1. E3 PREVIEW: Call of Duty: Black Ops 4 - Tactical Ops

E3 PREVIEW: Call of Duty: Black Ops 4 - Tactical Ops

Vorig jaar werd Sledgehammer Games alom geprezen vanwege de gameplaytechnische en esthetische terugkeer naar de wortels van Call of Duty. We waren daarom enigszins verbaasd dat Activision het aandurft om Black Ops 4 neer te zetten als futuristische shooter. Gamers zijn moderne toeters en bellen nog steeds goed zat, maar dat betekent niet dat de game niet breekt met de traditie.

Call of Duty: Black Ops 4 is qua opzet namelijk een mix van Black Opos 3, Rainbox Six: Siege en Overwatch, waarmee de game drastisch afwijkt van de rest van de serie. Het is prijzenswaardig dat Treyarch dit aandurft, maar dat het vooralsnog goed lijkt uit te pakken is ongekend.

Tactischer dan ooit

Black Ops 4 is gericht op tactische gameplay in teams van vier soldaten, twee minder dan normaal. Tijdens ons eerste potje valt direct op hoe laag het tempo ligt. Hoewel de maps merkbaar kleiner van stuk zijn, kom je minder snel vijanden tegen en zit je minder rap in de actie. Behouden spelen is de sleutel tot succes, zo blijkt als we worden afgestraft wegens overmatig sprinten. Voor rushen is in Black Ops 4 geen plaats. Vuurgevechten duren ook een fractie langer, omdat spelers nu vijftig procent meer health hebben dan gebruikelijk. Een gevolg hiervan is dat headshots effectiever zijn en rake kogels zwaarder wegen, wat bijdraagt aan de tactiek.

De terugkerende Specialists geven de game nog een extra laag vanwege unieke vaardigheden die breed inzetbaar zijn. Elke Specialist heeft een vaardigheid die oplaadt naarmate je een potje speelt en een extra stuk uitrusting, die vergeleken met Black Ops 3 meer draaien om het team naar de overwinning te brengen. Zo heeft de bekende Seraph nog steeds een razend sterke revolver, maar ook een mobiel spawn-punt om spelers eerder richting het doel te sturen. Het feit dat elke Specialist slechts eenmaal gekozen mag worden per team maakt dat we ons ontzettend nuttig voelen, zeker wanneer twee gestorven teammaten een punt weten te veroveren dankzij dit tactische voordeel.

De gedachte achter het handmatig helen wordt ook direct duidelijk tijdens onze eerste speelsessie. Het remt spelers af en dwingt ze na te denken over een situatie. Herlaad je snel je wapen of herstel je je gezondheid om het volgende gevecht te overleven? De nieuwe mechaniek betekent echter niet dat herstellen trager gebeurt, want de snelheid ervan is afhankelijk van hoe weinig gezondheid je nog over hebt.

De dood van Team Deathmatch

Daarbij moet gezegd worden dat de doelgerichte modi, zoals Domination en het nieuwe Control, vele malen beter uit de verf komen dan Team Deathmatch. Ons mobiele spawnpunt is bijvoorbeeld totaal nutteloos in een modus als deze en het gebrek aan spelers zorgt ervoor dat je enkel bezig bent met om de hoek sluipen omdat overal vijanden kunnen zitten. Het is ook tekenend dat iedereen een headset met microfoon kreeg toegewezen, maar niemand eigenlijk een woord repte. Dat is jammer, want in een actief communicerend team moet Black Ops 4 heel tof zijn.

Communicatie of niet, de nieuwe Control-modus is een genot om te spelen. De opzet is vergelijkbaar met Hardpoint, maar nu zijn er twee blijvende gebieden op de kaart die het ene team dient te verdedigen, terwijl het andere ze langzaam moet veroveren door er een paar minuten in te staan. Een leven is veel waard in Control, want elk team heeft slechts een aantal spawns, waardoor je verschrikkelijk voorzichtig te werk moet gaan om niet te hoeven aanschouwen hoe je team wordt ingemaakt. Of, in ons geval, dat het hele team toekijkt hoe je met een pistool een dappere poging doet om de boel te redden.

Microniveau

Control is een zeer spannende modus die doet denken aan Rainbox Six: Siege, maar dan met de onwijs strakke gameplay uit Black Ops 3. Treyarch heeft nog een aantal kleine veranderingen doorgevoerd om geweren nog beter te laten voelen, waaronder duidelijkere banen van de kogels en zeer bombastische audio. Voorspelbare terugslag is ook nieuw, wat het mogelijk maakt om patronen van wapens te leren en op microniveau bij te sturen. Het past bij de competitievere insteek van de game en haalt eindelijk de willekeur uit wapens.

Het Pick 10-systeem is ook terug, maar ditmaal heeft elk wapen een unieke set attachments. We hadden geen tijd om alle mogelijkheden per wapen te vergelijken, maar we zijn een beetje huiverig over de beperkte vrijheid. Anderzijds waren de standaarduitrustingen gewoon aanwezig, dus vooralsnog zijn er geen drastische veranderingen. Ook viel het op dat de Body Armor-vaardigheid die elke Specialist kan instellen erg krachtig is, met name op een wat langere afstand.

Bel je vrienden

Maar dit zijn slechts kleinigheden, want in de basis is Black Ops 4 tot nu toe een heerlijke Call of Duty. De game speelt gewichtiger en tactischer dan ooit, en met name Control is een fantastische modus. Dat betekent ook dat modi als Team Deathmatch vele malen minder goed uit de verf komen en dat je je team alvast kunt samenstellen. Wij zijn ook nog op zoek naar goede medespelers, dus geef in oktober maar een gil.

Call of Duty: Black Ops 4 is vanaf 12 oktober beschikbaar voor pc, Xbox One en PS4.

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.