1. F1 2018 hands-on preview: Klaar voor de start van een nieuw jaar

F1 2018 hands-on preview: Klaar voor de start van een nieuw jaar

De Formule 1 is in Nederland populairder dan ooit tevoren – en zolang Max Verstappen nog geen fatsoenlijke kans maakt op de wereldtitel stijgt die waardering zeer waarschijnlijk alleen maar. Codemasters gooit deze zomer voor gamers weer wat olie op het oranjevuur met de release van de nieuwe officiële Formule 1-game: F1 2018. Naar goed gebruik halverwege het échte seizoen en ditmaal ook nog eens met de jonge Verstappen prominent op de cover. Maar belangrijk is de trits nieuwe features waarmee de ontwikkelaars op de proppen komen. Welke nieuwtjes kun je dit jaar vanuit de virtuele pitstraat verwachten?

Halo daar

Aan de meest visuele wijziging voor de échte Formule 1 zijn we inmiddels aardig gewend geraakt: de aanwezigheid van de driepotige ‘halo’ op de cockpit van elke bolide. Ondanks uitgesproken esthetische bezwaren gaven de coureurs al snel aan weinig last van de beschermbeugel te hebben tijdens het rijden. Dat kun je in F1 2018 zélf ondervinden. Tijdens onze eerste speelsessie hinderde de middelste spalk in de game, waarin je qua zicht natuurlijk de diepte van de echte wereld mist, eigenlijk meteen al. Gelukkig kun je ‘m weglaten, om op die manier de baan te kunnen zien zoals de echte coureurs dat eigenlijk ook doen – zij kijken immers ‘om de dwarsbalk heen’.

F1 2018

Substantiëlere noviteiten vinden we op het gebied van rijgedrag. De manier waarop de wielophanging wordt gesimuleerd, is opnieuw aangepakt. Met succes, want in F1 2018 is met een racestuurtje in handen het rijden weer net wat verfijnder dan voorheen. Zo is het contact met kerbstones daardoor veranderd: raak je deze hobbelige grens tussen asfalt en baanrand op snelheid, dan voelt je auto wat losser dan voorheen. Verder is de simulatie van de banden vernieuwd, waardoor je zeker in lange races het rubber meer moet ontzien om zonder ernstige slijtage de finish te halen. Uiteindelijk maken deze zaken de game overigens nog altijd niet tot een complexe simulatie, dit blijft een betrekkelijk toegankelijke racegame vol instelbare hulpmiddelen.

Party Mode

Wat dat betreft is de tofste vernieuwing zonder meer de mogelijkheid om meer invloed uit te oefenen op de werking van het hybridesysteem in je auto. Dit ERS-management laat je zelf bepalen wanneer de accu extra opgeladen wordt, of juist aangesproken door de elektromotoren voor een tijdelijke vermogensboost. Ideaal om met wat extra zekerheid een inhaalactie te plaatsen, of juist te verdedigen! Zo voegt het een extra strategische laag toe aan de races, naast het managen van zaken als brandstof en banden – al kun je dit element ook door de computer laten managen. In de kwalificatie kun je overigens gebruikmaken van de hoogste stand, waarin je merkbaar over een bak extra power beschikt: de veelgenoemde ‘party mode’.

F1 2018

Frans en Duits

In lijn met het huidige seizoen zien we ook twee circuits in F1 2018 die vorig jaar ontbraken: het Franse Circuit Paul Ricard is volledig nieuw, maar de Duitse Hockenheimring maakt z’n terugkeer. Cooler zijn de nu in totaal twintig klassieke Grand Prix-wagens waarmee je kunt racen naast de actuele modellen, waaronder de illustere Brawn GP waarmee Jenson Button in 2009 op miraculeuze wijze wereldkampioen wist te worden. Vooral dit soort updates geven de game een smoel.

Toch zijn we vooral benieuwd of Codemasters erin slaagt deze game op de langere termijn net zoveel indruk te laten maken als tijdens de previewfase. Nieuwe features zijn altijd leuk, maar in de praktijk zijn meerdere edities in de periode na de lancering door de mand gevallen door zaken als hinderlijke bugs of inconsistente straffen. Gezien het feit dat dit spel eveneens het strijdtoneel vormt in de officiële F1 Esports Series, staat de druk extra op de ketel om met een geraffineerde multiplayer-stand te komen. We weten alvast dat de rijvaardigheid én sportiviteit van onlinespelers beter ingezet wordt bij de matchmaking. Dat is in elk geval een veelbelovende aanzet.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Heeft F1 2018 nu ook realisme zoals bij Project Cars waar de banden de eerste 2 rondes koud zijn het remmen de eerste rondes anders is, en sneller spint door de koude banden.
  • @darroox Dat heeft F1 ook al vrij lange tijd, alleen niet in zo'n extreme (realistische?) mate als Project Cars. Project Cars heeft trouwens ook niet goed uitgewerkt, want de AI heeft daar namelijk geen last van.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren