1. Far Cry 5: Hours of Darkness

Far Cry 5: Hours of Darkness

Mini-Tour of Duty

Er komen drie uitbreidingen voor Far Cry 5 uit, die als onderdeel van de seizoenspas of los gekocht kunnen worden. Hours of Darkness, de eerste uitbreiding, is inmiddels uit en plaatst je in de zompige jungles van Vietnam.

De uitbreiding staat eigenlijk compleet los van Far Cry 5 zelf, behalve dan dat je met Wendell ‘Red’ Redler speelt, de veteraan uit Hope County die in zijn jonge jaren voor de Verenigde Staten in Vietnam vocht. Aan het begin van de dlc stort hij met zijn helikopter neer in de jungle en moet hij een tocht naar het extractiepunt zien te overleven.

Far Cry 5 Hours of Darkness

Hours of Darkness doet ondanks enkele unieke elementen niet zo gek veel anders dan wat we van de reeks gewend zijn. De spelwereld bevat weer een aantal verzamelobjecten en lijstjes die afgewerkt kunnen worden. Denk aan het verzamelen van aanstekers van neergestorte soldaten, het bevrijden van basissen en het redden van je partners die gevangen zijn genomen door de Vietcong. Toch zijn er wat verschillen op te merken.

I love the smell of napalm in the morning

Ten eerste is er de setting. Hours of Darkness biedt een virtuele versie van het Vietnam die we kennen uit oorlogsfilms als Apocalypse Now en Platoon. Het is niet voor niets dat de uitbreiding ‘Hours of Darkness’ heet: het boek waar Apocalypse Now op is gebaseerd is Heart of Darkness. In hoeverre het de realiteit weergeeft is discutabel, maar dat lijkt ook niet het doel van ontwikkelaar Ubisoft Shanghai te zijn geweest. Deze uitbreiding laat je dit soort films in gamevorm ervaren.

Die virtuele wereld is een stuk kleiner dan de gemiddelde Far Cry-game, maar weet uitmuntend een spannend en toepasselijk miserabel gevoel over te brengen. Het flauwe, schemerige licht, de zweverige muziek die zo uit een van bovengenoemde films had kunnen komen en de vele zompige jungles en rijstvelden transporteren je zonder veel moeite naar deze locatie. Doordat fast travel geen optie is en je ook niet op voertuigen stuit, voelt de map groot genoeg.

Rondsluipen is aanbevolen in Hours of Darkness. Ontdekt de Vietcong je, dan is de kans groot dat er een heel peloton soldaten op je af komt, en deze knakkers kunnen behoorlijk goed mikken, waardoor je best snel het loodje legt. Door rond te sluipen voorkom je dat je ontdekt wordt en schakel je ook automatisch het nieuwe skills-systeem in. Voor elke vijand die je zonder ontdekt te worden doodt, krijg je er één van de vijf skills bij die je nog stiller en effectiever laten sluipen. Word je ontdekt, dan verlies je deze skills weer. Ook dit is anders vergeleken met de reguliere Far Cry-games.

Extra!

Naast het feit dat je Hours of Darkness zowel in je eentje als in co-op kunt spelen, biedt Hours of Darkness nog wat extra’s. Door de uitbreiding uit te spelen ontgrendel je twee nieuwe speelstanden. In Survivor Mode krijg je veel minder kogels en items, terwijl Action Mode je juist meer geeft, waardoor de dlc nog meer als een stoere oorlogsfilm aanvoelt. De assets van de dlc zijn daarnaast voor iedereen aan de Far Cry Arcade-modus toegevoegd, zodat je er eigen maps mee kan maken.

Far Cry 5 Hours of Darkness

Charlie don’t surf

Hours of Darkness neemt wel bepaalde elementen van Far Cry 5 over, waaronder het buddy-systeem. Er zijn drie soldaten die je in het spelgebied kunt helpen ontsnappen en vervolgens sluiten ze zich gedurende de dlc bij je aan. Ze blijven bij je tot ze gedood worden en zijn dan niet meer tot leven te roepen. Dood is namelijk echt dood wat betreft je medesoldaten. Eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we het fijner vonden om alleen te werk te gaan. Meer dan eens zaten we gehurkt in het hoge gras op vijanden te jagen en sprong een van onze soldaten opeens op, zodat we ontdekt werden. Tja, ga dan maar lekker dood ook!

Je kunt in principe vrij snel door het gebied op de kaart heen snellen om uit de jungle te geraken, maar dat is een beetje zonde van je geld en het spelplezier. Beter is het om de missies die de game je voorschotelt (het redden van de soldaten, het overnemen van kampen en het kapotmaken van afschudgeweer) te volgen. Op die manier kom je niet alleen op zo’n beetje elke plek van belang op de kaart, maar kun je met gemak ook meer dan vijf uur aan gameplay uit Hours of Darkness halen.

Far Cry 5 Hours of Darkness

Gedurende die tijd hebben we ons desondanks meer dan eens geïrriteerd aan een aantal vervelende designkeuzes. Het bovengenoemde gebrek aan intelligentie bij je medesoldaten is een heikel punt, maar ook bloedirritant is het feit dat bij het halen van elke missie het beeld even extreem donker wordt met de behaalde missie midden in het beeld, terwijl de gameplay gewoon doorloopt. Dat is niet zo handig wanneer je nog van alle kanten beschoten wordt.

Desalniettemin hebben we ons kostelijk vermaakt met Hours of Darkness. Vooral het gevoel dat de game de Far Cry-reeks ‘back to basics’ brengt door een gebrek aan fast travel en een beperkte skillset die je zo’n beetje dwingt om rond te sluipen, voelt relatief verfrissend aan. Maar goed, het is en blijft natuurlijk wel een uitbreiding op Far Cry 5, dus in de basis is dit dezelfde fijne doch ietwat oppervlakkige schietactie die je van de reeks gewend bent.

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Hier kijk ik wel naar uit om te gaan spelen. Ik ben opgegroeid met Tour of Duty en de films die je aanhaald vind ik ook fantastisch. Ook mooi dat je met Red speelt.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren