1. Fifa 19 review – Timing is alles

Fifa 19 review – Timing is alles

EA houdt de selectie bij elkaar

Kleine dingen maken in het voetbal het verschil. Een aanname, een schijnbeweging, een schot of een hymne voorafgaand aan de wedstrijd; het zijn subtiele zaken die de echte voetbalfanatici kippenvel bezorgen. Ook in Fifa 19.

Fifa 19 kent bovengemiddeld veel nieuwigheden, zonder het spelletje fundamenteel om te gooien. Twee jaar geleden werd een bepaalde lijn ingezet met de introductie van de Frostbite Engine en Fifa 19 borduurt daar rustig op voort. Het tempo voelt daardoor vertrouwd en aangenaam. De daadwerkelijke vernieuwingen krijgen daardoor de gelegenheid om meer te schitteren.

Schieten met gevoel

EA introduceert een rits elementen met prachtige individuele marketingtermen, maar in de praktijk komt het erop neer dat timing veel belangrijker is geworden. Zoals EA een aantal jaar terug het verdedigen aanpakte en veel nauwkeuriger maakte, zo is dit jaar het aanvallen op de schop gegaan. Met de rechterpook neem je bijvoorbeeld niet alleen meer een bal vloeiend aan, maar kun je ‘m ook met de juiste timing ophoog wippen om je tegenstander sierlijk te omspelen of ter voorbereiding op een volley.

Tijdens schieten kun je met een extra druk op de schietknop een schot verbeteren of juist verknallen. Waarmee het overigens niet gezegd is dat je schot gelijk het stadion uitvliegt; we hebben ook keepers zien grabbelen na een onvoorspelbare mispeer – ook dat is voetbal. Door de schietknop in te drukken op het exacte moment dat je spelers voet de bal raakt, geef je je schot echter meer precisie en kracht en verhoog je dus wel de kans op een trillend net. Dit soort ogenschijnlijke kleine tweaks geven Fifa 19 net een extra laag die voorheen ontbrak.

In Fifa 19 is succes sowieso meer aan jezelf toe te dichten. Met de d-pad wissel je tussen verschillende tactieken die je ditmaal helemaal zelf kan instellen. Zo wissel je met speels gemak naar een aanvallende 3-4-3-formatie als het spel het toelaat, of gooi je de boel potdicht met een verdedigende 5-3-2-opstelling als je een wedstrijd kalm wilt uitspelen. In Fifa Ultimate Team krijg je bovendien meer inzicht in de effecten van persoonlijke chemie tussen spelers, waardoor precies zichtbaar is welk effect een bepaalde speler heeft op de statistieken van zijn medespelers. Geen onbelangrijk bijeffect van deze aanpassingen is dat virtueel succes ook veel meer voldoening geeft omdat het je eigen verdienste is.

Sensatie

Als het echter fout gaat, blijft Fifa 19 gescript aanvoelen, alsof je echt niet mág winnen. Door de wol geverfde Fifa-spelers weten wat ik bedoel: spitsen van Heracles die ineens ballen met volle kracht in de kruising rossen een minuut nadat je zelf eindelijk een zwaarbevochte gelijkmaker tegen de touwen jaagt, flankspelers waar de handrem op lijkt te zitten… dat soort fratsen. Het helpt ook niet dat de animaties van de keepers in al die jaren een beetje achter zijn gebleven bij de veldspelers. In een herhaling zien de sluitposten er regelmatig knullig uit doordat ze net te laat springen. Expres? Per ongeluk? Fifa heeft in dit soort gevallen vaak de schijn tegen.

Fifa 19 slaat bovendien een beetje door naar het sensationele. Spelers strooien relatief vaak met hakjes en alsof in iedereen een Zlatan schuilt zijn ook omhalen bovengemiddeld veel vertegenwoordigd. Topspelers geven bovendien haast automatisch een fors effect aan de bal. EA heeft duidelijk plezier boven realisme gesteld. Neem alleen al de nieuwe House Rules: potjes met aangepaste spelregels zoals dat er bij iedere goal een speler van het veld moet of dat er überhaupt geen regels zijn. Leuke toevoeging daarbij is dat het nu mogelijk is om onderlinge resultaten bij te houden, eventueel zelfs gekoppeld aan je gamertag zodat je altijd en overal de bragging rights hebt. Ook belangrijk natuurlijk.

fifa 19 champions league

Champions League

Wat aankleding betreft voelt Fifa 19 dan ook zeer compleet. Zeker nu ook de Champions League aan de toch al imposante lijst aan licenties is toegevoegd. De timing van deze transfer had wat ons betreft niet beter gekund, nu de Champions League dankzij PSV én Ajax meer dan ooit leeft in Nederland. De Champions League is overigens niet zomaar een extra toernooitje, maar voorzien van volledig eigen commentaar en volledig geïmplementeerd in alle modi, van FUT tot de carrièremodus, tot zelfs de verhaalmodus The Journey.

Het slotstuk van Alex Hunters reis naar onsterfelijkheid blijft echter geplaagd door te veel trainingen en laadschermen die funest zijn voor de snelheid van de verhaalmodus. Het is opvallend dat EA dat probleem nog steeds niet heeft weten te tackelen, temeer Fifa 19 op vrijwel ieder ander vlak stappen maakt. We zien zelfs meer herkenbare koppen rondlopen in de Eredivisie, al helpt het daar wel dat spelers als Tadic en Clasie terug zijn gekeerd van een buitenlands avontuur en toppers als Lozano, Ziyech en De Ligt tegen de verwachtingen in zijn gebleven. Ook geluk hoort er soms bij in de voetballerij.

Fifa 19

Fifa 19 is vanaf 28 september verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Een ‘Legacy Edition’ zonder de besproken vernieuwingen is beschikbaar op PlayStation 3 en Xbox 360. Voor deze review is de game gespeeld op een Xbox One.

Fifa 19

Fifa 19

Fifa 19 is als een topclub uit de Eredivisie alleen maar versterkt zonder ergens in te boeten. Er wordt nu zelfs Champions League gespeeld. Het maakt van Fifa 19 echter nog niet de ongenaakbare wereldtop waar het voetbal vanaf druipt; daarvoor draaft het spel soms door in enthousiaste sensatie en lijken algoritmes op de achtergrond nog net te vaak een grotere rol te spelen dan pure kwaliteit.
7,8
78
  • House Rules zorgen voor meer afwisseling en lol
  • Champions League met zorg uitgevoerd
  • Meer controle op én naast het veld
  • The Journey blijft traag
  • Animaties keepers zijn aan vernieuwing toe
  • Voelt soms gestuurd
  • Slaat door naar sensatie

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.