1. E3 preview: Ghost Recon Breakpoint-preview

E3 preview: Ghost Recon Breakpoint-preview

De meest authentieke Tom Clancy-game

Ubisofts catalogus is hedendaags behoorlijk veelzijdig, al is er nog steeds een overschot aan militaire shooters. De Tom Clancy-naam is nog altijd verbonden aan een groot aantal games, waarvan spelers ongeveer weten wat ze kunnen verwachten. Ghost Recon Breakpoint is ook zo'n typische Ubisoft-shooter, en zelfs de meest tactische en authentieke tot nu toe.

Na de gesloten technische alpha-test, die overigens verre van vlekkeloos verliep, konden we twee uur aan de slag met de game. We kregen zowel een glimp van het verhaal als een goede impressie van de gameplay, al balen we ervan dat de hond van Jon Bernthal niet even ‘woef’ kwam zeggen.

Ghost Recon Breakpoint

Overleven achter vijandelijke linies

Wie Ghost Recon Wildlands heeft gespeeld herkent het een en ander in Breakpoint. De gameplay draait nog steeds om tactische operaties uitvoeren in uitgestrekte, wilde omgevingen achter vijandelijke linies. Denk aan legerkampen besluipen, intel kapen uit gebouwen en totale chaos scheppen vanuit een helikopter. En natuurlijk een rits aan icoontjes op de gigantische map met veel vrijheid in hoe je situaties benadert.

Breakpoint tilt deze inmiddels vertrouwde formule naar een hoger niveau door verschillende overlevingselementen toe te voegen. Een ingrijpende verandering is bijvoorbeeld dat je semi-permanente verwondingen kunt oplopen. Net zoals in Wildlands heb je een gezondheidsbalk die vrij rap daalt als je geraakt wordt, maar nu kunnen wonden zo ingrijpend zijn dat je personage strompelt totdat je de tijd neemt om verband aan te leggen.

Doe dit echter niet zonder dekking van een ander, want het duurt even voordat je weer op de been bent en eenmaal gewond kun je enkel een handwapen gebruiken. Het klinkt als een subtiele gameplaymechaniek, maar verwondingen dwingen spelers om twee keer na te denken voordat ze hun volgende zet doen. Onderdeel hiervan in de Bivouac, een soort militair kamp waar je kunt healen, een perk kiest en spullen craft voor onderweg. Hieronder vallen medicijnen en eten en drinken, want vermoeidheid, honger en dorst spelen ook een rol in de gameplay. Hoe dat in zijn werk gaat hebben we echter nog niet kunnen testen, maar het past goed bij de authentieke insteek van de game.

Ghost Recon Breakpoint

Uitglijden

Ook het terrein van Breakpoint valt positief op. Met het eiland Aurora is Ubisoft niet gebonden aan bestaande geografie zoals Bolivia in Wildlands, maar vrij om de map vol te stoppen met gevarieerde omgevingen. Een hoop van de gebouwen doen daarbij denken aan Ghost Recon Future Soldier en ze staan in mooi contrast met de uitgestrekte natuur van Aurora. We konden nog niet ontdekken hoe groot de map is, maar Ubisoft zegt dat je ongeveer de grootte van Bolivia kunt verwachten, en dat is wederom een enorme omgeving.

Met name interactie met de natuur is waar Breakpoint stappen zet. Je personage zoekt daadwerkelijk naar evenwicht bij afdalen van heuvels en kan uitglijden en zich flink bezeren als je niet voorzichtig genoeg bent. Een berg oprennen gaat ook veel moeizamer, waardoor er een extra dimensie ontstaat in hoe je vijanden benadert. En ‘uphill battle’ is dus écht problematisch.

Ghost Recon Breakpoint

Een half leger

En als je net als ondergetekende praktisch een vijandelijke basis binnen wordt gereden door een Spaanse collega, dan kun je maar beter zorgen dat je tot de tanden bewapend bent, want Breakpoint stuurt een half leger op je af. De zogenaamde Wolves die het eiland domineren hebben dezelfde training ondergaan als jij en moeten daarom slimmer, beter en agressiever zijn. In de praktijk valt dat mee, maar de game is in directe gevechten vrij pittig. Raketwerpers schieten je helikopter van veraf uit de lucht en zwaar gepantserde vijanden zijn lastig om neer te krijgen. Nog vervelender zijn de verschillende drones die je van veraf spotten en lastig te raken zijn.

Stealth is echter de vetste manier om Breakpoint te spelen, zoals je dat eigenlijk ook van een Ghost Recon-game verwacht. Het geeft een heerlijke kick om eerst met je drone de omgeving te scannen en alle vijanden en spullen te markeren, om vervolgens in te breken en geruisloos vijanden een voor een om te leggen alsof je onzichtbaar bent. Samen opereren is ook een speerpunt van de game, zeker nu klassen zijn opengesteld voor alle wapens.

Ghost Recon Breakpoint

Meer smoel

Wildlands is goed ontvangen bij lancering, maar een veel gehoord kritiekpunt op de game is de repetitie die toeslaat tegen het einde. Welnu, de gameplay van Breakpoint is zeer verfijnd en realistischer dan ooit, maar wellicht ook weer niet baanbrekend genoeg om dat probleem te verhelpen. We zijn daarom blij met de grotere nadruk op verhaal die Ubisoft belooft, met Jon Bernthal als ex-Ghost Cole D. Walker. De gevallen Ghost werd in een update van het vorige deel geïntroduceerd en is nu aanvoerder van een team getrainde soldaten dat de lakens uitdeelt op het eiland. Bernthals rauwe acteerprestatie doet sterk denken aan The Punisher en feitelijk is hij geknipt voor de rol.

Er is zelfs ruimte voor flashbacks over zijn tijd met onder andere aanvoerder Nomad, die trouwens ook naar voren wordt geschoven als personage. Of het verhaal van Breakpoint speciale eenheden eer aandoet moet nog blijken, maar Breakpoint heeft in ieder geval iets meer smoel dan voorheen.

Ghost Recon Breakpoint verschijnt op 4 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.