1. E3 2019 preview: Cyberpunk 2077

E3 2019 preview: Cyberpunk 2077

De toekomst is nu

Als er één game is die deze E3 tot leven bracht, dan is het Cyberpunk 2077. De game was groots aanwezig op de beurs en Keanu Reeves' fantastische verschijning bij Microsoft zagen we niet aankomen. De hype rondom de game is bijna onredelijk hoog, al helemaal sinds de eerste publieke gameplaybeelden zijn getoond. Dit jaar doet CD Projekt hetzelfde als afgelopen E3: een gameplaydemo achter gesloten deuren geven om deze vervolgens later online te zetten. Je moet ons dus nog even op ons woord geloven, maar Cyberpunk 2077 ziet eruit als een game die je nog lang bijblijft.

Vorig jaar zagen we Night City voor het eerst, een stad die verdrinkt in de glamour, hunker naar macht en obsessie met mechanische lichaamsdelen. Het was een indrukwekkend aanzicht om de levendigheid van de stad voor het eerst op het scherm te zien, al dook het hoofdpersonage V al gauw een donker hol vol enge bendeleden in. In de nieuwe demo krijgen we een veel beter beeld van hoe de stad in elkaar zit, inclusief een blik op het fantastische oog voor detail.

Cyberpunk 2077

Een stap verder

Cyberpunk gaat namelijk een stap verder dan huidige openwereldgames als het gaat om realisme en immersie. Loop een rondje over straat en je ziet dat iedereen op een ongekend natuurlijke manier z'n eigen ding doet. Er zit een dakloze op een bankje die even opkijkt als je passeert en anderen wandelen voorbij en nemen een slok van hun drankje terwijl in de verte het oneindige verkeer van de stad plaatsvindt. De vergezichten van Night City, in dit geval het district Pacifica, zijn daarbij prachtig. Iets later in de demo betreedt V een kantoorpand met grote ramen waar de zakkende zon fraai langs de trap schijnt en op de achtergrond een door Santa Monica geïnspireerde kust te zien is. En dat zonder laadschermen.

Er zijn talloze sciencefictiongames die een duister toekomstbeeld schetsen, maar dankzij CD Projekt Reds talent voor bestaande universums vertalen naar videogames wil je niets liever dan juist in deze hypermoderne, corrupte en vieze wereld stappen. Achter alles zit een logisch verhaal, dat invloed heeft op hoe je interacteert met de wereld. Pacifica was bijvoorbeeld ooit een paradijs voor mensen met een dikke portemonnee, maar sinds de grote sponsoren hun geld terug hebben getrokken is alles vervallen en verlaten. Ook komt terug in de demo dat het niet sociaal geaccepteerd is om zonder toestemming te verbinden met iemands sociale link, een kabel die rechtstreeks met je brein verbonden is en uit je handpalm verschijnt. Cyberpunk combineert de voordelen van leven in een hypermoderne tijd met de duistere kanten van de toekomst, en als huurling in een dergelijke maatschappij is dat een premisse voor problemen.

Cyberpunk 2077

Jouw V

De naam V kan naar veel personen refereren, omdat je het personage volledig zelf samenstelt. Er is niet alleen een hele uitgebreide fysieke editor (aan de representatie van geslacht wordt nog gewerkt, wel zo toepasselijk in een wereld waarin mensen dagelijks aan zichzelf laten sleutelen), maar ook uiteenlopende opties voor de persoonlijkheid van V. Zo kun je kiezen waar je vandaan komt, wat gevolgen heeft voor je kwaliteiten en hoe anderen je behandelen. Een V die opgegroeid is op straat kan beter omgaan met bendes dan V met een zakelijke achtergrond, en vermijd dus mogelijk eerder conflicten.

CD Projekt deed ook het skill-systeem uit de doeken. Voorafgaand aan de game verdeel je een aantal punten over onder andere de categorieën body, intelligence, athleticism, waarna je de skill tree naar wens verder uitbouwt. Investeer je genoeg in hacken, dan omzeil je sommige vijanden eenvoudig of maai je ze eenvoudig neer door hun turrets over te nemen. Wie dit niet doet en bijvoorbeeld investeert in kracht, trekt een tegenstander weer op brute wijze uit elkaar. CD Projekt wisselt voor de demo even snel van personage om het contrast weer te geven en het lijkt inderdaad een groot verschil te maken.

