1. F1 2019 Review – Weet te verrassen

F1 2019 Review – Weet te verrassen

In tegenstelling tot de echte Formule 1

Volgens kenners hebben we te maken met het saaiste Formule 1-seizoen in jaren; de hegemonie van Mercedes lijkt haast onaantastbaar. Gelukkig brengt Codemasters met F1 2019 meer leven in de brouwerij.

Geef kleur aan je bolide

Zowel op gebied van multiplayer als singleplayer heeft Codemasters niet stilgezeten. Online valt daarbij het vooral de toegankelijkheid op. De vernieuwde menustructuur maakt het bijvoorbeeld een stuk eenvoudiger om de verschillende racemodi te vinden. Vooral competitief racen is daardoor een stuk toegankelijker.

Ook op een ander vlak is F1 2019 duidelijk met zijn tijd meegegaan. Online games zijn haast niet meer compleet zonder vrij te spelen skins en ook in F1 2019 kun je nu nieuwe liveries voor je Formule 1-wagen vrijspelen. En eerlijk is eerlijk, die pijlsnelle bolides lenen zich uitstekend voor personalisatie. Ook je helm, racepak en zelfs de handschoenen zijn aan te passen. Het is tof om zo een eigen tintje aan je wagen en racer te geven, al voelt het ook als gemiste kans dat je niet méér vrijheid krijgt om helemaal zelf kleuren en sponsorlogo’s samen te stellen. Helaas stapt Codemasters ook op de microtransactietrein door premium items aan te bieden, wat extra sneu is omdat ze zo betrekkelijk saai zijn.

f1 2019

Formule 2

Offline is het vooral de nieuwe competitie die opvalt: Formule 2 is op verschillende manieren speelbaar. De toevoeging van F2-races is leuk voor de afwisseling, vooral omdat de bolides uit die klasse echt anders rijden dan de F1-wagens . Ze zijn weliswaar minder snel, maar hebben ook minder grip, waardoor je de bekende circuits toch anders moet benaderen. Ben je eventjes klaar met de bekende Mercedes-, Ferrari- of Red Bull-wagens, die ten opzichte van vorig seizoen (en dus de vorige game) nou eenmaal weinig zijn veranderd, dan biedt de Formule 2 dus een interessante afwisseling. Maar de toevoeging van de F2 heeft nog een ander bijkomend voordeel voor de carrièremodus. Het zorgt namelijk voor net wat meer beleving.

Zo begin je in de carrièremodus zelf als F2-coureur. Na een drietal races krijg je echter al een stoeltje bij een raceteam uit de Formule 1 naar keuze, zelfs al parkeer je je F2-wagen drie keer achtereenvolgend in de grindbak. Ondertussen maak je via tussenfilmpjes kennis met je teamgenoot en rivaal, die je overigens na promotie meteen weer uit je geheugen kan wissen. Hoewel zij geheel toevallig gelijktijdig met jou de overstap naar de koningsklasse maken, is hun rol niet echt groot verder.

f1 2019

Toch leeft de carrièremodus meer dan ooit tevoren bij een F1-game, omdat ook andere bestuurders na verloop van tijd van team wisselen, stoppen met racen of doorstromen naar de F1. Ieder seizoen heeft daardoor een andere line-up en meer verrassingen dan ieder jaar dezelfde teamsamenstellingen, zoals voorheen het geval was. Max Verstappen bij Mercedes? Kan gewoon. Al kan hij ook ineens bij een minder team opduiken, wat we dan weer minder waarschijnlijk achten.

Verder is F1 2019 – net als zijn voorgangers – een oerdegelijke racegame. De casual Formule 1-fan rijdt zonder moeite weg en kan, met nodige rem- en stuurassistentie en een visuele ideale lijn, uitstekend meedoen om te punten. Al merk je ook op die stand al de invloed van een wolkbreuk die je het zicht voor 90% ontneemt. Meer ervaren snelheidsduivels kunnen met al de hulpmiddelen uit iets meer ruiken aan het ‘echte’ werk, compleet met pitstrategieën die je nog tijdens de race kan bijstellen. Opmerkelijk is dat de prestaties van de auto’s en coureurs minder waarheidsgetrouw zijn. Mercedes is verre van ongenaakbaar en we zagen Gasly regelmatig flink wat posities voor Max rijden. Klopt natuurlijk niets van. Maar F1 2019 biedt zo wel de broodnodige sensatie aan eenieder die de echte koningsklasse van de autosport dit seizoen net even te voorspelbaar vindt.

F1 2019

Het is makkelijk jaarlijkse sportgames te betichten van weinig vernieuwing, maar Codemasters laat met F1 2019 zien dat er wel degelijk nieuwe elementen zijn toe te voegen. Racen op de baan lijkt nou eenmaal op vorig jaar, dat is de realiteit bij de Formule 1. Maar door toevoegingen van de Formule 2, transfers van coureurs in de carrièremodus, een toegankelijkere multiplayermodus en de mogelijkheid je wagen online te personaliseren, staat de F1-serie allerminst stil.
8,2
82
  • Toevoeging van Formule 2
  • Transfers in carrièremodus
  • Multiplayermodus gebruiksvriendelijker
  • Online je wagen personaliseren
  • Transfers lang niet altijd realistisch
  • Microtransacties voor saaie items
  • Prestaties auto’s en coureurs niet waarheidsgetrouw (of is dat een plus?)

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.