1. Fallout 76 verschijnt niet op Steam

Fallout 76 verschijnt niet op Steam

Alleen op Bethesda.net

Fallout 76 komt niet op Steam uit, maar wel op Bethesda's eigen pc-platform, Bethesda.net.

Dit valt te lezen in de FAQ voor de Fallout 76-bèta. "De bèta en de game zullen beschikbaar zijn op Xbox One, PlayStation 4 en pc (alleen via Bethesda.net)." Het bedrijf bevestigde daarna aan PC Gamer dat de bèta en de game zelf niet naar Steam komen.

Het is mogelijk dat Fallout 76 nog op een later moment naar het streaming platform komt. Fallout Shelter kwam in juli 2016 uit op Bethesda.net en kwam uiteindelijk in maart 2017 ook naar Steam.

Overigens is het tevens de bedoeling dat de bèta uiteindelijk in de volledige game verandert en dat alle progressie die er wordt geboekt mee wordt genomen naar de uiteindelijke versie. De bèta begint ergens in oktober. Iedereen die de game gereserveerd heeft, mag mee doen.

Fallout 76 E3

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Is deze versplintering niet slecht voor PC gaming als platform ? Lijkt met niet echt lekker voor bijna elke game of uitgever een account hebben.
  • @ShadowhunterrX
    Daar kan je Valve op aankijken. Zij lieten zien dat mensen veredelde DRM slikken als zoete koek, dus waarom zouden andere uitgevers het ook niet proberen als ze daardoor meer geld kunnen vangen?
  • @ShadowhunterrX
    Of een platform überhaupt nodig/gewenst is, is al de vraag. Vroeger stopte je de cd in de cd-romspeler, installeerde je de game en dan ging je. Eventueel een snelkoppeling van je favoriete games op het bureaublad en that's it. Met dit soort klantenbinding, proberen ze ervoor te zorgen dat je alleen maar nog meer geld uit gaat geven. Tenslotte is het tabblad 'winkel' slechts één klik verwijderd. Om nu een spel te spelen moet ik regelmatig een update doen van het spel én daarnaast ook nog voor het platform. Ik mis de tijd dat je alleen maar hoefde te dubbelklikken op het pictogrammetje op je bureaublad en direct kon beginnen met spelen. Ouwe bok heeft gesproken
  • @mondigmuiltje

    Kan nog steeds, je kunt een snelkoppeling maken en ta-da.
  • @Ardyn en ta-da, steam start op en de nodige 1000 updates moeten weer uitgevoerd worden.
  • Begrijpelijk dat grote uitgevers dit doen. Was slechts een kwestie van tijd voordat Bethesda deze stap zou gaan maken.
    Als consument is dit jammer omdat we nu overal wel een account voor moeten hebben en het laten splitsen van de game library is gewoon niet handig.
    Aan de andere kant, kunnen ze nu wel de volle omzet ontvangen voor hun games, en geen percentage afstaan aan Valve.

    Wanneer je €60 betaalt gaat €20 naar Valve. Dus ja.
  • @Ardyn
    Precies dit. Ik was best verbaasd toen ik las dat Valve 30% van het bedrag wegkaapt. Logisch dat bepaalde aanbieders er dan mee klaar zijn..
  • @Gaaiz
    Zo raar is dat niet, integendeel zelfs. Dat je als developer 30% moet afstaan is op vrijwel alle digitale platformen zo waaronder de Apple en Google Play stores en ook zo op de Xbox, Playstation en Nintendo markets.

    Wegkapen vind ik overdreven als je ziet wat je als developer er bij Valve/Steam allemaal bij krijgt vergeleken met de andere markets.

    Het is wel logisch dat uitgevers/ontwikkelaars die zichzelf groot genoeg vinden om het zelf te doen proberen om die 30% van de taart ook te behouden. Met Live Games (as a service) en communities opbouwen is dat geen gekke trend.

    Met het aantal uitgevers wat op eigen houtje begint en de alternatieve inkomstenbronnen voor Valve kun je je wel afvragen waarom ze het percentage niet wat lager zetten om het gros binnen de boot te houden.
  • @Bloempjes
    Dat het op Steam en platformen wordt toegepast was mij bekend, echter vind ik de 30% erg hoog. Voor kleinere games zonder eigen platform misschien begrijpelijk, maar voor "giganten" als deze juist niet.
    Afgelopen tijd zie je dan ook steeds meer developers hun eigen stuk taart terug nemen (kijk bijvoorbeeld naar Destiny en Fortnite), waarmee Steam toch behoorlijk wat mis loopt.
    Ik denk dan ook dat het tijdperk dat Steam "hét" platform voor PC-gaming is langzaam verdwijnt, en we alsnog met een hoop diverse launchers/platformen zitten.
  • @Gaaiz

    Epic heeft altijd al zijn eigen populaire launcher gehad, ookal is dit met Fortnite onder gamers explosief gestegen. Echter is de Unreal Engine wel een engine die veel beginnende developers gebruiken, want ja: gratis, up-to-date en makkelijk.
  • @Bloempjes
    Klopt helemaal ja, maar die 20-30% is altijd al gehanteerd. Kijk naar winkels die ook gerust 20% bovenop het aankoop bedrag leggen.
    Mijn probleem is ook niet perse bij hardware developers, want zij stoppen dat geld ook in dingen die consumenten willen en zo het platform nog beter en groter maken, daar hebben uitgevers/developers ook een hoop profijt van uiteindelijk.

    Maar online platforms als Steam, wat doet dat nou voor industrie anders dan servers aanbieden? I mean, Epic vraagt zelfs een lager percentage voor het gebruik van de UE4 engine(5% royalties vanaf een ruim kwartaalcijfer) dan Valve vraagt om je game te verkopen op hun platform.
    Het is totaal niet gek vind ik dat uitgevers hun eigen platform (tijdelijk) als betere optie zien.
  • Volgens mij geen handige set, omdat je minder spelers zo bereikt, alleen Valve zal zich moeten schamen want kennelijk vraagt het platform te veel Misschien zet dit wel de deur open voor indie en andere kleinere ontwikkelaars /uitgevers om een eigen of gezamenlijk platform te starten en steam link te laten liggen. Ubisoft, EA en Blizzard, Epic hebben natuurlijk al een eigen platform maar kennelijk worden ook de games van Ubisoft gesleten op steam dat snap ik niet helemaal.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren