1. E3 PREVIEW CYBERPUNK 2077 – RPG die oogt als een next-gen game

E3 PREVIEW CYBERPUNK 2077 – RPG die oogt als een next-gen game

Ruim vijf jaar geleden kregen we een eerste glimp van Cyberpunk 2077, de nieuwe game van CD Projekt Red, bekend van de alom geprezen The Witcher-serie. Op E3 kreeg een select groepje pers de eerste gameplaybeelden te zien en we kunnen verklappen dat het een overweldigende ervaring was.

Als je je vijf jaar lang stilhoudt over een aangekondigde game als Cyberpunk 2077 dan kun je maar beter met iets héél goeds op de proppen komen om de inmiddels in slaap gedutte pers weer wakker te schudden. En dat is ontwikkelaar CD Projekt Red uitstekend gelukt: In eerste instantie met een sfeervolle trailer aan het einde van de Microsoft Xbox-persconferentie, maar vervolgens helemaal met een 50 minuten durende gameplaysessie waar menig mond van open viel.

Next-gen

Al bij het starten van de demo is duidelijk dat Cyberpunk 2077 er onvoorstelbaar mooi uitziet. Zo mooi zelfs dat we het prima hadden geloofd als ze ons hadden verteld dat het een next-gen console-game is. Bij de sessie wordt gekozen voor een vrouw, maar ons wordt op het hart gedrukt dat het customizen van je personage tot in de kleinste details mogelijk is. Ook je kleding heeft invloed op de statistieken Hacker, Tech, Cool, Intelligence, Reflexes en Constitution. Daarnaast zorgt kleding voor een betere reputatie op straat, en puffers geven je een tijdelijke boost in de desbetreffende vaardigheden. Er komt zelfs een backstory creator die ook invloed op de game heeft.

Cyberpunk is tot op zekere hoogte een klassieke rpg. Het is niet mogelijk om een klasse te kiezen; die wordt automatisch toebedeeld naar aanleiding van de keuzes die je maakt in de game en de kunstmatige augmentations die je aanschaft. Er zijn drie klassen: Techie, Netrunner of Solo, maar een combinatie van de drie is ook mogelijk. Tijdens het spelen valt er dan ook naar hartenlust te tweaken dankzij zogenoemde ripperdocs die augmentations en implantaten verkopen die je personage op tal van gebieden specialiseren en voordelen geven. In het geval van de demo krijgt V onder andere een nieuw oog die de omgeving, voorwerpen en personen scant zodat je direct alle informatie krijgt die je nodig hebt bij het uitvoeren van een opdracht of het aangaan van een gevecht. Mocht je besluiten dat een tegenstander eigenlijk te sterk voor je is, kan je ook een deal sluiten om het conflict uit de weg te gaan.

Rondbanjeren in een megastad

CD Projekt Red heeft er overigens voor gekozen om Cyberpunk 2077 een first person-game te maken omdat het spelers meer betrokken laat voelen. Een uitstekende keuze wanneer we V door de gigantische stad Night City zien banjeren en zij de prachtige wereld om haar heen in zich opneemt. In de demo gaat V samen met Jackie in opdracht van de schimmige crimineel Dexter Deshawn op pad in Night City. Het eerste doel is om Scavengers te vinden die mensen ontvoeren voor hun implantaten. Nadat V met Jackie het pand weet binnen te sluipen, volgt een ontzettend bruut vuurgevecht waarbij hele muren worden weggeblazen en ledematen je om de oren vliegen. Cyberpunk 2077 mag dan voornamelijk een rpg zijn, maar het fps-gedeelte mag er ook zeker zijn. Bij het autorijden kan overigens wel geschakeld worden naar third person view, waardoor de game (mede dankzij de grote open stad) zelfs wel wat weg heeft van GTA.

We krijgen slechts een klein stukje van Night City te zien, maar in de uiteindelijke game zal de stad bestaan uit maar liefst zes verschillende wijken (City Center, Watson, Heywood, Pacifica en Westbrook). En als die wijken allemaal net zo groots en mooi zijn als bijvoorbeeld City Center, waar neon, winkels en luxe hoogtij vieren, dan vermoeden we dat je flink wat tijd moet investeren als je de game uit wil spelen.

De stad is enorm levendig en aan elke npc is zorgvuldig veel tijd besteed, wat alleen maar bijdraagt aan de geloofwaardigheid van Night City. Daarnaast vertelt CD Projekt Red ook trots dat een groot deel van de game bestaat uit een verticale ontdekkingstocht. Met andere woorden; de enorm hoge gebouwen herbergen op alle verdiepingen talloze npc’s, queesten en geheimen.

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe indrukwekkend Cyberpunk 2077 is en hopen dan ook dat de gameplay footage die wij hebben gezien snel vrijgegeven wordt. De sfeer is weergaloos en de look is een combinatie van het (wat donkerdere) Blade Runner met een vleugje Ghost in the Shell en oude cybergames zoals Burn: Cycle. Werkelijk alles aan deze game is veelbelovend en we hopen dan ook dat de ontwikkelaar aan alle hoge verwachtingen weet te voldoen. Om daar antwoord op te krijgen moeten we helaas nog lang wachten, want er is een dikke kans dat de release van Cyberpunk 2077 pas in 2020 gaat zijn. Hebben ze nog wel alle tijd om het spel nóg vetter te maken, als dat al mogelijk is.

Cyberpunk 2077 is in de maak voor pc, PlayStation 4 en Xbox One en heeft nog geen releasedatum.

Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077

Dennis Mons Contentcoördinator/hoofdredactie voor InsideGamer.nl en een beetje van alles en nog wat bij de rest van die game-apies hier op de redactie. Dol op action/adventure, arcaderacers, turn based strategy, stealthgames en Tetris. Metalhead maar ook liefhebber van folk, klassiek en blues. En speel verdomd veel pool (9-ball & 8-ball).