopen van topspelers naar het ontwikkelen van talent. Dat brengt echter ook sportieve gevolgen met zich mee. Het League of Legends-team, het vlagschip van de organisatie, heeft bijvoorbeeld al sinds de zomer van 2017 niets meer gewonnen, terwijl de Noord-Amerikaanse kampioenschappen daarvoor vijf van de zeven keer prooi was voor TSM.

Veel fans klagen dan ook op social media over het gebrek aan prijzen van het team. Bij andere games gaat het iets beter. Zo heeft Team SoloMid Fortnite-spelers in dienst die niet alleen bij de wereldtop horen, maar ook tienduizenden kijkers op Twitch trekken. Ook het Apex Legends-team van TSM is gigantisch sterk en won vorig jaar alle grote toernooien waar het aan meedeed.

Dit artikel delen

Over de auteur

Danny van Gend Al jarenlang fanatiek eSport-volger: van League of Legends, tot Overwatch, tot Rocket League. Verder groot fan van Civilization en alles wat met Command and Conquer te maken heeft. Lievelingsgame is nog steeds Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory.

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren