1. Far Cry 5 review – Actie en lol in het fantastische Hope County

Far Cry 5 review – Actie en lol in het fantastische Hope County

Ubisoft blaast met Far Cry 5 op fenomenale wijze nieuw leven in deze voorheen wat vastgeroeste shooterfranchise. Na een chaotisch begin is het puur genieten in de meest realistisch aanvoelende en tot de nok toe met leuke ervaringen gevulde open wereld in een Far Cry-game tot nu toe.
Far Cry 5

Far Cry 5 neemt je mee naar Hope County, een typisch plattelandsdorpje in de Verenigde Staten. Hier zwaait Eden’s Gate de scepter. Deze sekte doet zich voor als een christelijke groepering die de mensheid wil redden van de aanstaande door de mens ingezette apocalyps. Als hulpsheriff arriveer je met een team om iconische sekteleider Joseph Seed in te rekenen. Dit loopt natuurlijk volledig uit de hand en uiteindelijk ben je op jezelf aangewezen om af te rekenen met Seed en zijn drie charismatische handlangers.

Verwarrend

Je eerste kennismaking met de game is verwarrend. Na een spannende intro waarin bovenstaande setting uiteen wordt gezet, word je in het diepe gegooid en krijg je een stortvloed aan elementen over je heen gedumpt. Info over de missies, gebieden, dieren waar je op kunt jagen en opties in de game vullen je scherm in gestaag tempo, terwijl je verdwaald rondloopt in een spelwereld waarin elke landweg een beetje op de vorige lijkt. Om de tien seconden vindt een auto, buggy of helikopter met bad guys je en word je aangevallen. En dan word je soms ook schijnbaar uit het niets van je voeten getild en in een nieuwe hoofdmissie op een geheel andere locatie geplaatst. Wat is hier in vredesnaam aan de hand?

Far Cry 5

De aanhouder wint, want na een aantal uur begint de mist van verwarring te klaren en kan de lol beginnen. Je bent dan gewend geraakt aan de nieuwe spelstructuur en begint ook de diverse nuances te herkennen die de verschillende gebieden van elkaar onderscheiden. De wereldmap is verdeeld in drie gebieden, elk onderdrukt door een van de handlangers van Joseph. Door hoofd- en zijmissies uit te voeren, de als vanouds aanwezige vijandelijke kampen over te nemen en de sekte op zoveel mogelijk manieren tegen te zitten, lok je de handlangers in kwestie naar je toe. In plaats van dat je ze opzoekt op een stipje op de map komen ze dus naar jou toe, om je te verleiden je aan te sluiten bij de sekte of voor eens en voor altijd met je af te rekenen.

Het is in eerste instantie desoriënterend wanneer je rustig een gebied verkent en je opeens bij je lurven gepakt wordt en naar de volgende missie gesleept wordt, maar het draagt bij aan het realisme. Seed en zijn volgelingen wachten niet rustig af tot jij een gebied hebt bevrijd, maar proberen je gedurende je tocht constant tegen te werken. Naarmate je een gebied meer vrijstelt van hun macht, zetten ze het zwaardere geschut in. Zo kan het voorkomen dat je rustig rondrijdt en opeens door een vijandelijk vliegtuig gebombardeerd wordt. Dat is een enkele keer irritant, maar maakt de spelwereld nog levendiger en je missie des te prangender. Een gevoel dat wordt versterkt doordat je diverse vriendelijke inwoners van Hope County kunt inhuren om aan je zijde te strijden. Zo kun je tijdens een missie zomaar worden bijgestaan door een bergpoema en een kerel in een vliegtuig met zwaar geschut.

Far Cry 5

Daarbij worden de drie handlangers van Seed en de beste man zelf erg goed vertolkt. Niet alleen hun mimiek wordt geweldig in beeld gebracht, ook hun stemmen dragen bij aan de sterke persoonlijkheden die ze hebben. Je gelooft meteen dat dit viertal met het nodige charisma een heel gebied zover heeft gekregen hun woorden te slikken als zoete koek. En mocht je daar nog over twijfelen, dan wordt in de game netjes uitgelegd hoe Eden’s Gate zijn hypnotiserende boodschap met een bedwelmend goedje wat extra kracht heeft bijgezet.

Stierenballen

Het gebied waar de game zich afspeelt, dat in het begin zo moeilijk te verkennen is door een gebrek aan herkenningspunten, groeit al snel uit tot een van je favoriete plekken om in rond te rennen, rijden of vliegen. Hope County is qua setting compleet geloofwaardig. De bossen, beekjes, akkers en gebergten en de dorpjes en diverse gebouwen die daartussen verspreid staan, geven je het idee dat je in een echt bestaand gebied in de VS bent. Al die verschillende locaties ontdek je gelukkig ook niet langer door grote torens te beklimmen (al doe je dat welgeteld één keer aan het begin van de game, en wordt daarna de grap gemaakt dat het meteen de laatste keer is), maar door gewoon naar een locatie toe te reizen en zelf rond te kijken.

