1. E3 preview: Borderlands 3

E3 preview: Borderlands 3

Op Vaukt-jacht met Moze

Borderlands 3 is volop aanwezig tijdens E3 2019. Buiten de Convention Center vliegen de posters en muurschilderingen je om de oren en 2K’s booth schittert op de beursvloer. Deze week mochten we wederom aan de slag met de game, waarin we onder andere het personage Moze onder de knoppen kregen. En hoewel het speelbare level al is getoond tijdens de onthulling van de game een maand geleden, overtuigt Borderlands 3 nog steeds.

In Borderlands 3 doelt de criminele organisatie Childeren of the Vault op universumheerschappij door alle beruchte vaults van de melkweg op te sporen. De leiders, ook wel de Calypso Twins genoemd, worden gezien als goden en hebben een grote aanhang van maniakken, omdat ze hun gruweldaden livestreamen. Lilith, uiteraard een oude bekende, is op zoek naar nieuwe Vault Hunters om een stokje te steken voor het plan van de Twins, Hunters waarvan we Operative Zane, Siren Zamara en nu Gunner Moze hebben ontmoet.

Borderlands 3

Socialer

Bovenstaande is een korte samenvatting van wat Gearbox al had aangekondigd bij de gameplay-onthulling, maar tijdens E3 kregen we nog wat antwoorden op overgebleven vragen. Met name een aantal sociale mogelijkheden valt positief op, zoals de mogelijkheid om verkochte wapens van vrienden weer terug te kopen in je knusse schip Sactuary 3. Je kunt zelfs wapens direct naar anderen sturen, die schalen naar het level van de ontvanger, en zien met wat voor uitrusting ze bounty hunts hebben aangepakt.

Het zijn aangename features die sociale interacties leuker en lucratiever maken, in een game die al uitermate geschikt is voor coöperatieve gameplay. Ook wordt een handvol customization-opties aan de game toegevoegd. Je hoeft gelukkig niet meer op zoek naar skins met een bepaalde kleur, want die kun je nu zelf kiezen, wapenskins kunnen nu worden toegepast op alles wapens en onvermijdelijke emotes zijn een feit.

Borderlands 3

Iron Bear

De grootste verrassing was echter de onthulling van de Vault Hunter Moze. Althans, de uitgebreide kijk die we op het nieuwe personage kregen, want haar uiterlijk was al bekend. Mozes belangrijkste feature is namelijk de Iron Bear, een veelzijdige mechsuit die langzaam oplaadt en af en toe kan huishouden alsof de apocalyps is aangebroken. Het fijne is dat Mozes skill tree in feite een lijst is met wapens die je vrijspeelt en naar wens instelt voor een van de triggers, waardoor je de vrijheid hebt om te doen en laten wat je wil. Je kunt nauwkeurig immense schade aanrichten met de rail gun, scheeuwende Fanatics opblazen met raketten of vijanden gewoon platslaan met je vuist. Voor elk wapen kun je ook verschillende augmentations instellen, om bijvoorbeeld schade van critical hits te vergroten.

Naast dat Moze misschien wel ons favoriete personage wordt, is het prijzenswaardig dat ze zoveel afwijkt van Amara en Zane. Überhaupt voelt de gameplay van Borderlands 3 ontzettend lekker en feitelijk als een snelle first-person shooter. Tijdens onze inbraak van Mouthpiece’s gestoorde discotheek, waarin hij je dansend het vuur aan de schenen legt, bliezen we vijanden meters de lucht in met onze shotgun en scheurden we vijanden aan flarden met dansende granaten.

Borderlands 3
Borderlands 3

Althans, ze vlogen niet letterlijk aan stukken, want grafisch is Borderlands 3 minder complex dan andere rpg-shooters. De game is dankzij de tijdloze stijl verre van lelijk, maar ondanks een levendiger lijkende natuur, ogen omgevingen toch wat gedateerder dan gehoopt. Feitelijk is dat het enige wat we nu aan de game kunnen opmerken, want verder is Borderlands 3 nu al oneindig leuk.

Borderlands 3 verschijnt op 13 september voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Lees ook onze uitgebreide preview van de onthulling.

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.