1. Erica review – Komt er niet helemaal lekker in

Erica review – Komt er niet helemaal lekker in

Telefoon of controller: kies je wapen

Wat krijg je als je Life is Strange, Until Dawn en Netflix-film Bandersnatch in een blender gooit? Erica. De game kwam deze week na jaren radiostilte als verrassing uit en we zijn er meteen mee aan de slag gegaan.

Een smal gezichtje met grote ogen kijken je aan. Ze heeft hulp nodig om een kaarsje aan te steken met een aansteker. Dat is nog maar het begin van Erica, die hulp nodig heeft op veel meer vlakken. Die kun jij haar bieden in deze interactieve game, want dat is wat dit spel zo uniek maakt: het is een FMV-thriller.

FMV

FMV, kort voor full motion video, betekent dat het verhaal in de game wordt verteld aan de hand van vooraf opgenomen stukken film. Geen tussenfilmpjes, maar stukjes video waarbij je vervolgens als kijker de kans krijgt de voortgang van het verhaal en dus het volgende stuk video te beïnvloeden. In het geval van Erica is alles live-action, dus je kijkt als het ware een film waarbij je zelf keuzes maakt die tot een bepaald einde leiden.

Je speelt Erica met een PlayStation 4-controller of met je telefoon via Playlink. Het wordt aangeraden een smartphone te gebruiken, dus dat is hoe wij de game hebben getest. Hou er rekening mee dat je dan dus even niet kunt whatsppen, want je hebt je telefoon zeer regelmatig nodig. Dit is niet een film die afspeelt en slechts een paar keuzes krijgt zoals in Bandersnatch, maar je moet Erica met je volle aandacht kijken en regelmatig bepalen hoe de jonge vrouw reageert op mensen of objecten.

Delphi House

En ze moet nogal vaak op mensen reageren. Erica wordt namelijk, jaren nadat ze haar vader dood aantreft met een vreemd teken op zijn romp, uitgenodigd om te helpen zoeken naar de moordenaar. Daardoor komt ze terecht in het Delphi House, een instituut dat nogal een onthulling voor haar heeft. Haar vader heeft dat samen met een vriend gesticht en haar moeder werkte daar jarenlang als verpleegkundige tot ze stierf.

De scènes met de bewoners van het Delphi-instituut doen denken aan de film Girl Interrupted, waarin je een groep vrouwen in een psychiatrische inrichting volgt. Het verschil is echter dat Erica nooit al te veel tijd met deze gezellige, maar complexe cliënten kan spenderen , want ze valt van de ene in de andere situatie waarbij ze constant op zoek is naar de betekenis ervan. Jij begeleidt haar daarbij, met je telefoon.

Er zijn niet heel veel mogelijkheden qua aansturing, want het is vooral vegen, wrijven en af en toe tikken om iets te selecteren. Heel spannend is dat allemaal niet. Regelmatig voegen je acties niets toe aan het spel, maar soms ook wel. Dat selecteren is namelijk vooral belangrijk tijdens gesprekken, waarin je vaak wat vage antwoordopties krijgt. Er staan dan een paar woorden om Erica heen, maar wat ze precies inhouden is onduidelijk. Bijvoorbeeld ‘history’ en ‘relevance’. Wat betekenen die woorden?

Lege begrippen

Het zijn slechts lege begrippen, waarbij je dan zelf moet bedenken wat ze betekenen. Hierdoor kies je vaak maar iets, in plaats van dat je een weloverwogen besluit neemt over wat jij voelt dat Erica zou moeten doen of zeggen. Kies je trouwens niet op tijd in een gesprek, dan gaat het spel er vanuit dat je wilt zwijgen.

Hoewel het spel vrijwel meteen met een moord begint, wordt de geschiedenis van Erica, het instituut en haar vader en moeder heel geleidelijk en gelaagd opgezet. Dat doet studio Flavourworks in een korte tijd, en dat werkt in de praktijk erg goed. Er is geen ruimte voor langdradigheid en het gaat allemaal razendsnel voorbij. Zo heb je nog maar net ontdekt dat je misschien in het kantoor van de conciërge van het instituut kunt rommelen, en dan staat de beste man alweer voor je neus. Daar wordt geen drama van gemaakt, want het volgende moment ben je alweer met iemand anders in gesprek. Opletten dus.

Holly Earl, de actrice die Erica speelt, zorgt er dan ook voor dat je oplet. Haar acteerwerk is overtuigend en doet de andere, beduidend minder goede acteurs, verbleken. Het is jammer dat sommigen duidelijk minder goed zijn, want hierdoor is het moeilijker om in het verhaal te komen. Sgt. Blake is bijvoorbeeld een ongeloofwaardige karikatuur in plaats van een mysterieus en spannend personage.

Karakterontwikkeling

Het mag dan de bedoeling zijn dat je op het verkeerde been wordt gezet en mensen zich wat verdacht gedragen, alnsog laat het algemene acteerwerk te wensen over. Bovendien is zelfs ster Erica wat timide, waardoor haar karakterontwikkeling pas laat op gang komt. Misschien had Flavourworks voor sommige scènes juist wat meer tijd moeten gebruiken, want slechts een beetje meer duidelijkheid over Erica’s gevoelens hoeft het tempo niet per se te vertragen.

Erica is een game waarin je invloed hebt op hoe het verhaal verloopt, maar waarbij je nooit volop hoeft te gamen. Het voelt dan ook vooral als een uitgave van een interactieve Netflix-film op een gameplatform. Dat is een gemiste kans, want waar Netflix met zijn interactieve films nog wat technologische uitdagingen heeft, is het voor een PlayStation 4 natuurlijk veel makkelijker om juist wat meer actieve gameplay toe te voegen. Daar heeft de studio echter niet voor gekozen en dat maakt Erica, ondanks dat er vaak een beroep wordt gedaan op de speler, toch een iets te passieve game.

Erica

Als je Erica ziet als een interactieve film, dan zal je je vermaken met het goede acteerwerk van Holly Earl en de interessante verhaalvertelling door Flavourworks. Verwacht je echter meer ‘gameplay’ dan in bijvoorbeeld Netflix’ Bandersnatch, dan kom je met Erica bedrogen uit.
7
70
Score: 70
  • Goed acteerwerk
  • Bijzondere live actiongame
  • interessante vertelling
  • Weinig gameplay
  • Sommige taken voelen nutteloos
  • Opties vaak onduidelijk omschreven

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.