1. E3 preview: Pokémon Sword en Shield

E3 preview: Pokémon Sword en Shield

Maximaal Dynamaxen

The Pokémon Company trekt zijn eigen plan, dat bleek immers weer uit de Pokémon-persconferentie en Direct voorafgaand aan E3 2019. Daarin is een hoop informatie over Sword en Shield onthuld, al is de game gelukkig ook speelbaar op de beurs. We mochten dan ook onze pet achterstevoren opzetten en voor het eerst de Galar-regio induiken.

Twee nieuwe features van de game staan in de demonstratie centraal. De eerste is het concept van gyms in Sword en Shield, die feitelijk bestaan uit gigantische stadions. Voordat je het veld mag betreden moet je echter een zogenaamde Gym Mission voltooien, een mooi woord voor puzzels waarbij je verschillende trainers treft. In dit geval is dat een grote kamer met watervallen, geheel in thema van de water-gym.

De puzzel bestaat uit het overhalen van schakelaars met de juiste kleur, om stapsgewijs paden te openen naar de gym-leider. Als we eerlijk zijn is de gameplay innovatief noch uitdagend genoeg om dit gedeelte van gyms te onderscheiden van voorgaande delen. Sun & Moon gooide het concept van gyms enigszins op de schop met Trials, maar de aanloop naar het grote gevecht werd er niet echt boeiender mee. Nu Sword en Shield terugkeren naar traditionelere gyms hadden we gehoopt dat Game Freak zou uitpakken met vette puzzels of andere gamplay, maar op het eerste oog is dat niet het geval.

Pokemon

Maximaal dynamaxen

Ons gevecht met gym-leider Nessa is wel een waar spektakel. Game Freak doet gyms eindelijk overkomen als de evenementen die het zijn in de anime, met juichend publiek op de achtergrond en duidelijk door voetbal geïnspireerde tenues. De stadions zijn overigens niet allen zo groot om zoveel mogelijk toeschouwers toe te laten (ook in de Pokémon-wereld wordt alles live gestreamd, met drones welteverstaan), maar ook voor Dynamaxing.

Die nieuwe feature, wellicht te veel benadrukt in de afgelopen Pokémon Direct, houdt in dat Pokémon voor een korte tijd zo groot als een flatgebouw worden. We hadden er aanvankelijk onze bedenkingen bij, maar in de praktijk maakt het eindgevechten wel spectaculairder. Bovendien is de strategie die bij Dynamaxing komt kijken ingrijpender dan bijvoorbeeld Mega Evolutions, dankzij het feit dat ze maar drie beurten actief blijven. Zet je dus op het verkeerde moment je Dynamax in, dan loop je kans om het gevecht te verliezen.

Eenmaal getransformeerd tot een reuze-pokémon – na een mooie animatie – zijn de aanvallen van het monster veranderd in Dynamax-varianten. Zo kan onze nog altijd vrolijke Grookey de bombastische grasaanval Mega Overgrowth, die korte metten maakt van Nessa’s Drednaw. Dynamax-aanvallen zorgen soms ook voor een verandering van het terrein, zoals een zandstorm die schade aanricht. Of er per type pokémon meerdere Dynamax-aanvallen in de game zitten kon Nintendo ons niet vertellen.

Pokemon

Hardcore rpg

Verder bevestigt de korte demo veel van de verwachtingen van een ‘hardcore’ Pokémon-rpg, zoals het feit dat schermteksten terugkeren en voice-acting dus ontbreekt, en dat gevechten nog steeds beurtelings zijn en meer diepgang bieden dan je zou denken. Ook vang je weer pokémon door ze te verzwakken en een bal te gooien met een druk op de knop. Een fijne aanpassing aan het keuzemenu voor pokémon tijdens gevechten is overigens de weergave van moves, die je voorheen onder ’Summary’ vond. Helaas was het menu buiten gevechten nog niet beschikbaar, dus daar konden we geen eventuele veranderingen opmerken.

Ook zagen we twee nieuwe pokémon: Yamper en Impidimp. Yamper is een geinige elektrische corgi-pokémon die prima past tussen de overige aangekondigde beesten – waaronder Wooloo, die ons hart heeft gestolen. Over de paarse Impidimp zijn we minder enthousiast. De pokémon ziet er feitelijk uit als de kwade tweelingbroer van Mankey en valt tot nu toe een beetje buiten de boot in deze achtste generatie.

Pokemon

Geen Wild Area

Zoals gezegd was de gameplaydemo vrij beperkt en hebben we slechts een fractie van Sword en Shield gezien. De grootste nieuwe toevoeging aan de game, de Wild Area, hebben we bijvoorbeeld niet kunnen ontdekken. In deze regio lopen verschillende pokémon afhankelijk van het weer rond en kun je de camera voor het eerst zelf besturen. Ook keert de fiets terug en kun je zelfs andere spelers ontmoeten om raids mee te doen. Het is een intrigerende manier om de Galar-regio te ontdekken evenals een samenkomst van veelbelovende features.

Al met al lijkt Sword en Shield een veilige, maar fijne Pokémon-game te worden. De Gym Missions vallen een beetje tegen, maar hoofdgevechten zijn sfeervol en spectaculair. Dynamaxing komt ook beter uit de verf dan we hadden gedacht, maar om daar een zinnig oordeel over te vellen moeten we nog wat meer tijd met de games spenderen.

Pokémon Sword en Shield verschijnen op 15 november voor de Nintendo Switch.

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.