1. E3 PREVIEW: Metro Exodus – Op roadtrip door Rusland

E3 PREVIEW: Metro Exodus – Op roadtrip door Rusland

Deep Silver had een mooie booth op de afgelopen E3. Helaas was deze niet toegankelijk voor het publiek, maar de pers kon een aantal loodzware wapens uit Metro Exodus vasthouden en de game spelen in een ruimte die omringd was door een prachtig panorama-screenshot. Dit was een goede voorbode op Metro Exodus zelf, want het belooft een hele fijne game te worden.

Buiten de remasters van Metro 2033 en Metro Last Light is Exodus de eerste Metro-game voor deze generatie consoles. Een eerste blik op de graphics toont dat ook deze game weer gebruikt wordt als meedogenloze pc-benchmark, want het besneeuwde Rusland ziet er realistischer uit dan ooit. De game komt pas in 2019 uit en was merkbaar ruw aan de randjes, vandaar dat de game waarschijnlijk draaide op de krachtigere Xbox One X devkit.

Metro Exodus

Roadtrip

Niet dat dit wat uitmaakt, want Metro Exodus wordt de meest ambitieuze titel van 4A Games tot nu toe. In tegenstelling tot de lineaire paden die je in de eerste delen bewandelt, bevat Exodus een verschillende open werelden die je per trein verkent. Artyom, de dappere protagonist uit de vorige delen, lapt het advies van zijn familie aan zijn laars en gaat eropuit om elders in Rusland een beter leven te vinden. Dat betekent dat Exodus uit meer bestaat dan gangenstelsels in het verwoeste en radioactieve Moskou en elke stop een nieuw gebied fris nieuwe gebied betreft.

Dit concept kunnen we wel waarderen. Het is alsof Artyom op een roadtrip is door gevaarlijke gebieden met monsters een vijanden, met aan boord een stel charismatische reizigers. De game bevat voor het eerst een dag-en-nachtcyclus en naarmate de tijd verstrijkt, verdwijnt ook de sneeuw in de gebieden die je bezoekt. Exodus moet op deze manier gevarieerder aanvoelen gedurende de verdubbelde speeltijd ten opzichte van 2033 en Last Light.

Metro Exodus

Overleven zonder masker

Aan het begin van de speelsessie stuiten we al gauw op een blokkade op het spoor, die we te voet onderzoeken. Eenmaal aangekomen bij de barrière vinden we informatie over een nabijgelegen dorp, waar hopelijk broodnodige overlevingsmiddelen te vinden zijn. Metro Exodus draait namelijk nog steeds om overleven. Je moet je beperkte munitie in de gaten houden en goed zoeken naar onderdelen die je kunt gebruiken om spullen van te maken. Gelukkig introduceert de game een multifunctionele rugzak, waarmee je op elk gewenst moment kogels, granaten, medicijnen en gasmaskerfilters kunt maken. Ook is het mogelijk om wapens naar voorkeur te modificeren.

Een andere fijne aanpassing is dat het gasmasker van minder groot belang is in de buitenlucht. Voorheen kon Artyom niet zonder masker naar de oppervlakte en moest hij deze om vijf minuten schoonvegen, maar in Metro Exodus is dit teruggebracht naar slechts bepaalde gebieden. Hier is vaak zeldzame loot te vinden, dus het loont zeker om een kijkje te nemen terwijl de tijd langzaam wegtikt.

Metro Exodus

Horror

Mocht je niet bekend zijn met de Metro-games, dan is het goed om te weten dat de postapocalyptische setting gepaard gaat met horrorelementen. Wanneer we per boot een aantal zijtakken van de Wolga bevaren, de grootste rivier van Europa, duiken doodenge watermonsters op. De gemuteerde wezens laten ons eerst met rust, maar op de terugweg van het dorp worden we onderwater getrokken door een spinachtig wezen met een zuignap vol tanden. Het gevecht kost ons bijna alle kogels, waardoor we een volgende keer beter moeten nadenken over hoe we de situatie aanpakken. Horrorelementen in een open wereld komen in ieder geval prima uit de verf.

In het dorp is er ook iets niet pluis. Een sekte onder leiding van ene Silantius onderdrukt het volk vanuit diens geloofsovertuiging, die in feite alle technologie verbiedt. Een moeder en kind die ons kunnen helpen op onze reis vragen om hulp en vervolgens gaan we al sluipend een gebouw vol bewakers door. Stealth in Exodus is vrij pittig en bevat veel bekende elementen, zoals de optie om lichten uit te schakelen en objecten te gooien om vijanden af te leiden.

Metro Exodus

Mocht het eenmaal aankomen op een vuurgevecht, dan knalt de game even lekker als gebruikelijk. Behalve de iconische AK-47 krijgen we een revolver en later een pomp-shotgun in handen, die lekker geïmproviseerd ogen. Naarmate je meer vijanden uitschakelt, kunnen ze zelfs opgeven en je dwingen tot een de keuze om ze af te maken of te sparen.

Spannend en gevarieerd

We hebben geen idee of we nog terugkomen in het dorp om Silantius een kopje kleiner te maken, maar we hebben het gevoel dat deze plotlijn nog meer te bieden heeft. Uiteindelijk draait Metro toch om spannende gameplay, waar we onze portie wel van hebben gehad tijdens de speelsessie. Horrorelementen komen prima tot hun recht in de grotere wereld van de game en we zijn blij te horen dat Exodus een stuk gevarieerder wordt. Helaas is het traject dat Artyom aflegt net zo lang als het ontwikkeltraject van de game, dus moeten we nog even wachten tot de release in 2019.

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.