1. FIA European Truck Racing Championship Review – Met de vlam in de pijp

FIA European Truck Racing Championship Review – Met de vlam in de pijp

Met mijn dertig tonnen diesel denk ik dat ik pas

Bij racegames denk je al snel aan flitsend snelle droombolides, doorslaggevende reflexen en prachtige graphics. FIA European Truck Racing Championship heeft precies niets van dat alles.

Dat gegeven alleen al maakt van FIA European Truck Racing Championship op zijn minst een interessante game. In deze racegame geen voertuigen van spraakmakende merken als Ferrari of Audi, maar Iveco en MAN. Dat dit soort gigantische trucks langzamer zijn dan sportwagens, mag geen verrassing zijn. Dat betekent echter niet dat het makkelijk is om je Iveco over circuits als de Hungaroring, de Nürburgring of het Belgische Zolder te slingeren. Integendeel.

Schuddend en trillend de bocht door

FIA European Truck Racing Championship is een stuk moeilijker om onder de knie te krijgen dan de meeste racegames. Dat komt niet omdat de game per se hyperrealistisch is; er zijn tal van hulpmiddelen in te stellen. Nee, het komt omdat een truck zo radicaal anders racet dan racewagens. Hoewel bij een snelheid van amper 120 kilometer per uur alles al schudt en trilt en de maximale snelheid duidelijk al bijna bereikt is, moet je ver voor je een bocht nadert flink in de ankers. De zware, logge trucks hebben een krankzinnig lange remweg en de remmen worden meermaals per race intens op de proef gesteld.

FIA European Truck Racin Championship

Zo erg zelfs, dat je je remmen vaak actief moet koelen met water, omdat ze anders oververhit raken. Wie echt zijn best doet, kan zijn remmen zelfs onherstelbaar vernielen waarna het rempedaal indrukken geen enkel effect meer heeft. Maar tijdens het remmen blokkeren je wielen ook dusdanig, dat ieder tikje tegen het stuur een risico is. Waar je met een sportwagen nog wel remmend de bocht in kan en er gassend weer uitkomt, ben je met een vrachtwagen haast verplicht om eerst te remmen, dan pas te sturen, en pas na de bocht weer gas te geven. Wanneer het regent kan haast elke strategie trouwens overboord; de vrachtwagens hebben zoveel last van watergladheid dat het in iedere bocht gewoon maar hopen en bidden is dat je ‘m door komt.

Hou je helm maar op

Deze aspecten maken van FIA European Truck Racing Championship een originele en uitdagende game, alleen ook zeker een game die voor lang niet iedereen is. De matige afwerking van het spel helpt daar ook niet bij. Grafisch zou het spel bijvoorbeeld zelfs op de vorige generatie spelcomputers negatief zijn opgevallen en ook het geluid is erg ongebalanceerd. De brullende dieselmotoren klinken nog oké, maar het publiek voorafgaand aan de race klinkt bijvoorbeeld veel te luid, evenals stemmen in de game. Coureurs houden in alle tussenfilmpjes tijdens de carrièremodus hun helm op, wat een beetje vreemd is, maar gezien de kwaliteit van de rest van de animaties is dat geen gemis.

FIA European Truck Racin Championship

Het ontbreken van een schademodel maakt dat de races ook braver ogen dan ze eigenlijk zijn. Er wordt heus wel flink gestreden, de AI heeft bovendien soms ook moeite om de trucks goed in bedwang te houden en grossiert dus in fouten, maar dat komt niet tot uiting in rondvliegende bumpers en glas.

Wat modi betreft moet je geen uitspattingen verwachten. Er is een carrièremodus waarin je complete weekenden verrijdt, en je kan natuurlijk losse races spelen, zowel online als offline. Wel leuk is dat de fictieve World Tour Series is toegevoegd, zodat men een excuus heeft om ook enkele circuits buiten Europa in het spel te stoppen. Wie er altijd al van droomde om in vrachtwagens te racen ziet met FIA European Truck Racing Championship die droom uitkomen, maar in alle eerlijkheid kunnen we ons nauwelijks voorstellen dat die mensen er zijn. Ben jij nou zo iemand, horen we graag van je.

FIA European Truck Racing Championship is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Voor de review is gespeeld op een PS4 Pro.

Ook Dennis heeft de game gespeeld en is ervoor naar Duitsland geweest. Check de video hieronder.

FIA European Truck Racing Championship

FIA European Truck Racing Championship is zonder twijfel een van de meest originele racegames die we in jaren gespeeld hebben. Dat maakt het spel echter nog niet pertinent de moeite waard. Racen in een truck is een volstrekt nieuwe ervaring en voor zover ik kan oordelen – ik heb nog nooit in een Iveco of MAN gereden – bootst ETRC de realiteit goed na, waardoor alles wat je ooit geleerd hebt over racen in games het raam uit kan. FIA European Truck Racing Championship is echter op ieder ander vlak zo simpel uitgewerkt, dat het zelfs als guilty pleasure moeilijk aan te raden is.
5,5
55
Score: 55
  • Racen in een vrachtwagen is een volstrekt nieuwe ervaring
  • Simplistische uitwerking
  • Achterhaalde graphics
  • Achterhaalde graphics

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.