Cyberpunk 2077

Rpg-shooter

Het is de bedoeling dat je totale vrijheid krijgt om je eigen V te bouwen, zonder dat je ooit een klasse kiest. Goed kunnen snipen, harde klappen geven, op muren klimmen en muisstil zijn, zijn slechts voorbeelden van de verschillende opties voor het benaderen van een missie. Wie geen zin heeft om hier heel lang over na te denken kan de game trouwens het werk voor je laten doen. Skills worden dan gebaseerd op je speelstijl, evenals je kleding. Kleding fungeert als pantser met allerlei verschillende bonussen en is van wat we tot nu zagen behoorlijk gevarieerd.

Het is mogelijk om in ieder geval de getoonde missie zonder iemand te doden uit te spelen, maar voor het spektakel krijgen we wat meer van de vuurgevechten te zien. Cyberpunk 2077 gaat net als recente games als Borderlands 3 en The Outer Worlds voor de rpg-shooter-stijl en komt daar redelijk mee weg. Knallen met allerlei verschillende wapens ziet er goed uit, al zie je aan de animaties dat CD Projekt van origine geen shooter-ontwikkelaar is. Animaties zijn net iets houteriger dan de pure schietspellen van dit moment en tijdens het klimmen op blokken zie je dat de animatie vanuit first-person nog niet heel vloeiend oogt.

Toch lijkt de combat interessant genoeg door het aanbod aan geweren en wapens als de slasher, een hete kabel waarmee je ledematen van vijanden verwijdert alsof het komkommers zijn. Ook de opgepompte Voodoo Boys zijn niet louter schietschijven, maar kunnen dankzij het goedje Juice op je af dashen en van dichtbij flink uithalen. Dat komt ook terug in de eindbaas Sasquatch die, ondersteund door een geheime hacker, in de rondte slaat met een hamer terwijl V aanvallen ontwijkt en haar zwakke plek opzoekt.

Cyberpunk 2077

Spanningsboog

Maar laten we eerlijk zijn: je speelt Cyberpunk niet om te knallen, maar om de vrijheid en het verhaal. De game is ontzettend verhaal-gedreven en bevat door de keuzes die je maakt een aangename spanningsboog. V heeft namelijk een zeldzame biochip in haar (of ‘zijn’, CD Projekt wisselt af en toe van personage tijdens het spelen) nek die haar onsterfelijk maakt. Om er meer over te weten te komen moet ze de Haïtiaanse Voodoo Boys helpen de Animals-bende te verdrijven, maar gedurende de missie vermoed je dat er iets niet pluis is.

Zeker weten doe je het niet, dus de keuze om de eerdergenoemde hacker te doden is dus een lastige. Gelukkig is daar Keanu Reeves’ personage Johnny Silverhand nog, die zich bevindt in je hoofd, maar misschien ook niet te vertrouwen is. De manier waarop de plot van de missie zich ontwikkelt doet ons denken aan The Witcher 3: Wild Hunt, en dat is een groot compliment.

Cyberpunk 2077

De toekomst

Een uur later zijn we een hoop wijzer geworden over Cyberpunk 2077. De indruk was vorig jaar groter, maar nu CD Projekt Red iets dieper is ingegaan op Night City, hoe skills werken en het verhaal, zijn we ervan overtuigd dat de ontwikkelaar wederom een werkelijke next-gen-titel in de maak heeft. Op 16 april volgend jaar weten we of de toekomst inderdaad eerder aanbreekt dan gedacht.

Cyberpunk 2077 verschijnt op 16 april 2020 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Dit is toch wel de game waar ik het meeste naar uit kijk.
    Daarnaast biedt de kwaliteit van The Witcher 3 en de generositeit van GWENT toch wel erg veel hoop.
    Het wordt een mooi eerst kwartaal volgend jaar met (mogelijk(?)) LoU 2 en Cyberpunk.
  • @AWESOMEDUDE3 ja volgend jaar wordt echt een topjaar!
  • @AWESOMEDUDE3 zit dan ook nog Watch Dogs Legion bij en daarna in de lente Dying light 2. Plus alle next gen najaars releases natuurlijk. Wat een jaar.
  • @AWESOMEDUDE3 Hier kijk ik ook reuzend naar uit,''goty'' van 2020 voor mij!

    p.s nu heb ik wel leestekens gebruikt :)
  • @Tepelstreeltje
    Die òf LoU2. Komen we vanzelf achter.

