1. E3 PREVIEW: Pokémon Let’s Go Pikachu en Let’s Go Eevee – Voor de beginnende trainer

E3 PREVIEW: Pokémon Let’s Go Pikachu en Let’s Go Eevee – Voor de beginnende trainer

Als er één serie is die miljoenen Nintendo Switch-consoles kan verkopen, dan is het Pokémon wel. Bijna een jaar lang bleef het stil rondom de geanticipeerde Switch-versie, maar vorige maand deed Nintendo maar liefst drie games uit de doeken, waarvan Pokémon Let's Go Pikachu en Let's Go Eevee ons de wenkbrauwen deden fronsen.

Tijdens E3 2018 mochten we een eerste blik werpen op de opvallende Pokémon-titels die zijn gebouwd rondom het enorm succesvolle Pokémon Go en het bijna twintig jaar oude Pokémon Yellow. Nee, het zijn niet de rpg's die in 2017 zijn aangekondigd, en dat merk je direct.

Herkenbaar

Onze speelsessie met Let's Go Pikachu en Let's Go Eevee dropte ons in de Veridian Forest, voor Pokémon-fanaten een welbekende omgeving. De stukjes gras, de pokémon die er rondwandelen en de trainers ogen allemaal uiterst herkenbaar – met namen en al. Helaas waren we beperkt tot het druk bewoonde bos, maar onze dappere collega Lucas durfde ongezien het bos te verlaten en even rond te kijken in Veridian City.

Dit eerste deel voor de Switch ziet er overigens veel beter uit dan Sun en Moon. Personages hebben iets meer expressie in het gezicht en de Pikachu die we op onze schouder dragen beweegt zijn staart vloeiend mee. De art style zelf is wat kinderlijk, maar of je dat kunt waarderen, is een kwestie van smaak.

Pokémon vangen

De demonstratie draaide volledig om het vangen van pokémon in het bos, waardoor we eindelijk aan de slag konden met de nieuwe vangmechaniek. Als je Pokémon Go hebt gespeeld, is het gooien van pokéballs gesneden koek. De bewegende cirkel bepaalt hoe groot je slagingskans is op het moment dat je het wezentje raakt en je kunt de bal wederom met effect gooien voor meer xp. Ook lopen pokémon fysiek rond in de wereld, waardoor gevechten niet langer willekeurig zijn.

Stiekem voelt het gooien van pokéballs ontzettend lekker. Een ‘great!’ of een ‘excellent!’ in beeld krijgen werkt ontzettend motiverend en maakt de boel een stuk interessanter dan enkel op de knop drukken. Helemaal interessant is de Pokéball Plus waarmee we de game bestuurden. Met het relatief zware balletje in een hand is het mogelijk je trainer te besturen, waarbij de stick als A-knop fungeert en een additionele toets de B-knop betreft. De controller is ideaal voor de tot nu toe simpele besturing, maar anderzijds kunnen we ons voorstellen dat spelen met de Joy-Con-controllers geen overbodige luxe is.

Nieuwe manier van trainen

We zijn ook wat wijzer geworden over de manier waarop je traint. In plaats van te vechten tegen wilde pokémon gooi je pokéballen totdat je ze vangt, waardoor je er honderden in je tas moet meedragen om niet constant de Pokémart te hoeven bezoeken. Wat we nog niet wisten, is dat je hiermee ook xp mee voor je hele team vergaart. Pokémon vangen loont dus niet alleen om je verzameling compleet te maken, maar ook om te trainen voor gevechten.

Pokémon hebben zoals altijd vier aanvallen tijdens beurtelingse gevechten en gedetailleerde statistieken die hun kracht bepalen. Deze worden vertaald naar Combat Power, de waarde die pokémon meekrijgen als ze vanuit Pokémon Go naar de game worden overgezet. Het is prettig dat de diepgaande gevechten uit de serie onaangetast zijn gebleven, want over het algemeen zijn Let’s Go Evee en Pikachu flink versimpeld.

Prettig verrast

Of de gevechten en mogelijke andere elementen veteranen tevreden zullen stellen, zullen we aankomende november pas te weten komen. Tot nu toe zijn de Let’s Go-games duidelijk bedoeld om een ander publiek dan gebruikelijk aan te spreken. Onze beperkte eerste speelsessie heeft ons vanwege de vangmechaniek prettig verrast, maar of het ook een goede Pokémon-game wordt, moet nog blijken.

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.