Far Cry 5 map

Zo stuit je vanzelf op personages of situaties waaruit nieuwe missies ontstaan. Op enkele uitzonderingen na komen deze missies zelden neer op een saaie trek- of verzameltocht. Van een helikopterachtervolging in je wingsuit tot een drugsdealer helpen met het testen van een nieuw soort doping: aan variatie geen gebrek. Daarbij moet gezegd worden dat de game soms iets te veel op Redneck-achtige humor rust. Een filosoferend gesprek met Joseph of een van zijn handlangers over de invulling van het leven in deze moderne wereld staat in schril contrast met een missie waarin je de testikels van een wippende stier moet jatten. Of je de wat flauwe onderbroekenlol kunt waarderen is een kwestie van smaak, maar dat het botst met de serieuze ondertoon van het hoofdverhaal is zeker.

Een overdaad aan content

De hoofd- en zijmissies worden aangevuld met de standaard verzamelingsobjecten (in dit geval onder andere stripboeken en aanstekers) en, een ander hoogtepuntje van Far Cry 5, zoektochten naar loot. In plaats van je uitrusting en krachten te verbeteren met dierenhuiden en planten ontgrendel je al spelende emblemen, waarmee je deze upgrades voor je personage koopt. Deze emblemen verkrijg je ook door verzamelingen loot te vinden.

Far Cry 5 perks

Elke zoektocht daarnaar is een originele puzzel an sich. Vaak ligt de loot op een moeilijk bereikbare plek, waar je bijvoorbeeld voor door een grot moet klimmen of een door een lokale bewoner gemaakt spookhuis moet verkennen. Net zo leuk zijn de zijmissies van Clutch Nixon, een gestorven stuntman die overal in de spelwereld de spectaculairste stuntritten heeft achtergelaten die je zo vaak als je wilt kunt uitproberen.

Alsof alle content in het hoofdspel nog niet genoeg is – je bent er met gemak twintig tot dertig uur mee zoet – heeft Ubisoft tevens Far Cry Arcade toegevoegd. Hierin kun je zelf complete levels voor andere spelers maken, zowel in singleplayer- als co-op- en multiplayervorm. Hoewel we na release pas ondervinden hoe creatief spelers ermee omgaan, bewijzen de enkele levels die Ubisoft zelf voor de modus heeft gemaakt al dat hier veel mee mogelijk is. We speelden bijvoorbeeld een korte ‘walking simulator’ door een surreëel huis waarin duidelijk iets lugubers met een gezin is gebeurd. De game bevat een gigantische waslijst aan rekwisieten, omgevingen en andere opties om je eigen unieke Far Cry-ervaring te ontwikkelen en die te delen met de rest van de community.

Far Cry 5 Arcade

Desalniettemin is Far Cry 5 zeker niet perfect. Een open wereld maakt de aanwezigheid van bugs helaas vrijwel onvermijdelijk. Die onthulden zich tijdens onze speelsessies vooral door AI die zich niet realistisch gedroeg (ingehuurde handlangers die niet goed luisterden of vijanden die iets te fanatiek tegen bergen aanvlogen) maar nergens brak het de game. Ook het nut van de co-opmodus valt te betwisten. Alleen de host boekt tijdens een co-opsessie progressie in de game, terwijl de andere speler alleen ervaringspunten opdoet. Een tweede speler functioneert dus eigenlijk meer als ingehuurde hanglanger, maar dan van vlees en bloed. Deze nadelen irriteren in eerste instantie wel, maar verplaatsen zich tijdens het spelen al snel naar de achtergrond. Het pure plezier en een allesomvattend gevoel van immersie nemen het tijdens je bevrijdingstocht door Hope County al snel over. Een bevrijdingstocht die alle gamers met een liefde voor zowel actie als ongerepte natuur minstens een keer moeten hebben ervaren.

Bekijk hierboven ook onze hands-on Let's Play van Far Cry 5's Arcade-modus.

FPS

Far Cry 5

Na een desoriënterend begin leer je Far Cry 5 steeds beter kennen tot je niet meer weg wil uit Hope County. Dat is geheel te danken aan een realistisch vormgegeven spelwereld die tot de nok toe gevuld is met leuke dingen om te doen. Ook de charismatische slechteriken voegen veel aan de algehele ervaring toe. De paar bugs die je tegenkomt en de wat karige co-op-opties moet je dan maar voor lief nemen. Far Cry Arcade, waarin je je eigen levels maakt of die van anderen speelt, is de kers op deze rijkelijk gevulde taart.
8,8
88
Score: 90
  • Hope County voelt als een echte plek aan
  • Veel leuke hoofd- en zijmissies
  • Memorabele schurken die je achterna zitten
  • Hier en daar wat bugs
  • Co-op voelt niet helemaal compleet
  • Eerste paar uur zijn wat verwarrend

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.