1. E3 2019 preview: Final Fantasy 7 Remake

E3 2019 preview: Final Fantasy 7 Remake

Een droom die uitkomt

Tegenwoordig vliegen de definitive editions, ports en remakes je om de oren, maar geen game verdient het meer om opnieuw gemaakt te worden dan Final Fantasy 7. De remake, jaren geleden al aangekondigd, komt er nu eindelijk aan. Afgelopen E3 kregen we een demonstratie van producer Yoshinori Kitase en gingen we hands-on. En je ziet het waarschijnlijk al aankomen: Final Fantasy 7 Remake wordt een droom die uitkomt.
Ontwikkelaars houden van het woord ‘herinterpretatie’. Het schept geen verwachtingen van een volledig accurate overzetting en geeft spelers het gevoel een nieuw deel in handen te hebben. Hoewel het een mooie marketingterm is, lijkt Final Fantasy 7 Remake daadwerkelijk aan die verwachtingen te voldoen. De game ziet er oogstrelend mooi uit, gaat dieper in op personages, nieuwe omgevingen in het industriële Midgar en de muziek is om een traantje bij weg te pinken.

Wapperende haren

Toch vallen de graphics als eerste op. Het origineel is immers al 25 jaar oud en de manier waarop Cloud, Barret, Tifa en de anderen nu tot leven komen is waarschijnlijk beter dan in je verbeelding. Kitase vertelt dat het team in plaats van fotorealisme gaat voor een iets stijlvoller uiterlijk dat de originele artstyle eer aandoet, en wat ons betreft slaagt die aanpak. Personages zijn herkenbaar, maar ook voorzien van prachtige details als gedefinieerde spieren en zelfs subtiel borsthaar in het geval van Barret. En over haar gesproken: dat van Cloud wappert prachtig in de wind.

De stemmen die we tot nu toe te horen hebben gekregen passen goed bij de schrijfstijl van de originele game, al kan Barret soms wat storend klinken door z’n overdreven gangsterstem. Cloud is echter precies wie hij moet zijn aan het begin van de game: een koele huurling die z’n werk doet, het geld aanneemt en vertrekt met de noorderzon. Hoe hij zich ontwikkelt gedurende de game moet nog maar blijken, want de demonstratie en hands-on-demo bestonden enkel uit de opening in Midgar. Het eerste deel van de remake richt zich overigens volledig op Midgar, dat groter en opzettelijk kleurrijker is dan voorheen. ‘Mensen denken vaak dat Midgar heel duister is, maar in de remake willen we laten zien dat de stad ook kleurrijk en gevarieerd is,’ aldus de producer.

Zo wordt er nog wel meer gesleuteld aan bestaande aspecten, zoals het verhaal. De plot zelf is natuurlijk het toppunt van de game, en vandaag de dag is die nog steeds zeer relevant, maar met verschillende tussenfilmpjes krijgen personages iets meer context. Zo is er een woordenwisseling tussen Cloud en Barret, die twijfelt aan Clouds motivaties om de rebellengroep Avananche te helpen. De ontwikkelaar belooft veel meer van dit soort interacties die het verhaal uitbreiden en dieper ingaan op de personages en hun achtergrond.

Actiegame én turn-based rpg

De grootste aanpassing aan Final Fantasy Remake is echter het vechtsysteem, dat grotendeels real-time is. In tegenstelling tot Final Fantasy 15 houd je geen knoppen ingedrukt om aan te vallen, maar druk je op individuele knoppen. In de praktijk voelt vechten dan ook als een echte actiegame met spectaculaire effecten en schadecijfers, maar niet zo belemmerend of onoverzichtelijk zoals sommige jrpg’s. Het valt op hoe goed de animaties van aanvallen en spreuken op die uit de originele game lijken. Barrets Focus Shot en Clouds Braver ogen exact hetzelfde als vroeger, maar dan met meer visuele bombarie.

Wie houdt van actie-rpg’s kan prima uit de voeten met Final fantasy 7, maar er zijn verschillende diepere strategische lagen die het vechtsysteem dichterbij het origineel brengen dan je zou denken. Met een druk op de knop speelt de actie zich in slow-motion af en kun je in het Command-menu vertrouwde opties kiezen alsof het een turn-based game is. Zo zijn er vaardigheden, magiespreuken en items, waarna je zelfs de vijand kunt kiezen die je wilt aanvallen. De game zo goed als stilzetten ziet er tof uit als Cloud nog een houw uitdeelt met z’n gigantische zwaard, maar je kunt dit niet constant blijven doen. Vaardigheden en magie verbruiken namelijk een gedeelte van de ATB-balk, die zich sneller aanvult bij rake klappen.

Wisselwerking

Dan zijn er nog veel meer elementen om rekening mee te houden, zoals de Focus-balk. Die loopt op als je vijanden raakt en brengt ze in een kwetsbare staat als-ie vol is. Kitase zegt dat het begin van de game vrij vergeeflijk is, maar dat de Focus-balk in de latere uren je beste vriend is, alsmede kennis van verschillende zwaktes van vijanden. Thunder is bijvoorbeeld nog steeds effectief tegen robots, enzovoorts. In de praktijk is Final Fantasy 7 gewoon erg leuk om te spelen, met genoeg turn-based elementen voor fans van traditionelere rpgs’s, maar ook dingen als snelknoppen voor je favoriete vaardigheden en spreuken.

En dan hebben we het nog niet gehad over het besturen van meerdere personages, dat perfect tot uiting komt in het gevecht met de Guard Scorpion. Barret is namelijk gespecialiseerd in lange afstanden, niet gek met zijn grote armkannon, en is na een druk op de knop en een zeer vloeiende cameratransitie speelbaar. De wisselwerking tussen twee personages werkt ontzettend goed en om de boel te versnellen kun je in het Command-menu direct bevelen geven. Dat houdt in dat je personages indirect bestuurt zonder naar ze hoeven wisselen, en dat is alleen maar fijner.

Een prachtige herinterpretatie

Al met al is Final Fantasy 7 een van de indrukwekkendste games van E3 2019. De remake is zo authentiek als die maar zijn kan met de veranderingen die een klassieker als deze verdient. Het vechtsysteem is heerlijk spectaculair, waardoor het uitermate geschikt is voor een nieuwe generatie spelers, en het biedt nog genoeg diepgang voor Final Fantasy 7-veteranen. Het is bijna jammer dat de game in twee delen verschijnt, want juist ná Midgar is er nog zoveel te ontdekken in de wereld van de game. Bovendien is het verhaal zo meeslepend en aangrijpend dat je het eigenlijk in één keer moet beleven. Maar goed, we mogen niet klagen. Final Fantasy 7 Remake is eindelijk onderweg en lijkt een prachtige herinterpretatie te worden.

Final Fantasy 7 Remake verschijnt op 3 maart 2020 voor de PlayStation 4.

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.