1. F1 2018 review – Stilstand is achteruitgang

F1 2018 review – Stilstand is achteruitgang

Als het Formule 1-seizoen een paar rondes oud is, is het meestal tijd dat fans zelf ook een virtuele gooi naar het kampioenschap kunnen doen in de officiele game van Codemasters. Die games zijn meestal uitstekend, maar ook een beetje tam. Dit jaar is F1 2018 is daar geen uitzondering op.

In essentie is F1 2018 namelijk gewoon een hele sterke racegame die geschikt is voor een hele brede doelgroep. Waar de casual gamer met een controller en de nodige schakel- en rem-assistentie gewoon voorin kan meedoen om de punten, kan de hardcore racefanaat met een stuur een veel realistischere verwachting tegemoetzien. Een échte racesimulator in het straatje van Assetto Corsa is dit niet, maar gezien een F1-bolide onbestuurbaar is voor gewone stervelingen is dat ook wel logisch.

F1 2018

Voel het verschil

F1 2018 is desondanks een game waarin ieder verschil voelbaar is. Je type banden en de weersomstandigheden dicteren je rijstijl en net te veel gas in de bocht kan er zomaar toe leiden dat je achterstevoren staat. Er zit genoeg realisme in dat een beetje pech – of geluk – met je bandenkeuze, een weersomslag of pitstrategie zelfs racebeslissende effecten kan hebben, omdat je plotseling ettelijke seconden langer of korter over een rondje doet.

Ook het verschil tussen de nerveus sturende en zwaar brommende Red Bull 2018 of de luid schreeuwende Ferrari uit Schumachers tijd die je haast als een kart over het circuit slingert, is gigantisch. Codemasters zit daarmee – eigenlijk al jaren – op de sweet spot om het juiste publiek aan te spreken. F1 2028 is niet té fanatiek, maar doet wel eer aan de koningsklasse van de autosport met respect voor de voertuigen en de natuurwetten.

F1 2018

Bekende kost

Daar zit 'm eigenlijk ook de crux: F1 doet dit al jaren. Er zijn vernieuwingen, maar er moet een beetje naar gezocht worden. Meest in het oog springend is de toevoeging van de halo in de cockpitview, die in de praktijk best wat zicht wegneemt, zeker voor spelers die met een racelijn aan spelen. Gelukkig kunnen gamers er in tegensteling tot de echte coureurs ook voor kiezen om de halo uit te zetten, wat de speelbaarheid ten goede komt.

Ook is het Energy Recovery System, of kortweg ERS, nu eindelijk in te zetten. ERS werd al een aantal jaren geleden ingevoerd in de echte Formule 1, maar ontbrak tot op heden in de games. Nu kunnen we dus ook virtueel de kracht die vrijkomt tijdens het remmen omzetten in extra paardenkrachten. Je bepaalt zelf hoe efficiënt je die energie inzet, waardoor je bijvoorbeeld je auto even extra op zijn staart kan trappen als je verwikkeld bent geraakt in een duel.

F1 2018

Het is in de praktijk echter niet eenvoudig om ERS zo optimaal te gebruiken. Dit gaat namelijk via een segment van je hud, waar je ook andere zaken aanpast zoals instellingen van de auto en de pitstrategie, of informatie over de staat van je banden en eventuele schade checkt. Kortom, je kunt nogal wat aanpassen en raadplegen via dat schermpje rechtsonder in beeld. Het blijkt echter schier onmogelijk om wanneer je met een paar honderd kilometer per uur een bocht probeert te nemen, ook nog wat wijs te worden van dit systeem. Hooguit dat je op de rechte stukken wat kan aanpassen, maar zelfs dan moet je eigenlijk verdraaid goed weten wat je doet.

Naast deze toevoeging zijn bij de carrièremodus nu momenten toegevoegd waarin je de pers te woord kan staan, een vernieuwing die eerlijk gezegd niet had gehoeven. De vragen en antwoorden zijn voorspelbaar en de gezichtsanimaties van F1 2018 zitten nog altijd aan de verkeerde kant van de uncanny valley, waardoor we het liefst zo min mogelijk tijd buiten onze auto doorbrengen. Daarover gesproken: de carrièremodus hangt sowieso nog steeds van de menu’s aan elkaar. Het rijden van trainingsrondjes voelt al snel aan als een verplichting en zeker voor de iets minder serieuze racer ontbreekt de mogelijkheid om gewoon vlotjes door te stoten naar de kwalificatie en de daadwerkelijke race.

F1 2018

Braaf

Misschien nog opmerkelijker is hoe braaf de AI zich gedraagt. In een enkele race kan dat grappig zijn, maar juist in de carrièremodus haalt dat soms juist de spanning onderuit. De andere coureurs lijken zich altijd netjes aan de vooraf ingestelde pitstrategie te houden, ook als het weer omslaat, en rijden erg strak op de ideale lijn. Anticiperen op onvoorziene omstandigheden kunnen ze nauwelijks. Dat bleek wel toen we na een kleine botsing met Hamilton allebei dwars op de baan stonden. Ondergetekende wist snel weg te komen, Hamilton bleef verward enkele seconden de rijbaan blokkeren waarop alle andere coureurs letterlijk bumper aan bumper in een lange sliert stonden te wachten tot de Brit eindelijk wegreed. De toegekende drie seconden-penalty konden we makkelijk hebben terwijl we flierefluitend naar de overwinning scheurden.

Het maakt F1 2018 allemaal iets te clean. Zelden treedt er echt een spannende wending op. Online werd het in het verleden door zondagsrijders soms weer iets té spectaculair, en daar heeft Codemasters dit jaar een systeem voor ingevoerd. Matchmaking voor ranked races vindt niet alleen plaats op basis van level, maar ook op rijstijl. In unranked matches speelt je rijstijl geen rol, dus wie even stoom wil afblazen hoeft niet te vrezen. Bij gebrek aan tegenspelers hebben we echter niet voldoende kunnen zien wat de invloed van dit nieuwe systeem in de praktijk is.

F1 2018 biedt al met al weliswaar genoeg vernieuwingen om interessant te zijn, maar het is ook duidelijk dat Codemasters niet te veel op zijn lauweren moet rusten. Vooral om de carrièremodus boeiend te houden is er nog altijd meer werk aan de winkel dan een beetje ginnegappen met persvragen.

F1 2018 is vanaf vandaag verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PS4. Voor deze review is gespeeld op een PS4 Pro.

Hoewel we al halverwege het seizoen zitten, kan je nog steeds meedoen met de F1 Toto (want als je goed bent in het voorspellen van uitslagen, is het nog steeds mogelijk de prijs op het einde van het seizoen te pakken. Check hier alle ins en outs.

Conclusie en beoordeling

F1 2018

F1 2018 is een prima racegame die wat ons betreft goed het midden neemt tussen realistisme en toegankelijkheid, waardoor eigenlijk iedereen van deze game kan genieten. Vernieuwingen zijn mondjesmaat, maar zijn niet allemaal even goed uitgewerkt of boeiend. De matige AI die maar slecht kan improviseren en de toch vele menuutjes die de game rijk is zijn daarentegen wél punten om een keer aan te passen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Speelt heerlijk
  • Toegankelijk voor brede doelgroep
  • Minpunten
  • Veel menu-rompslomp
  • AI mag wat vindingrijker

Dit artikel delen

Over de auteur

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

Reacties

  • Klopt als een bus. De game staat dan ook gelukkig niet stil….

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren