1. Een kort geschiedenislesje Smash

Een kort geschiedenislesje Smash

Van de Nintendo 64 tot de Nintendo Switch

Super Smash Bros is niet meer weg te denken uit de canon van Nintendo-games. Dat is ook niet zo vreemd als je je bedenkt dat Smash sinds het begin evenveel vechtgame als viering van alles Nintendo is geweest. Met Super Smash Bros. Ultimate op komst is dit hét moment om terug te blikken op de vier (of technisch gezien vijf) games die aan deze ultieme versie van de vechtgame voorafgingen.
Super Smash Bros. Ultimate

Super Smash Bros. (N64)

De game waar het allemaal mee begon. Super Smash Bros. 64 was een passieproject van de voormalig Nintendo CEO Satoru Iwata en game designer Masahiro Sakurai. Die laatste naam is overigens bij iedere Smash-game betrokken geweest als de director en dus ook weer bij Ultimate. De twee hadden het idee voor een vechtspel dat met zijn vieren tegelijk gespeeld kon worden. Vroege versies van de game hadden hetzelfde vechtsysteem als de uiteindelijke game, maar nog geen Nintendo-personages in de hoofdrol. Daar moesten Iwata en Sakurai eerst de rest van Nintendo nog van overtuigen voordat ze dit konden implementeren.

Dat lukte gelukkig en de rest is inmiddels geschiedenis. Er werd voor die tijd een indrukwekkend rijtje herkenbare en minder herkenbare personages van stal gehaald. Mario, Link en Pikachu ontbraken natuurlijk niet, maar ook minder bekende figuren deden mee. Vandaag de dag is deze eerste game in de reeks misschien niet zo bijzonder meer, maar zonder Smash 64 was er geen Ultimate!

Grootste toevoeging aan de Smash-canon: Smash!!!

Super Smash Bros. Melee (GameCube)

Melee is misschien wel het vervolg der vervolgen. Grootser, uitgebreider en veel complexer dan zijn voorganger; Super Smash Bros. Melee voelt in elk opzicht als de overtreffende trap. Ieder personage heeft nu Smash Attacks die opgeladen kunnen worden voor extra schade, de cast is gegroeid tot 26 personages en de singleplayer is stukken uitgebreider. Niet voor niets is dit de bestverkochte game op de GameCube.

Veel meer dan in de vorige game is Melee een waar eerbetoon aan andere Nintendo-games. Er zijn trofeeën van tal van obscure personages te verzamelen en in de Adventure-modus speel je zelfs 2D-levels van Mario, Zelda en Metroid. Tot op de dag van vandaag is Melee onder de meest hardcore Smashers de populairste game. Dat heeft vooral te maken met de snelheid en puurheid die deze titel tot een klassieker maakt. No Items, Fox Only, Final Destination.

Grootste toevoeging aan de Smash-canon: Smash attacks, Adventure mode, All-star mode, Trophies-collectie

Super Smash Bros. Brawl (Wii)

De onthullingstrailer van Brawl is zonder twijfel het meest legendarisch onderdeel van de game. Onder begeleiding van de iconische Brawl main theme wordt een hele reeks nieuwe fighters onthuld, waaronder Wario, Zero Suit Samus en King Dedede. De nieuwe vechters die pas echt de show stelen zijn gastpersonages Sonic en Solid Snake. Vooral SEGA’s mascotte zien meevechten met Kirby, Mario en Samus is waanzinnig.

Brawl is onder fans misschien niet de favoriet, maar de game probeerde een aantal interessante nieuwe dingen. De meest in het oog springende vernieuwing is Subspace Emissary: een verhaalmodus compleet met tussenfilmpjes. Hierin loop je met personages door 2D-platformlevels terwijl je zo nu en dan het gevecht aangaat met een eindbaas of andere vechter. Het idee is tof, maar als platformer is Smash toch echt een stuk minder sterk. Dankzij de mogelijkheid om online te Smashen worden spelers daarnaast voor het eerst niet aangewezen op hun vriendengroep of lokale toernooien om te bewijzen dat ze de beste vechter zijn.

Grootste toevoeging aan de Smash-canon: gastpersonages, Supspace Emissary, stagebuilder, online Smash

Super Smash Bros. 3DS/Wii U (3DS en Wii U)

De vierde Super Smash Bros. is een beetje een vreemde eend in de bijt. De game heeft geen pakkende subtitel en is bovendien twee keer verschenen. Een keertje op de 3DS en een paar maanden later als bijna exact dezelfde game op de Wii U. Het is indrukwekkend hoe goed Smash speelt op de kleine dubbele schermen van de 3DS, maar het echte werk is toch echt op de Wii U te vinden. In glorieus HD en met acht spelers tegelijk Smashen is fantastisch. Dankzij updates en (gratis) downloadable content blijft de game ook behoorlijk lang vers. Personages zoals Lucas, Cloud, Bayonetta en Ryu breiden na de release de al gigantische cast nog meer uit. Ook een toffe toevoeging: Mii Fighters die je naar eigen inzicht mag aanpassen.

Super Smash Bros. 3DS en Wii U komen wat gameplay betreft overeen, maar hebben daarentegen verschillende levels en speelstanden. Op de Wii U is er een bordspel, Event Mode en Masters Order. De 3DS heeft StreetSmash en Smash Run. Die laatste is een creatieve nieuwe invulling van City Trial uit Kirby Air Ride. Niet geheel toevallig ook een game van Sakurai.

Grootste toevoeging aan de Smash-canon: Draagbare Smash, Smash in HD, personages maken, acht spelers tegelijkertijd, downloadable content

Super Smash Bros. Ultimate (Switch)

De meest uitgebreide Smash Bros. ooit. Met duizenden nummers uit allerlei games, tientallen terugkerende levels en ieder speelbaar personage uit de vorige games wordt het moeilijk om deze Smash Bros ooit nog te overtreffen. Vandaag op vrijdag 7 december, barst het ultieme gevecht eindelijk los.

Lees de volledige review van Thijs over Super Smash Bros. Ultimate hier op InsideGamer.nl.

Super Smash Bros. Ultimate is nu uit voor de Nintendo Switch.

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • Snap de hype niet zo… gister gespeeld, maar het is niet mijn game vrees ik. vanavond maar eens met een maat op de bank proberen, maar in je uppie is er geen hol aan, vind ik!
  • @Soon. Begrijpelijk, het is voor velen ook een gezelligheidsspel net als Mario Party of Kart.
  • @Soon.
    Voor mij hetzelfde. Games als Smash, Mario Kart en Mario Party zal ik nooit écht leuk vinden in m'n uppie.
  • @Gaaiz
    Ik vind super smash bros en mario party toch wel een groot verschil. Mario party is echt een game om met vrienden op de bank te spelen, maar super smash is best vermakelijk om online te spelen. Maar het type spel moet je wel bevallen uiteraard
  • @soon ik snap je punt wel inderdaad. Ik zelf vind het leren van alle poppetjes echt super leuk om te doen. Ik hoop er ook wel aardig goed in te worden.

    Een vechtspel wordt natuurlijk pas leuk als je alle bewegingen leert gebruiken.

    Maar buiten het feit of het je spel is of niet. De hype komt natuurlijk ook door al die karakters die er in zitten en de muziek. Ik ben bijna dertig en als ik de oude muziekjes hoor en al die oude nitendo karakters dan geeft me dat echt een voldoening.

    Maar het blijft zonder die nostalgie gewoon een vechtspel.
  • @zwaagernees

    Klopt het is een ode aan gaming. Vooral de world of light vind ik super gedaan. Ieder gevecht heeft een thema die je als gamer direct herkent uit je eigen game geschiedenis. Mensen die nog niet zo lang meelopen zullen wel niet alles herkennen.

    Vooral het stukje waarin je op de Street Fighter map komt bracht bij mij een glimlach. Alles is heel artistiek en origineel bedacht. Top game dit.
  • Kan iemand mij uitleggen waarom ze 70 euro voor deze game vragen in de shop? Ik koop switch games graag digitaal zodat ik niet met fysieke games hoef te kloten, maar in de winkel is de game 15 euro goedkoper…
  • @blue_blade_3

    Ze testen je portemonnee

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren