1. E3 PREVIEW: Hitman 2 (hands-on) - Meer en beter

E3 PREVIEW: Hitman 2 (hands-on) - Meer en beter

Meer en beter

Het scheelde maar een haartje of Hitman 2 van IO Interactive zou er nooit gemaakt worden. Nadat Square Enix nogal plotseling de samenwerking met de studio stopzette was het onduidelijk of de franchise werd voortgezet. Gelukkig is daar Warner Bros., dat ervoor zorgt dat het tweede deel aankomende november in de winkels ligt. Op de E3 hadden we zelfs al een uitgebreide speelsessie met Hitman 2, waarin opviel dat de game behoorlijk op het eerste deel lijkt.

En dat is meer dan prima, want de vijf episodes waaruit de jongste Hitman bestaat zijn stuk voor stuk fantastische speeltuinen met talloze manieren om James Bond-achtige schurken om te leggen. Hitman 2 wordt als één volledige game uitgebracht, waardoor ongeduldige gamers in een ruk kunnen doorspelen. Onze speelsessie betrof een volledige missie, namelijk die uit de aankondigingstrailer.

Een grote uitdaging

Na een korte instructie worden we als Agent 47 gedropt bij een fictieve Formule 1-baan in Miami – waarvan ondergetekende als F1-barbaar dacht dat die bestaat. Onze opdracht is om Sierra Knox uit te schakelen, een vrouw die talent heeft voor zowel over het asfalt vliegen als terreur verspreiden door wapens te verhandelen. Uiteraard is dit laatste bij de fans onbekend, waardoor we voor de gigantische uitdaging staan een rijdende coureur uit te schakelen tijdens een drukbezochte race.

Er zijn verschillende manieren om de missie aan te pakken, maar de dame van Warner Bros. die ons begeleidt stippelt een van de subtielere routes volledig voor ons uit. Helaas is er daarom weinig ruimte om zelf op onderzoek uit te gaan, maar wel krijgen we in sneltreinvaart voorgeschoteld hoe Hitman 2 speelt. Ons eerste doel is om überhaupt de afgesloten delen van het circuit te betreden, waardoor de eerste verkleedtruc met een bewaker in een parkeergarage al gauw een feit is.

Hitman 2

Nadat we een bewaker hebben gelokt met een radio en hem met een brandblusser buiten westen hebben geslagen, worden we geïntroduceerd aan de eerste nieuwe feature van Hitman 2. Het zogenaamde Picture in Picture helpt spelers namelijk een handje met npc’s vermijden die je herkennen in je vermomming en met zaken onthouden die je eerder hebt uitgevoerd. Zo verschijnt er een witte stip boven de hoofden van andere bewakers die je hebben herkend en krijg je een melding als een verstopt lichaam wordt ontdekt. In combinatie met Instinct Mode, de slow-motion visie van Agent 47 die doelwitten en ander belangrijke personen weergeeft, maakt Picture in Picture de boel een stuk overzichtelijker.

Realistischer

Dat is ook nodig, want de mensenmassa’s in Hitman 2 zijn gigantisch. Ze zijn niet alleen omvangrijk, er is ook veel werk gestoken in het realistisch weergeven van mensen in hun activiteiten rondom het circuit. Ze lopen rond, maken praatjes, drinken water, hangen aan tafels en zien er uniek uit. Net als in het vorige deel is het belangrijk om in de drukte op te gaan en strategisch van groepje naar groepje te lopen. Het is even zweten wanneer een collega-bewaker ons ziet, maar gelukkig heeft hij weinig zin om ons achterna te lopen.

Hitman 2

Npc’s zijn ook slimmer geworden, zo merken we als we met een bom op zak jacht maken op een monteur van de pit van Sierra Knox. Na een kok te hebben uitgeschakeld om rattengif te stelen en het drankje van de monteur te hebben vergiftigd, volgen we hem naar de wc’s, waar we wederom bijna worden gespot. Agent 47 kan nu namelijk ook worden gezien in spiegels, die volop aanwezig zijn in de game. Het maakt het achtervolgen van doelwitten net wat spannender en realistischer.

Meer van hetzelfde

Over het algemeen is de gameplay van Hitman 2 zeer vergelijkbaar met het eerste deel. Je luistert mensen af, verstopt je in de mensenmassa en bekijkt bruikbare objecten in de omgeving. De game benadert missies ook nog steeds met een knipoog, zoals wanneer we een kok neerslaan met een gigantische vis of in een flamingopak al zwaaiend het plaats delict verlaten. We hadden de missie ook totaal anders kunnen aanpakken, bijvoorbeeld door met een sniper van veraf de racewagen aan gort te schieten of het zijverhaal van de bedrieglijke mascotte te volgen. Hitman 2 lijkt vol met mogelijkheden te zitten.

Hitman 2

En dat is waarom we uitkijken naar de volledige release van de game in november. De Miami-missie is slechts een van de vele missies en omgevingen die ons te wachten staan in Hitman 2, waarbinnen je oneindig kunt experimenten. Vergeleken met het eerste deel is het meer van hetzelfde, maar dan uitgebreider en beter.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren