1. FIFA 19-preview (#2) – Spelen zonder scheids

FIFA 19-preview (#2) – Spelen zonder scheids

Anderhalve week geleden las je het eerste deel van onze FIFA 19-preview. Vandaag deel twee, waarin het draait om de nieuwe 'House Rules' en veranderingen in Ultimate Team.

Laten we beginnen met die mysterieuze House Rules. Dat zijn rare, nieuwe regels waarmee je wedstrijden van een extra dimensie voorziet. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je alleen met kopballen mag scoren. Of – erg grappig – zonder scheidsrechter speelt. Onze favoriet is de Survival Mode; hierin verlies je elke keer dat je scoort één willekeurige speler. Het is een soort knipoog naar de Battle Royale-hype die ervoor zorgt dat potjes tot de laatste seconde spannend blijven. Zo speelden we met PSG tegen Juventus, waren we blij met de 1-0 maar vervolgens toch chagrijnig toen Neymar het veld moest verlaten!

Fifa 19 Neymar PSG

Het arcade-achtige gevoel van de House Rules doet denken aan vervlogen tijden met eigenwijze footies als Red Card Soccer. En hoewel niet alles even goed werkt (alleen scoren van buiten de zestien is behoorlijk saai), verdient EA een pluim. De huisregels zijn best een gewaagde toevoeging voor een bedrijf dat volgens velen puur op safe speelt en op geld uit is. FIFA is al jaren precies hetzelfde en heeft nooit zulke arcade-achtige elementen in de game gehad. EA heeft voor een keer echt naar de community geluisterd, zo lijkt het. Veel fifa spelers die ik spreek, including me vragen namelijk al jaren om iets echt fris in de game.

Goedkope goals

De House Rules zorgen er tevens voor dat je eindelijk die ene vriend die altijd dezelfde, goedkope goals maakt kunt counteren. Scoort-ie bijvoorbeeld alleen met geplaatste afstandsschoten? Stel dan in dat dat niet meer kan. Helaas zijn de House Rules alleen in de Kick-Off modus te gebruiken, maar als ze een succes worden mag je verwachten dat EA ze volgend jaar ook gewoon in Career en Ultimate Team implementeert.

FIFA FUT

FIFA 19

Over die laatste modus gesproken: ook die heeft een aantal nieuwe elementen. Het belangrijkste is dat je in FIFA 19 niet meer standaard in Divisie 10 begint, maar eerst een paar testwedstrijden speelt. Aan de hand hiervan word je niveau bepaald. Presteer je dus een beetje goed in die oefenpotjes, kan het zomaar zijn dat je direct in D1 belandt. Het is een slimme toevoeging, aangezien de grind naar een divisie van jouw niveau in voorgaande FIFA's één van de meest tergende dingen is.

Johan Cruijff

Geen vernieuwing, wel leuk: de terugkeer van The Journey. In FIFA 17 maakten we kennis met wonderkind Alex Hunter, vorig jaar werd hij een gearriveerde voetballer en FIFA 19 breidt een eind aan zijn trilogie, waarbij het Alex' doel is om de Champions League te winnen.

Ook zit er weer een lading nieuwe iconen in de game. In willekeurige volgorde: Rivaldo, Lampard, Eusebio, Seedorf, Raúl, Makélélé, Gerrard, Klose, Cannavaro en – jawel – onze eigen Johan Cruijff!

Johan Cruijff

Over de zogenaamde 'Pack Odds', oftewel de kans welke spelers er in Ultimate Team-pakketjes zitten, wilde EA jammer genoeg nog geen mededelingen doen. Wel gaf het aan dat wanneer je een leenspeler uit een pack haalt je niet langer per se die speler moet nemen, maar dat je nu keuze hebt uit vier of vijf vergelijkbare voetballers. Het lijkt ons een mooie eerste stap naar een 'eerlijker' kansmodel waarbij je niet constant dezelfde spelers door de strot geduwd krijgt. Van elf Daley Blinds in een team wordt immers niemand blij...

Vorige week plaatsten we het eerste deel van onze hands-on preview. Dat artikel kan je hier lezen.