    Maar goed, het feit dat je erbij stilstaat is al een goed teken!
  • Het is weird dat ik zo veel zin heb in een game waar je eigenlijk zo weinig van af weet. Behalve dat iedereen die al wél iets heeft gezien zegt dat het de shit is.

    Ik ben wel van plan me nog even in te houden. Het plan is om volgend jaar te upgraden naar een 4k tv én natuurlijk next gen. Eigenlijk wil ik m dan pas gaan spelen.
  • @That Mr Awesome Ik ga hem denk ik op launch halen voor de One X. Daar zullen de graphics toch ook niet niks zijn ga ik van uit.
  • @Real13
    Vast niet! Maar ik heb nog een basis model Xbox One ;)
  • @That Mr Awesome Ik ben een beetje bang dat dit voor geen meter gaat lopen op de Xbox One, of dat het verschil te groot gaat zijn. Grote kans ook dat het op de Xbox One X ook significant minder complex is (destructie van de omgevingen, licht, etc.) al zal de schaal hetzelfde blijven.
  • @Jack O
    Ik deel die 'angst' wel ja. Dat wordt gewoon 900p op 30 frames. En dan vind ik het een te vette game om daar voor te gaan als je een half jaartje kan wachten op die upgrade.
  • @That Mr Awesome

    Voor echte true 4K en 60fps heb je minstens een 2080Ti nodig ter waarde van ongeveer 1200 euro.

    Ik hoop dat de nieuwe consoles met serieus veel verlies worden verkocht om de verkoopprijzen toegankelijker te maken.

    Ik hoop ook dat de termen dynamic 4K en het bedrieglijke True 4K van de baan zijn next gen!

    Framerate ook niet te vergeten! CD Project Red optimaliseert hun games geweldig goed. Op de PC draait The Witcher met gemak in 144fps!

    Benieuwd of next gen weer een pixel strijd gaat worden. Ik hoop het niet! Er zijn al veel te veel leugens geweest rond 4K. Zelfs de nieuwste “4K” films draaien door o.a. de CGI niet in native 4K.
  • @That Mr Awesome dan zou ik idd ook wachten!
  • Ik kijk ook heel hard uit naar deze game.
    Wel jammer dat een groep mensen lastig zijn over een poster in het spel waar een transgender op staat die reclame maakt voor een drank 'mix it up' en CDRP nu transfobic noemen,,,
  • Ik pre-order nooit games en koop al helemaal geen collector editions, maar de Witcher 3 heb ik ge-preordered en dus ook Cyberpunk 2077.
    Deze game naast TLoU 2 en Death Stranding zijn de titels waar ik naar uitkijk.
  • @tielo

    En The Witcher 3 zat bij launch vol met bugs en glitches en was tot twee weken na launch eigenlijk slecht speelbaar. Simpel: Wacht gewoon tot reviews binnenkomen.
    Behalve bij grote Nintendo titels, Nintendo kun je altijd vertrouwen omdat ouders een groot doelgroep is, net als casuals.
  • @Ardyn
    Ik heb weinig problemen ervaren qua bugs de eerste twee weken. Behalve roach die vanuit de meest interessante plekken te voorschijn kwam
  • @AWESOMEDUDE3

    Ik kwam er vanaf anderhalve week in, speelde het op de PS4.
    Bij mij had ik erge last van framedrops(naar mijn gevoel ~10 FPS), Roach kwam van grappige plekken…meest geweldige vond ik de honkbal minigame wanneer je iemands hoofd eraf hakte.
    Ik zou toch willen dat dat laatste een optie bleef in de game, het was gewoon komisch om iemands hoofd honderd meter in de lucht te lanceren.
    De game was natuurlijk al snel goed speelbaar, maar ik vertrouw pre-orders gewoon niet zo vaak.
  • @Ardyn
    Opzich geen vreemde aanname. Als ik geen ervaring met CDPR games had, was ik misschien ook minder happig geweest. Gelukkig is CDPR wel goed in het tegenovergestelde te doen van de huidige geldgraaiers in de industrie.

    Voor mij wordt het sowieso een day-one/preorder aankoop
  • @Ardyn Ik heb nauwelijks problemen gehad met The Witcher 3 en was overigens prima speelbaar.
    Ik koop eigenlijk nooit geen games bij release maar voor CD Project Red maak ik een uitzondering. Maar goed advies hoor.
  • Ach 4k tv heb ik xbox x ook dus ik ga hem denk ik ook pre ordenen witcher 3 was super laat maar komen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren