1. Far Cry New Dawn review - Niets nieuws onder de zon

Far Cry New Dawn review - Niets nieuws onder de zon

Niets nieuws onder de zon

Sinds het vorig jaar verschenen Far Cry 5 kan ik meer niet ontsnappen aan het gevoel dat de serie zoekende is. Zoekend naar een nieuwe formule die de reeks sinds het verrassende derde deel trouw volgt. Een open wereld, outposts om te veroveren, wilde dieren en een charismatisch gestoorde schurk zijn vaste waarden geworden, maar daarmee is de voorspelbaarheid er een beetje ingeslopen. De Far Cry-games van de laatste jaren zonder cijfers in de naam zijn wat dat betreft een stuk spannender.
Blood Dragon, Primal en nu New Dawn durven wat geks te doen en de verhaallijn in verrassende nieuwe richtingen te nemen. Dat is ook het geval bij deze nieuwste game die de draad enkele jaren na het einde van het vijfde deel oppakt. Voor wie het einde van dat spel gemist heeft: de doorgedraaide sekteleider Joseph Seed lanceert in de finale het nucleaire arsenaal van Amerika waardoor zijn voorspelde apocalyps uit lijkt te komen.
far cry new dawn

Een nieuwe oude bekende wereld

Het leven gaat na een paar nucleaire winters gewoon door en New Dawn speelt zich daarom af tijdens de periode waarin de mensheid uit zijn schuilkelders is gekropen en de wereld weer voorzichtig opbouwt. De natuur heeft in die tussentijd vrij spel gehad en daardoor is het Montana uit Far Cry 5 het rijk met de kleurrijkste bloemen en de meest exotische gemuteerde bosdieren geworden. Hope County zou in deze staat best een fijne plek zijn om een nieuw leven op te bouwen, ware het niet dat een nieuwe bende van gevaarlijke gekken de boel heeft overgenomen.

De zogenaamde Highwaymen onder leiding van de zussen Lou en Mickey terroriseren de boel behoorlijk. Ze stelen kostbare grondstoffen, ontvoeren onschuldige burgers en pikken maar al te graag nederzettingen in. Als stilzwijgende vreemdeling die in Hope County arriveert ben je geheel volgens traditie de aangewezen persoon om hier een stokje voor te steken.

Far Cry New Dawn

Creatief met zagen

Far Cry: New Dawn volgt hierin grotendeels dezelfde formule als zijn voorgangers. Er zijn hoofdmissies die het verhaal verder brengen en er zijn allerlei optionele missies te vinden in de open wereld. Trucks vol kostbare ethanol kunnen gestolen worden van de Higwaymen, outposts moeten bevrijd worden, onschuldige burgers kunnen gered worden en er zijn tal van dieren om op te jagen.

Uiteindelijk komt het vooral neer op sluipen en schieten om het allemaal tot een succesvol einde te brengen. Het grootste verschil is dat er wat kleine rpg-elementen zijn toegevoegd. Je ziet hoeveel damage je doet op een vijanden en je tegenstanders hebben ook een rang die aangeeft hoe sterk ze zijn. Het arsenaal waarmee je dat allemaal doet bestaat deze keer vooral uit met ducttape aan elkaar hangende wapens. Die zijn vooral gebaseerd op pistolen, shotguns en machinegeweren, met als enige creatieve uitzondering een wapen dat rondstuiterende zaagbladen lanceert.

Je kunt een heleboel wapens in de wereld vinden, maar de betere geweren fabriceer je zelf door de juiste grondstoffen te verzamelen. Om te overleven in deze nieuwe wrede wereld moet je creatief zijn en in New Dawn komt dat erop neer dat je ieder verlaten schuurtje en dorpje moet leegroven om zoveel mogelijk kostbare spullen bij elkaar te sprokkelen.

