1. E3 PREVIEW: Rage 2 (hands-on) – Moshpitten in de woestenij

E3 PREVIEW: Rage 2 (hands-on) – Moshpitten in de woestenij

Om heel eerlijk te zijn is Rage 2 niet de game waar fans om hebben gevraagd. Het eerste deel had beter kunnen zijn, maar is geprezen om het uitstekende gevoel tijdens het schieten, zoals een echte Id Software-game betaamt. Nu we het vervolg hebben gespeeld tijdens E3 2018 begrijpen we echter waarom Bethesda de serie nog een kans geeft.
Rage 2 is een knotsgekke mengeling van Mad Max en Doom in de jaren tachtig. Kijk de trailer van de game en je ziet meteen wat we bedoelen. De gameplay is razendsnel, ontzettend chaotisch en lekker bruut, zonder je te overweldigen met alle mogelijkheden.
Rage 2

Moshpit

Wat de plot van de game betreft worden we niet veel wijzer van onze speelsessie. Als Wanderer word je losgelaten in een postapocalyptische wereld waarin de criminele organisatie The Authority de boel onveilig maakt. Onze missie is om het Eden Space Center te betreden en een zogenaamde Eco Pod naar beneden te halen, die belangrijke energie bevat. Uiteraard krioelt het centrum van de bandieten en vliegen ons kogels, raketten en explosieven vrijwel direct om de oren.

Knallen in Rage 2 voelt dan ook zoals de laatste Doom-game, maar dan sneller. Zo snel dat het in combinatie met de pompende muziek in de achtergrond meer wegheeft van een moshpit dan een gevecht tussen twee partijen, waardoor je er een ontzettende adrenalineboost van krijgt. Geweren voelen gewichtig, explosieven blazen vijanden spectaculair de lucht in en voorwerpen in de omgeving vliegen overal naartoe. En maak je geen zorgen: er is munitie in overvloed.

Rage 2

Superheld

Rage 2 geeft spelers een aantal toffe vaardigheden, of ‘superheldenkrachten’, zoals Id Software het zelf noemt. De eerste is de Dash, een ontwijkingsmanoeuvre die vrijwel onbeperkt inzetbaar is en essentieel is in kleine omgevingen. De Shatter laadt minder snel op en betreft een handige telekinetische schokgolf, vooral bedoeld om jezelf wat ademruimte te geven tussen de hysterisch rondrennende bandieten. Tot slot krijg je ook de Slam tot je beschikking, waarmee je vanuit de lucht vijanden die dicht bij elkaar staan een postcode verder ramt. Daar bovenop is er de Wingstick, een uiterst dodelijk speeltje uit de eerste game. Met de Wingstick kun je, eenmaal geüpgraded, meerdere vijanden selecteren en in één worp over de kling jagen.

Het is uiterst knap hoe Rage 2 het voor elkaar krijgt al deze systemen overzichtelijk te houden. Na een korte tutorial hebben we precies door hoe en wanneer we verschillende vaardigheden moesten gebruiken. De Dash komt vrijwel altijd van pas om snel rond te kunnen bewegen en de Shatter is van dichtbij veel effectiever dan een stoot met je geweer. Alles wat je doet draagt overigens bij aan de Overdrive-meter, die eenmaal ingeschakeld een boost geeft aan je schade en gezondheid. Het oogt een beetje als een LSD-trip en gaat gepaard met nóg hardere muziek. We moeten zelfs even het volume zachter zetten, want Overdrive blaast bijna onze headset op.

Rage 2

Uitgestrekte landschappen?

Met het schieten in Rage 2 zit het dus meer dan goed, maar helaas krijgen we niets te zien van de grootste nieuwe toevoeging aan de game: de open wereld. Avalanche Studios heeft de nieuwe Apex Enigne uitgeleend om grote woestijnen, jungles en andere landschappen te ontwikkelen. De zwaarbewapende buggy speelt ogenschijnlijk een grote rol binnen het manoeuvreren door de wereld, maar ook hiervan zien we helaas niets.

Maar goed, mocht je de laatste Doom een prettige shooter vinden, maak dan je borst maar nat voor Rage 2. De game is sneller en biedt meer vaardigheden, die allemaal intuïtief inzetbaar zijn. Helaas kregen we niets te zien van de open wereld en snappen we nog weinig van het verhaal, dus hopelijk daarover later meer.

Rage 2 verschijnt in de lente van 2019 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • "Om heel eerlijk te zijn is Rage 2 niet de game waar fans om hebben gevraagd."

    En dat weet jij omdat je de hele markt gevraagd hebt of ze op een vervolg van Rage zaten te wachten? Wat een vreemde zin om mee te beginnen.

    Rage was een prima game en niet alleen om de besturing. De game heeft destijds prima cijfers gekregen en ik zat serieus op een vervolg te wachten.
  • @buutvrijAtDeGroteEik Het komt misschien negatiever over dan bedoeld. Het eerste deel heeft niet zo goed verkocht en voor m'n gevoel hadden gamers liever eerst de nieuwe Doom gezien, die er uiteraard wel aankomt. Ik moet toegeven dat de game beter is beoordeeld dan ik in gedachten had. Zoals je leest ben ik tot nu toe wel heel enthousiast over het vervolg!
  • @Jack O

    Haha ok, duidelijk. Thanks
  • Ben zo blij dat er een deel 2 komt. Wat ik tot nu toe heb gezien ziet er fantastisch uit.
    De game gaat draaien op de nieuwe Apex engine.
    Meer info;
    https://www.youtube.com/watch?v=iMbwBXJU-4k
  • Al was de game n nieuwe IP, veel zin in. Doom on steroids in een hopelijk geslaagde speeltuin.

    De skill gap schijnt ook lekker hoog te liggen, aangezien de devs inspiratie uit oa: skill runs van dishonored hebben gehaald.
  • @JaJa_jr Bedoel je de skill gap tussen Doom en deze game? Ik vond hem niet bijster moeilijk, maar dat kan ook aan de demo specifiek liggen.
  • @Jack O

    Nee, ik bedoel dat als je de skills die de game je biedt goed in de vingers hebt zitten. Je in staat kan zijn om t gespuis op zeer stijlvolle of creatieve manieren om zeep te helpen.

    Bijvoorbeeld zoals sommige lui laten zien met dishoroned playthroughs. Dat is ook geen moeilijke game, maar eenmaal de skills gemasterd en een creatieve geest, dan zijn er hele toffe dingen mogelijk. Niet iets dat nodig is om de game te voltooien, maar wel mooi dat bv dishoroned de mogelijkheid biedt om compleet nuts te gaan, mits je goed of creatief genoeg bent.

    Zoiets proberen ze hier ook te bewerkstelligen.
  • @JaJa_jr Ah op die manier, dat lijkt inderdaad het geval te zijn! Ik denk dat er nog veel meer mogelijk is dan wat ik nu heb gespeeld.
  • @Jack O

    Ja er zullen vast nog wel wat meer superhelden powers unlocked kunnen worden. Hoe was de muziek trouwens tijdens de gevechten? Beetje Doom niveau? Mooie omschrijving met die moshpit!
  • @JaJa_jr De muziek was hard! Zowel de muziek zelf als het volume. Qua stijl iets elektronischer dan Doom zou ik zeggen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren