1. E3 preview: Super Smash Bros. Ultimate - De naam verklapt het

E3 preview: Super Smash Bros. Ultimate - De naam verklapt het

De geliefde Smash Bros.-serie debuteert in december dit jaar op Nintendo Switch. Deze franchise is op elke Nintendo-console verschenen sinds de N64 en is in de basis voornamelijk hetzelfde gebleven. Nieuwe personages, levels, items en speciale moves zijn toegevoegd, maar de essentie blijft de knokpartijen tussen de Nintendo-figuren. Eerder dit jaar kregen we een voorproefje van de Inklings uit Splatoon, maar wat kunnen we precies verwachten van Super Smash. Bros Ultimate?

De Nintendo Direct liet ons direct weten dat Ultimate een voortzetting is van de vorige delen. Een verrassing is het niet, maar het is duidelijk dat je geen reboot van de franchise moet verwachten. Het grote nieuws is dat Super Smash Bros. Ultimate elk personage uit de N64-, GameCube-, Wii, 3DS- en Wii-U-voorgangers ontvangt. Prachtig nieuws natuurlijk dat Snake terugkeert (met David Hayter in zijn oude rol!), Young Link opnieuw van de partij is en de Ice Climbers weer gezellig in het rijtje staan.

Super Smash. Bros Ultimate.

Vertrouwd en fris

Tijdens het allereerste potje op de Switch voelt Ultimate al helemaal vertrouwd aan. Alleen het gebruik van de Switch Pro Controller is eerst even wennen vergeleken met de GameCube-controller. Met gemak maken we gebruik van de Ultimate Smash-move, gooien we items naar het hoofd van onze rivalen en lukt het om net niet in de afgrond te belanden. Super Smash Bros. is terug en dat voelt op de Nintendo Switch heel erg goed.

Naast de 66 terugkerende personages voegt Nintendo gelukkig ook nieuwe vechters aan de game toe. Bijvoorbeeld de eerder aangekondigde Inklings zijn al bij het eerste potje een genot om te besturen. De inktvis-kids spelen snel en strak en gebruiken meerdere Splatoon-wapens zoals de verfroller en Splattershot om de andere vechters met inkt te bevuilen. Naast dat het natuurlijk leuk is om je tegenstanders te vernederen, geeft dit ook het voordeel dat je hierdoor meer schade doet. De Inklings zijn een frisse toevoeging aan de game, terwijl het lijkt alsof ze al jaren in de serie meedraaien.

Super Smash. Bros Ultimate.

Wat nog meer?

Ridley is de andere toevoeging aan Smash Bros en zijn komst is er een die al sinds de eerste trailer van Smash Bros. Melee hoog op het lijstje staat bij de fans. Zijn speelstijl vinden we vooral lijken op die van Charizard, omdat hij ook trage maar krachtige aanvallen gebruikt. Vooral voor harde actie dichtbij is het handig om Ridley in te zetten, maar op de lange afstand is hij minder effectief door een gebrek aan projectielen. Het is een beetje maf om de normaal reusachtige Ridley tussen de andere personages te zien vechten, maar de niet geheel kloppende proporties nemen we graag voor lief.

Smash-fans kunnen ook op het gebied van gameplay een aantal vernieuwingen verwachten in Ultimate. Zo verschijnt er een handige mini-map wanneer je uit de arena wordt geslagen om aan te tonen waar je je bevindt, zijn er neppe Smash Balls toegevoegd om spelers scherp te houden en kun je met een ‘perfect shield’ aanvallen pareren als je het goed timet. Verder is de balans van de vechters weer bijgespijkerd voor meer snelheid, waardoor de controls net iets strakker aanvoelen. Wat ons betreft een prima aanpassing aan bekende gameplay.

Er moeten hele gekke dingen gebeuren mocht Super Smash Bros. Ultimate niet een voortreffelijke nieuwe versie van de geliefde brawler worden. De toewijding om de originele personages beschikbaar te maken, gekoppeld met wat fijne tweaks en de uitstekende nieuwe personages moet genoeg zijn om zelfs de meest doorgewinterde fans gelukkig te maken. Hopelijk krijgen we nog een aantal toevoegingen aan de vechtersline-up, maar vooralsnog lijkt het alsof de nieuwe Smash Bros. de naam eer aan doet en de ultieme editie gaat bieden.

Super Smash Bros. Ultimate is vanaf 7 december exclusief verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Lucas May Hoofdredacteur van Gamer.nl. Liefhebber van de gekheid die deze maffe industrie met zich meebrengt. Perfecter dan Spelunky en Tetris wordt het niet.