Far Cry New Dawn

Moederbasis

Uiteindelijk draait alles in deze game om het verzamelen van de juiste spullen. Naast het wegjagen van de Highwaymen is je andere doel in New Dawn om de thuisbasis Prosperity verder uit te bouwen. Dat doe je door iedere afzonderlijk onderdeel van deze veilige plek te upgraden. Investeer je kostbare ethanol in de werkbank, dan kun je betere wapens produceren. Upgrades voor de ziekenboeg leveren meer health op en wie investeert in de explosievenafdeling kan rekenen op landmijnen en C4.

Het idee van een basis die je steeds moet upgraden om je personage beter en sterker te maken is best een leuk gegeven, maar in New Dawn voelt het nooit echt cruciaal. Bepaalde upgrades – voor het vrijspelen van meer kaarten bijvoorbeeld – voelen bovendien compleet overbodig. Om genoeg ethanol te verdienen is het bovendien nodig om outposts op te geven en op een hoger niveau nogmaals te veroveren. Dat voelt een beetje goedkoop, helemaal omdat er deze keer veel minder basissen zijn om in te pikken.

Far Cry New Dawn

Hetzelfde, maar niet exact

New Dawn speelt zich namelijk af in dezelfde regio als Far Cry 5, maar het gebied waarin je kunt rondlopen is een flink stuk kleiner. Vooral het noorden van Hope County heeft het moeten ontgelden. Alleen voor een hele saaie verhaalmissie heb je in dit verdere lege stuk land iets te zoeken. New Dawn is daarmee echt een stuk minder groot dan de reguliere Far Cry’s, maar ondanks het hergebruik van dezelfde map voelt het allemaal niet exact hetzelfde. Daarvoor mag je de nucleaire bommen die het landschap op zijn kop hebben gegooid bedanken.

Wat vervolgens overblijft is een game die een klein beetje experimenteert met wat nieuwe elementen. Je hond mag nu eindelijk meerijden in een auto en halverwege het verhaal kun je een double jump vrijspelen. New Dawn lijkt verder vooral heel erg op de vorige game, maar weet zich nog enigszins te onderscheiden op het gebied van missies. Die draaien in tegenstelling tot de vorige game veel minder om alleen maar knallen, maar bevatten ook wat simpele puzzels en obstakelparcoursen.

Far Cry New Dawn

Voorspelbare plot

Het allerleukste zijn de optionele schuilkelders die je leeg mag roven. De raadsels om deze stevige stalen deuren open te krijgen zijn niet bepaald moeilijk, maar de insteek is telkens anders en de notities die meestal om deze locaties heen verspreid liggen schetsen een interessant beeld van het leven in deze kleurrijke postapocalyptische wereld. Ze vormen daarnaast ook een fijne onderbreking voor het vele schieten en het hoofdverhaal.

New Dawn voelt zich voor dat verhaal genoodzaakt om een hele rij personages uit de vorige game terug te laten keren. Zonder al te veel te verklappen valt het daarbij vooral op hoe verschrikkelijk voorspelbaar iedere wending is, zelfs wanneer deze game compleet ontspoort en allerlei bovennatuurlijke elementen introduceert. Mickey en Lou zijn daarnaast de zoveelste sadistische psychopaten uit de reeks. Na het uitspelen van New Dawn bekruipt ons dank ook meer dan ooit het gevoel dat het echt tijd is dat deze reeks flink op de schop gaat.

Far Cry New Dawn is vanaf 15 februari verkrijgbaar voor 39,99 op de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Far Cry: New Dawn

New Dawn probeert hier en daar wat nieuws, geeft een frisse nieuwe stijl aan een bestaande wereld, maar is verder vooral een game die keurig binnen het keurslijf van de serie blijft. Wie dat nog niet zat is kan zich ook met New Dawn prima vermaken – helemaal omdat het spel dezelfde missies steeds weer opnieuw spelen flink aanmoedigt – maar voor iedereen die het allemaal wel gezien heeft is hier echt niets nieuws onder de zon.
7
70
Score: 70