1. E3 INTERVIEW: Fifa 19 – Over Evert ten Napel en Lootboxen

E3 INTERVIEW: Fifa 19 – Over Evert ten Napel en Lootboxen

Een nieuw jaar, een nieuwe Fifa-game. Tijdens EA Play is Fifa 19 volledig uit de doeken gedaan en kregen we de marketingtermen van dit jaar naar ons hoofd geslingerd. Je vraagt je al gauw af hoe uitdagend het voor Electronic Arts is om de game ieder jaar fris te houden, zonder af te doen aan de solide gameplay van de serie. En dat is precies wat we wilden weten van Fifa 19-producer Matt Thomas en -creative director Santiago Jaramillo.

InsideGamer: Uiteraard een van de grootste vernieuwingen dit jaar is de UEFA Champions League-licentie die jullie nu bezitten. Hoe blij zijn jullie daarmee en hoe gebruiken jullie het beter dan jullie concurrent?

Jaramillo: Voor ons is het hebben van de grootste clubcompetitie ter wereld een grote eer en de meest gewilde toevoeging door de community. We zien het niet als iets wegnemen van PES, maar we willen er echt iets anders mee doen. We willen de ervaring van de Champions League nemen en die integreren in al onze modi, zodat het de best mogelijke ervaring voor onze fans wordt.

Je hebt bijvoorbeeld de op zichzelf staande modus, waarin je het volledige pakket krijgt met de sfeer en verlichting van de daadwerkelijke Europese wedstrijden. De modus krijgt ook een nieuwe Engels commentatoren, namelijk Derek Grey en Lee Dixon. De hele ervaring gaat fris aanvoelen, een nieuw team van commentatoren hebben we bijvoorbeeld een hele lange tijd niet gedaan omdat het veel werk vereist. Ik denk dat spelers die de nieuwe zinnen en de sfeer zien zullen begrijpen dat de Champions League een geweldige ervaring binnen Fifa kan zijn.

Je bent niet eens beperkt tot de teams die zich kwalificeren voor de Champions League. Je kan bijvoorbeeld net als Matt hier Leeds kiezen, die jaren verwijderd zijn van kwalificatie en dromen dat ze het daadwerkelijk ooit halen. De modus wordt ook geïntegreerd in de carrièremodus, waarin je een simpelere versie van de Champions League krijgt, genaamd de Champions Cup. Als je achter de Champions League-titel aangaat, kun je je ook kwalificeren voor de Champions Cup, zodat je alle grote competities binnen een modus hebt.

We integreren het ook in Fifa Ultimate Team in de vorm van live content, maar we vertellen vandaag nog niet wat. Tot slot gaat Alex Hunter in het derde hoofdstuk van The Journey achter de Champions League-titel aan, maar daarover ook deze zomer meer.

Over commentatoren gesproken, de Nederlandse commentator Evert ten Napel heeft zowel de WK-dlc als de Champions League-licentie gelekt. Hoe gaan jullie daarmee om en wat doen jullie om dit de voorkomen in het vervolg?

Jaramillo: Dat is eigenlijk iets waar we op dit moment aan werken, maar het is vooral iets waar de PR-afdeling zich mee bezig houdt. We werken wel heel nauw samen met de commentatoren en het opnemen van nieuwe stemmen, maar dit gebeurde op een evenement waar we niet bij waren. Je kunt dan niet controleren als iemand iets verklapt, iets verkeerd zegt of vergeten is dat er een embargo is. Het is iets voor de PR van Electronic Arts.

Wat ons weleens afvragen is hoe je een nieuwe Fifa-game ieder jaar fris laat voelen binnen een relatief korte ontwikkeltijd. Hoe doe je dat zonder de solide gameplay aan te tasten?

Thomas: We luisteren altijd aandachtig naar de fans en na het uitbrengen van Fifa 18 begonnen we na te denken over aanpassingen voor het volgende deel. Ons ontwikkelteam is zo hardcore als het maar kan zijn als het gaat om het spelen van de game, waardoor we altijd dingen vinden die aangepakt moeten worden.

Dit jaar hebben we een aantal toffe nieuwe features, zoals active touch, wat in essentie een verbetering is voor hoe de speler de bal aanneemt. Het systeem maakt een verwachting van waar de bal komt en start een reeks bijpassende animaties. Dat ziet er realistischer uit en het maakt het makkelijker om de bal te schieten. Zelf had ik in voorgaande delen wat problemen met de vertraging van animaties nadat je de bal aanneemt, maar Fifa 19 voelt in dit opzicht een stuk responsiever aan.

De andere grote verandering dit jaar is 50/50-gevechten, wat draait om duels om de bal. Tackelen kan altijd onvoorspelbaar zijn, maar we willen het realistischer maken. Het nieuwe systeem heeft een minder vaste uitkomst, omdat de bal bijvoorbeeld aan de zijkant tussen twee spelers uitspringt. Als twee spelers om een bal vechten krijg je steeds verschillende uitkomsten, maar de kracht en massa van de speler hebben hier wel nog invloed op.

De laatste twee grote toevoegingen zijn dynamische tactieken en 'timed finishing'. Voor de dynamische tactieken hebben we het hele systeem aangepast met totaal nieuwe tactieken. Je kunt bijvoorbeeld spelen met de breedte van je team, of het aantal spelers dat in een gebied staat. Het mooie hiervan is dat je deze allemaal kunt toewijzen aan je vierpuntdruktoets, zodat je de volledige controle hebt over alle tactieken. Tot slot geeft timed finishing spelers de optie om net wat extra finesse te geven aan een schot in een soort risico-beloningssysteem. Zodra de bal de voet van de speler raakt kun je de schietknop nog een keer indrukken om een boost in nauwkeurigheid en kracht te krijgen. Maar het kan ook misgaan, en dan komt het schot minder goed uit de verf.

Fifa is de laatste maanden vrij negatief in het nieuws geweest door controverse rondom lootboxen. Zoals jullie wellicht weten wil Nederland de game zelfs verbieden als er niets gebeurt. Wat gaan jullie daaraan doen en hoe staan jullie hier tegenover?

Jaramillo: We kunnen uiteraard niet overal iets over zeggen, want een hoop van deze zaken vallen niet onder onze functie. Ten eerste zien we Fifa Ultimate Team niet als gokken, zoals sommige landen het noemen. We werken aan het uitleggen hoe Fifa daadwerkelijk werkt. Alles wat je in Ultimate Team kunt krijgen met geld, kun je ook verkrijgen door de game te spelen. Iedereen heeft een kans om de modus te spelen en ervan te genieten, en het versnellende effect van geld is niet gerelateerd aan gokken.

Ook werken we eraan om dit jaar meer openheid te geven over de kansen op wat er in de pakjes zit die je aanschaft. Het staat nog niet vast hoe dit eruitziet, maar we zijn zeker op de hoogte van deze discussie en we proberen meer duidelijkheid te geven voor spelers.

Fifa 19 verschijnt op 28 september voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • *Evert ten Napel
  • @Johan_XVII whoops, dank!
  • Er komt geen reactie op die vraag?

    Lees ik nou dat er géén Champions League in de carreriemodus zit maat alleen weer de Champions Cup?
  • @casartelli

    Dat wil ik ook wel eens weten.
  • @casartelli Halloo. De Champions League én de Europa League zullen ook in de carreriemodus van Fifa 19 zitten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren