1. EA wil andere aanpak bij lancering grote online games

EA wil andere aanpak bij lancering grote online games

De communicatie tussen spelers en uitgever moet anders

Electronic Arts heeft tijdens het conferentiegesprek over de financiele resultaten van het laatste kwartaal van 2019 toegegeven dat Anthem niet voldeed aan de verwachtingen. Anthem had de grootste release van het jaar moeten zijn.

EA zegt nog steeds Bioware, de ontwikkelaar van de game, te ondersteunen. Wel zijn ze erachter gekomen dat lanceringen van grote games, zoals deze, anders aangepakt moeten worden. “Het is geen EA-uitdaging, maar het is een uitdaging die wereldwijd aanwezig is”, zegt Andrew Wilson, EA-CEO. Volgens hem gaat de game van een offline game met zo’n 40 à 80 uur speeltijd naar een game die 40 à 80 uur speeltijd bevat, met daar bovenop rond de 200 uur aan online speeltijd.

Dit heeft invloed op de ontwikkeling en het Quality Assurance-proces. EA moet echter ook kijken naar hoe ze een game presenteren. In Azië gaan grote online games eerst door een soort kleine lancering. Op deze manier krijgt EA een idee van hoe games op kleine schaal presteren. In het Westen worden games echter langzaam maar zeker gepromoot tot de game gewoon gelanceerd wordt. Dat systeem werkt volgens Wilson niet meer, aangezien games veel groter zijn geworden. “We moeten dus niet alleen kijken naar de ontwikkeling en kwaliteit van een game, maar ook naar hoe we een game lanceren”, aldus Wilson.

Anthem

EA wil anders communiceren met de spelers en begint met kleine lanceringen. “Onze volledige marketingorganisatie gaat van presentatiemodus naar communicatiemodus. De organisatie is bezig met het veranderen van de interactie met spelers”, zegt Wilson. “De verandering van de aanpak moet ervoor zorgen dat games beter lopen en betrouwbaarder zijn, zodra ze volledig live gaan. De verandering moet ook spelers helpen.”

“We hebben een goede positie hiervoor en voelen ons er erg goed over. We hopen na een tijdje andere ontwikkelaars te leiden en de manier waarop ze bepaalde dingen aanpakken te veranderen”, sluit Wilson af.

Communicatie met fans en Anthem-team

De communicatie rondom Anthem is al flink veranderd. Eerder ging de community manager van BioWare, Reddit-gebruiker Darokaz, al in op een zeer kritische post over de game. In de post worden een hoop problemen besproken over de game zelf, maar volgens Darokaz ligt het grootste probleem bij de communicatie tussen het Anthem-team en de community. Hij haalde hierbij ook aan dat het niet de taak is van ontwikkelaars om op Reddit-berichten te reageren en dat negatieve reacties de ontwikkelaars ontmoedigen om hier nog moeite in te steken. Ook toen meldde Darokaz dat Anthem er is om te blijven en dat er aan deze game gewerkt blijft worden.

Niet alleen de communicatie tussen de community en het Anthem-team liep slecht bij de lancering. Het Anthem-team kwam namelijk zelf ook voor een hoop verassingen te staan tijdens de ontwikkeling. Zo is de naam van de game nog geen week voor E3 aangepast. Veel aspecten waren nog niet af en zijn in de laatste maanden voor afronding nog toegevoegd. Volgens een bron die met Kotaku sprak, wisten veel ontwikkelaars niet eens wat voor game Anthem zou worden tot de E3 demo in juni 2017.

Dit artikel delen

Over de auteur

Romée Scholten Gek op games, gek op schrijven, af en toe ietsjes afgeleid.

Reacties

  • Of je maakt gewoon een game die 'af' is en goed werkt bij launch, dan voorkom je al een gedeelte van het lanceerprobleem.
  • Wel zijn ze erachter gekomen dat lanceringen van grote games, zoals deze, anders aangepakt moeten worden. “Het is geen EA-uitdaging, maar het is een uitdaging die wereldwijd aanwezig is”, zegt Andrew Wilson, EA-CEO.

    Oh? Sony, square Enix, epic, Nintendo, Ubisoft, Activision hebben er anders vrij weinig moeite mee. Sorry EA maar het probleem ligt vooral bij jullie.
  • Zoveel BS weervan EA. Ze falen (of een studio van hun faalt) aan alle kanten en dan is het de methode van het produceren van Westerse games wat het probleem is. Niet het hebben van een degelijke studio met goed manangement, een goeie quality assurance en duidelijke communcatie tussen de developers intern en extern met de uitgever en de community. Aan Anthem was zoveel meer mis dan dat de plannen te groot waren voor een officiele lancering van de game. Maar het is makkelijker om te zeggen dat de methode van hoe games tegenwoordig worden uitgebracht niet meer klopt dan te zeggen dat alles wat fout kon gaan aan de development van de game fout is gegaan door hun eigen studio zelf.

    "Hij haalde hierbij ook aan dat het niet de taak is van ontwikkelaars om op Reddit-berichten te reageren en dat negatieve reacties de ontwikkelaars ontmoedigen om hier nog moeite in te steken."

    De eerste twee maanden waren er nog massa's aan positieve mensen die ok waren met de zwakke start, omdat ze hoop hadden dat de game snel verbeteringen zou tonen, maar na tig beloftes die niet werden nagekomen, het uit de doeken doen van hoe de development echt was verlopen door Jason Schreier, lekker uit de hoogte doen en net doen alsof er niets aan de hand is, het opeens massaal wegvallen van de communicatie vanuit Bioware en het niet willen uitvoeren van basiswensen zoals het omhooggooien van loot kansen…….tsja, dan krijg je een vooral negatieve community.

    In plaats van dat ze eerlijk waren over hoe ver ze achter liepen, over de problemen rond het project en luisteren naar de wensen van hun community, liet Bioware hun en EA's PR machine werken, ontkenden ze de grootste problemen, stopten ze directe communcatie en staken ze daarmee een dikke middelvinger op naar hun community. Zo jammer.
  • EA zak door de plee !!
    De gamers zijn gewoon klaar met jullie.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren