1. Een service of zelf kopen, that is the question.

Een service of zelf kopen, that is the question.

In het televisie landschap kennen we het al een tijdje, streaming services. Steeds meer aanbieders overspoelen de markt. Waar Netflix tot voor kort heerste brengt de Steaming Wars nu verdeeldheid en komen naast HBO en Amazone werkelijk iedereen en z'n moeder met een streaming service op de proppen. Weg is het “all you can watch” en kom je voor een keuze te staan om voor het generieke en brave Disney te kiezen, voor boobs en wieners op Netflix of hoop je op dat het nieuwe Peacock naar Nederland komt al is het maar om te zeggen dat je naar de Cock gaat kijken.

Het fenomeen is niet onopgemerkt gebleven in gamesland. Gaikai startte in 2009 in Almere en werd in 2012 opgekocht door Sony. Later kocht de Japanse gameboer ook Onlive en dat alles resulteerde in 2014 in PS Now. De dienst streamde PS2 en PS3 games naar de PS4 en de PC. Later werd het mogelijk om games naar de PS4 te downloaden om het probleem van lag, wat zich voor doet, te voorkomen. De service kent momenteel ongeveer 750 games waarvan er ongeveer 300 kunnen worden gedownload naar de PS4. Deze games zijn allemaal oudere games en er worden regelmatige nieuwe games toegevoegd.
Microsoft lanceert in 2017 de Xbox Game Pass. In 2019 krijgen PC eigenaren de kans de service te gebruiken. De games worden allemaal gedownload en niet gestreamd. Op de Xbox One kan men 234 games downloaden waaronder de nieuwste titels. Op de PC zijn dat er zo'n 144. Ook hier worden regelmatige games toegevoegd.
Voor al deze services geldt dat microtransacties, dlc en andere monetization praktijken in takt blijven en dat meestal deze geen deel uitmaken van de service. Daaraan herken je ook meteen het verdien model. Het abonnement kan per maand, kwartaal of jaar worden afgesloten en lopen inmiddels redelijk gelijk op.
Bij Google Stadia huur je eigenlijk een virtuele high end pc. Google belooft het apparaat helemaal up to date te houden. Je koopt virtueel games die je op je virtuele pc kan spelen. Dat is daarmee een heel anders dan de services van MS en Sony. Om op je TV te kunnen gamen heb je wel een controller en Google Chromecast Ultra. Google biedt dat aan in een pakket van 129 euro. Dan kan je ook 3 maanden gratis gebruik maken van de service. Daarna kost de service 9,99 per maand. De games zal je, op een paar gratis games na die je wel of niet gaat krijgen, zelf moeten kopen. Die games zijn alleen te koop via de Google store en te spelen op je virtuele console in 4K. Heb je geen behoefte aan de hoge resolutie dan kan je zonder abonnement met een resolutie van 1080P gamen.

Vroeger had ik ook een “all you can play” abonnement. Voor 25 gulden kocht ik maandelijks de Twilight DVD's waar de nieuwste games en software op stonden. Dat leek een goede deal maar als ik terug kijk op die periode heb ik veel minder connecties met die games dan de games die ik gewoon had gekocht in de winkel. Zat het dan even tegen, of was de game mechanic wat lastig dan hield ik toch vol omdat ik er geld voor had betaald. Mijn “investment” was dus groter maar mijn plezier evenredig groter.
Wat mij verder tegen staat in de game streaming revolutie is het verdien model. We zullen steeds meer games krijgen die, net als een mobiele game, uitsluitend een verdien model hebben op microtransacties. Als ik iets binnen de game industrie een verschraling vind is het wel de monetization modellen die gebuikt worden. Het hele concept is gestoeld op instant gratificatie en fear of missing out en niet op het plezier van het spelen van een game.
Nu ben ik natuurlijk stokoud en ik ben dan ook benieuwd wat jullie er van vinden en waarom.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Kan me erg vinden in je verhaal. Zag het streaming gebeuren bij een van mijn vroegere werkgevers al met grote vrezen aankomen. Zat destijds om de tafel met een uitgever (filmmaatschappij) om iets daarin te bewegen voor onze webshop om iets dergelijks aan te bieden. Ietwat later werd duidelijk dat dit totaal niet in beweging gebracht kon worden en kwam Netflix ook al langzaam maar zeker door om hier in NL te launchen. Inmiddels begint die beweging vertakkingen te tonen zoals je al beschrijft. Maatschappijen stappen weer uit de universele aanbieders en willen allemaal los een model aanbieden. Ik vind t als consument vreselijk maar ja.

    Bij games zien we inderdaad t zelfde en bekruipt me hetzelfde gevoel. Vraag me af wat jij als stokoud ziet? :D Ondergetekende is ook alweer 37
  • @xevulutionx Ik ben 53 dus gezien de industrie stokoud en misschien dat een ander perspectief mij meer inzicht geeft waarom deze veranderingen goed zijn. Blij te zien dat de "wat oudere jeugd" er ook zo over denkt.
  • Hier nog een reactie van een wat oudere gamer: ook ik kan me wel vinden in je verhaal.
    Maar wellicht is dat inherent aan het ouder worden. Zeg maar het 'vroeger-was-alles-beter-syndroom' ;). Toen ik mijn vader vroeger hoorde 'zeuren' over cd's / minidisks en meer van dat soort dingen, dacht ik: waar heb je het over?
    Nu betrap ik mezelf erop dat ik ook steeds vaker denk: "zucht, hadden we nog maar…".
    Probleem is dat zo'n verschuiving geleidelijk gaat. Wij merken het verschil omdat we weten hoe het eerst was. Maar mijn eigen kinderen hebben werkelijk nog nooit een cd gekocht en hooguit een paar keer een blu-ray. TV kijken is er niet meer bij. Ze kijken Netflix of series en programma's op Videoland die eerst 'gewoon' alleen maar op TV verschenen.

    Zucht… Videoland, dat was vroeger die videotheek waar ik samen met mijn ouders een videorecorder ging huren en twee films mocht uitkiezen om te kijken in het weekend.
    Was trouwens balen als bleek dat de vorige gebruiker de band niet had terug gespoeld.
  • @Bezherk Dat van de videotheek brengt ook weer leuke herinneringen terug, vooral dat geheimzinnige hoekje achter het gordijn waar je niet mocht komen. Dat was allemaal beslist niet beter. Het is niet dat ik tegen streamen ben of een abonnementenservice, al zou ik dat niet snel nemen. Ik heb meer zorgen over het verdienmodel waar de kwantiteit aan content boven de kwaliteit gaat en het verdienmodel de opbrengsten moeten compenseren omdat de games niet meer verkocht worden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren