1. Far Cry New Dawn preview – Far Cry 5 in de remix

Far Cry New Dawn preview – Far Cry 5 in de remix

Behoudt de beste elementen en voegt interessante vernieuwingen toe

Op het Ubisoft-kantoor mochten we drie uur aan de slag met Far Cry New Dawn. Dit directe vervolg op Far Cry 5 heeft veel weg van zijn voorganger, maar weet behoorlijk wat vernieuwingen te introduceren. In deze preview maken we de balans op tussen de bekende en nieuwe elementen.

Oud en nieuw: Hope County

Far Cry 5 speelt zich af in het op de Amerikaanse staat Montana lijkende Hope County, vol met weilanden, bossen, heuvels en hier en daar een dorpje. Aangezien New Dawn een vervolg is dat zich zeventien jaar later afspeelt, keer je in deze game terug naar dit gebied. Althans, een gedeelte ervan en ja: je herkent hier en daar nog locaties uit de vorige game. Zo stuitten we tijdens onze speelsessie op het verlaten treinstation dat in FC5 een vijandelijk kamp is.

Toch zou het oneerlijk zijn om van simpel knip-en-plakwerk te spreken. Dit is Hope County na een nucleaire aanval en zeventien jaar waarin de natuur de tijd heeft gehad het gebied langzaam maar zeker weer over te nemen. Gebouwen en auto’s zijn overwoekerd door de felgekleurde flora en van een echte samenleving is niet echt meer sprake. Behalve dan van een groep vredelievende overlevenden die een nieuw bestaan willen opbouwen in een kamp dat ze liefkozend Prosperity noemen. Als een stel hippies verbouwen ze hier het land en zingen ze al pingelend op een gitaar liedjes, maar vergis je niet: er moet gevochten worden.

Far Cry New Dawn

Nieuw: de vijand

Je neemt het op tegen een nieuwe vijandige groep genaamd de Highwaymen. Deze groepering, geleid door tweelingzussen, heeft kort nadat de bommen vielen beslag weten te leggen op een hoop goederen, en dat is in deze postapocalyptische wereld natuurlijk veel meer waard dan geld. Met een ijzeren greep houden ze Hope County in hun macht en proberen ze alle vredelievende mensen die een nieuw bestaan op willen bouwen te treiteren. Als onderdeel van Prosperity steek jij daar natuurlijk een stokje voor.

Far Cry New Dawn

Oud: vertrouwde schietactie

In de basis levert dit vergelijkbare gameplay met Far Cry 5 op. Je knalt er nog steeds op los met een grote variatie aan wapens en dit alles speelt nog steeds enorm lekker weg. De Far Cry-franchise heeft na al die delen inmiddels al een tijdje de perfecte balans tussen precies schietwerk en leuke arcade-actie te pakken. Ben je niet aan het schieten, dan is er een dikke kans dat je met een wagen of buggy over de wegen of heuvels van Hope County rondscheurt. Tijdens een missie mochten we zelfs plaatsnemen in een wagen met een mitrailleurgeweer, en schoten we de ene na de andere slechterik van zijn buggy af.

Far Cry New Dawn

Oud en nieuw: de basissen

Al sinds Far Cry 3 is een belangrijk element in de serie het veroveren van basissen van de vijand. Dat is in New Dawn niet anders, maar er is deze keer wel een twist. Door een basis over te nemen verdien je namelijk ethanol, dat je weer gebruikt om Prosperity mee uit te breiden. Zo kun je allerlei elementen aan je thuiskamp toevoegen waar je daadwerkelijk iets aan hebt, zoals een tuin waar medicijnen worden gekweekt. Maar het beetje ethanol dat het overnemen van een kamp oplevert is bij lange na niet genoeg. Daarom kun je kampen een aantal keer opnieuw veroveren. Kies je daarvoor, dan vult het kamp in kwestie zich met nieuwe, sterkere vijanden. De klus wordt daardoor een stuk pittiger, maar je speelt wel nog meer ethanol vrij.

Far Cry New Dawn

Nieuw: rpg-elementen

Alle vijanden hebben nu levensbalkjes, maar sommige vijanden hebben een grotere balk en zijn dus van een hoger niveau, als in een soort rpg. Door overal in de spelwereld materialen te verzamelen (de Highwaymen bulken er immers van) en die in te leveren in Prosperity, verhoog je het niveau van je wapens, waardoor je deze sterkere vijanden gemakkelijker neerhaalt. Het is overigens nog steeds mogelijk om vijanden van een hoger niveau met een simpel, half vastgeroest wapen om te leggen, maar het vergt veel meer kogels. Ook een takedown, die normaliter vijanden in één keer uitschakelt, werkt niet op deze krachtpatsers. Vergelijk het een beetje met de recente Assassin’s Creed-games, maar dan een stuk minder strikt, zodat het ook voor de minder ervaren spelers leuk blijft.

Far Cry New Dawn

Oud: schattenjachten

Eén van de leukste elementen uit Far Cry 5 zijn de schattenjachten. Overal in de spelwereld zijn aanzienlijke stashes verstopt met goudstaven en ervaringspunten om perks mee vrij te spelen. Vaak kun je via een briefje achterhalen waar deze schatten te vinden zijn. Het levert regelmatig originele, kleine puzzels op waarbij de oplossing die je uiteindelijk vindt behoorlijk wat voldoening oplevert.

Deze schattenjachten keren in New Dawn terug en daar zijn we maar wat blij mee. Zo stuiten we tijdens onze speelsessie op een vervallen kerk. Nadat we wat Highwaymen uit de weg hebben geruimd vinden we een briefje waarop te lezen valt dat iemand een stash in een kelder onder de kerk heeft verborgen. Natuurlijk zit de kelderdeur op slot, en de sleutel is volgens de brief zelfs aan een beer gegeven, die elke keer wanneer ‘het signaal gegeven wordt’ zichzelf laat zien. We kijken even rond en dan valt het kwartje: we klimmen op het dak van de kerk en schieten een paar welgemikte kogels op de bel die in de toren hangt. En ja hoor, zoals beloofd komt de beer aangelopen. Helaas is hij een tikkeltje agressief, maar we weten hem uiteindelijk neer te halen en gebruiken de sleutel om de schat te claimen. Deze gameplayloops geven in Far Cry 5 al veel voldoening en dat heeft in New Dawn niet aan kracht ingeboet.

Nieuw: Expeditions

Far Cry New Dawn

Wel volledig nieuw zijn de Expeditions, die je ontgrendelt door een helikopterpiloot via een missie te redden. Geef je hem daarna voldoende ethanol om zijn sectie van Prosperity vrij te spelen, dan kun je hem inhuren om je naar allerlei locaties buiten de reguliere map te brengen. Denk aan een verlaten pretpark, een brug over een kanaal en een groot schip in een haven. Elk van deze afgesloten gebieden bevat een rugzak met veel handige materialen, maar wordt natuurlijk streng bewaakt door de Highwaymen. De kunst zit hem in het oppikken van de rugzak en vervolgens vluchten naar het extractiepunt met de vijanden op je hielen. Deze Expeditions geven het spel nog meer variatie – je verlaat immers Hope County – en voelen een beetje als afzonderlijke Horde-maps. Een unieke toevoeging dat weleens kan resulteren in een aantal hoogtepunten van New Dawn.

Het moge duidelijk zijn dat Far Cry New Dawn al een jaar na de release van FC5 kan verschijnen doordat het in feite bekend terrein gebruikt. Toch zorgen de veranderingen in het uiterlijk en enkele interessante nieuwe gameplayelementen ervoor dat New Dawn tot nu toe niet als een herhalingsoefening aanvoelt. Dankzij de lichte rpg-elementen, het behouden van de sterkste elementen uit Far Cry 5 en de toevoeging van Expeditions, kan New Dawn uitmonden in een ‘best of Far Cry’.

Far Cry New Dawn komt 15 februari 2019 uit voor Xbox One, PlayStation 4 en pc.

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.