1. F1 2019 preview – Op weg naar de grootste sprong voorwaarts

F1 2019 preview – Op weg naar de grootste sprong voorwaarts

Klaargestoomd voor Formule 2 tot en met 1

Codemasters blaast behoorlijk hard van de toren met F1 2019. We zijn wel gewend geraakt aan het feit dat de in racegames gespecialiseerde Britse ontwikkelaar jaar in jaar uit met nieuwe features komt, maar de tiende editie van de officiële Formule 1-game (sinds het debuut op de PlayStation 3 en Xbox 360) bevat verrassend veel noviteiten. Reden genoeg om de game alvast aan de tand te voelen.
F1

Formule 2-auto’s

Zonder meer de opvallendste vernieuwing is het debuut van de Formule 2 als speelbare klasse in F1 2019. Het voorportaal van de Formule 1 stoomde vorig jaar nog coureurs George Russell, Lando Norris en Alexander Albon klaar voor de allerhoogste raceklasse. Spelers van de nieuwe game gaan dat virtueel ervaren – enigszins letterlijk zelfs, want in eerste instantie kun je alleen aan de slag met de auto’s en teams van 2018. De 2019-licentie wordt na de release als gratis DLC toegevoegd. De bedoeling van de ontwikkelaars is echter vooral dat je in je virtuele carrière het Formule 2-seizoen 2018 nog even doorloopt alvorens te promoveren naar de Formule 1 – net als Russell, Norris en Albon.

Tijdens onze eerste virtuele kilometers blijkt de Formule 2-auto verrassend leuk om te besturen. Deze bolides zijn een stuk eenvoudiger en minder snel dan het F1-materiaal – dat qua rijgedrag overigens nauwelijks veranderd lijkt ten opzichte van F1 2018 – maar dat maakt ze ook toegankelijker. En dat zonder een speels randje te verliezen, waardoor ook meer ervaren spelers zich kunnen uitleven met het eruit persen van snelle rondjes.

Een cruciaal onderdeel van de F2-campagne is het nieuwe systeem rond rivaliteit met andere (virtuele) coureurs. Nu kun je namelijk twee aan jou gewaagde opponenten in je raceloopbaan richting de top om je heen krijgen, die je in tussenfilmpjes tussen de races door van vocale repliek voorzien. Het valt te hopen dat het uncanny valley-effect van deze dialogen bij de uiteindelijke uitwerking minder aanwezig is dan in voorgaande F1-games van Codemasters, waar ze toch vooral afleiden van de actie op de baan.

F1

Online aan de slag

Klassieke content

Inmiddels vaste prik bij elke nieuwe F1-game van Codemasters: de mogelijkheid om ook met klassieke Grand Prix-racers de baan op te gaan. Omdat F1 2019 de tiende game op rij wordt, wordt de 10 Year Anniversary Edition voorzien van de Ferrari- en McLaren-bolides uit 2010. Wie nog verder terug in de tijd wil, kan kiezen voor de Legends Edition, waarin Ayrton Senna’s McLaren en Alain Prosts Ferrari van nog twintig jaar eerder worden toegevoegd.

Wie zich liever richt op competities tegen menselijke rivalen, kan zijn hart ophalen voor de geplande nieuwe onlinemogelijkheden. Codemasters belooft namelijk nieuwe wekelijkse events te introduceren, waarin je je kunt bewijzen in diverse speciale scenario’s. Ook door spelers zelf georganiseerde competities kunnen voorzien worden van meer structuur (zoals geplande races) middels nieuwe ‘leagues’, terwijl het hoogst haalbare weer bestaat uit jezelf kunnen kwalificeren voor de officiële F1 Esports Series, waarvan binnenkort alweer het derde seizoen begint.

Daarnaast is het nu mogelijk om zelf een 2019-bolide aan te kleden met kleuren en sponsorlogo’s. Een zeer aardige nieuwe feature, gezien de normaliter zeer strak afgepaalde bestaande licenties rondom auto’s en teams in de F1. Stiekem zagen we dat al in de recente officiële F1-game voor mobiele platforms, maar straks kan dit ook in de consolevariant. Verder is er nu al een aardige grafische boost waar te nemen: vooral avondraces zien er een stuk strakker uit, met realistische lichtbundels afkomstig uit lichtmasten en de kenmerkende reflectie van nieuwe Pirelli-banden anno 2019. Ook de interface is qua branding in lijn gebracht met de huisstijl van de echte F1 dit jaar.

En dan vergeten we haast te melden dat F1 2019 al op 28 juni 2019 verkrijgbaar is, zo’n twee maanden eerder dan we gewend zijn van deze jaarlijkse franchise. Hoofdontwikkelaar Lee Mather vertrouwt ons toe dat die ogenschijnlijk verkorte ontwikkelingstijd bedriegt, aangezien het personeelsbestand in de tussentijd met een derde deel is uitgebreid én al langere tijd aan juist deze editie gewerkt wordt. Een groter budget, groter team en grotere tijdsspanne moeten zo dus effectief leiden tot de grootste F1-game aller tijden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Klinkt goed, maar toch ben ik bang dat ik weer van een koude kermis thuiskom. F1 2018 speel ik amper en dat heeft te maken met dat het rijden in een F1 onnodig ingewikkeld is met al die instellingen voor het hybridesysteem (ja, dat kan geautomatiseerd), maar ook andere mogelijkheden die je hebt om te communiceren met je team en instellingen van de auto. De hele carrière-modus kan me ook niet bekoren met de legio update-mogelijkheden. Gelukkig zitten er nog wel klassieke modi in als time trial en een kampioenschap rijden, daar vermaak ik mij zeer mee. Maar moraal van het verhaal is dat de veranderingen die de afgelopen jaren doorgevoerd zijn, bij mij een deel van het plezier hebben weggenomen. Daarom ben ik afwachtend tegenover de veranderingen die nu op stapel zijn.
  • @Rutgie
    Denk dat je daarmee vrij alleen staat. Al die dingen horen bij Formule 1 en eigenlijk is het nog heel erg simpel.
    Je kunt gewoon 1 van de 5 standaard setups kiezen (meeste circuits is het setup 3 of 4) en communiceren met je team gebruik je nauwelijks. Er zijn misschien wel 30 commando's maar je hebt er eigenlijk geen 1 echt nodig. In carrière modus is het eigenlijk gewoon upgraden wat je kunt en niet zo heel erg diepgaand.
  • Sinds kort ben ik ook de wondere wereld van F1 ingestapt, en heb me al aardig vermaakt met F1 2018. Zeker nu met een Playseat in huis! En tijdens het rijden spelen met die commands en afstellingen voelt al best echt.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren