1. Fifa 20 Hands-on – Controle als Frenkie de Jong

Fifa 20 Hands-on – Controle als Frenkie de Jong

Maar mist nog een beetje balans

“Fifa 20 wordt beter dan zijn voorgangers. We hebben geluisterd naar onze fans.” Die belofte maakt EA natuurlijk ieder jaar, dus dat riedeltje kennen we wel een beetje. Net zoals dat ik persoonlijk Fifa wel een beetje ken. Na het jaarlijkse praatje over wat er allemaal nieuw is, kunnen we gelukkig gelijk toetsen wat daar nou precies van terechtkomt en in hoeverre het weer vonkt op de virtuele grasmat.

Fifa 20’s vernieuwingen wat pure gameplay betreft (dus op het veld) zijn te verdelen in drie pijlers: aan de bal, zonder de bal en de bal zelf. Laten we beginnen met wat er veranderd is aan de bal. In Fifa 20 beschikken spelers over meer animaties en onder de motorkap zit er een slim systeem dat die animaties vloeiender aan elkaar rijgt.

Fifa 20

Aan de bal

Zonder marketingtermen houdt dat in dat spelers simpelweg realistischer met de bal omgaan, ook wanneer de bal eigenlijk niet lekker wordt aangespeeld, of wanneer jij als speler pas op het állerlaatste moment het knopje indrukt. Dat zien we gelijk terug. Spelers lopen in de potjes die ik speel nauwelijks te klungelen bij aannames en kunnen de bal razendsnel doortikken, en wanneer het fout gaat ziet dat er geloofwaardig uit.

Ook is het dribbelen met de bal aangepast, waarbij er vooral een grote rol is weggelegd voor zijwaarts dribbelen. Kappen, draaien en schijnbewegingen waren altijd al geschikte middelen om de verdediging mee het bos in te sturen, maar nu komt daar strafe dribbling bij. Op zich niet nieuw, maar deze manier van dribbelen komt in Fifa 20 wel veel meer uit de verf dankzij verbeterde veldbezetting, waarover straks meer.

EA gaf zelf nota bene aan dat rauwe snelheid (weer) belangrijker is geworden, in de zin van dat een snellere speler een langzamere speler er simpelweg altijd uit zal lopen. Tijdens het spelen wordt echter al snel duidelijk dat de Frenkie de Jongs in de voetballerij het spel veel meer naar zich toetrekken dan de hardlopers. Na een paar potjes zetten we zelfs alweer vraagtekens bij het zijwaarts dribbelen, omdat het wellicht té overpowered is.

Fifa 20

De bal blijkt maar moeilijk af te pakken van een begaafd dribbelaar, die daardoor volledig het initiatief kan nemen, de verdediging terug kan duwen naar de eigen zestien en met een wel getimede beweging door mag lopen. Ineens lijkt de dribbel van Ibrahimovic van 22 augustus 2004 niet meer zo speciaal. Vooral omdat je nu, net als Ibrahimovic in die bewuste loopactie, de bal met een combinatie van een trigger en pookje nog even panklaar kan leggen voor je juiste been om – mits je de ruimte en tijd hebt – vernietigend uit te halen.

Tot slot krijg je bij penalties en vrije trappen meer controle, of eigenlijk meer begeleiding. Het was natuurlijk al mogelijk om effect aan de bal te geven en hem zo geweldig tegen de touwen te jagen, maar in Fifa 20 is vooral duidelijker hoe je welk effect aan de bal geeft. De bal buigen als Messi was zelden zo eenvoudig, want hoewel ik in alle eerlijkheid best talent heb voor virtuele vrije trappen, spatte al gelijk de eerste poging in Fifa 20 uiteen op de lat en liet de tweede poging al het net trillen. Ook bij collega’s zagen we de bal vaker in of tegen de goal gaan, dan de tribune in. Wederom kun je je afvragen of het niet te overpowered is.

Fifa 20

Zonder de bal

Spelers die niet aan de bal zijn, bezetten het veld beter. Of althans: ze houden het veld een stuk breder. Daarmee worden hutjemutjefeestjes in de zestien voorkomen en ontstaan vaker één-op-één situaties waarin het zijwaarts dribbelen zoals gezegd dus floreert. Hoewel we dat zeker kritisch in het oog houden, zien we ook wel kansen liggen op dit vlak. Een happige verdediger laat zich inderdaad eenvoudig het bos insturen (en ik ben nou eenmaal door jarenlang Fifa gewend om er bovenop te duiken, dus wie weet ligt het gewoon aan mij), maar een geduldige speler wacht, kijkt toe en grijpt in op precies het goede moment. Wellicht kan verdedigen eindelijk net zo bevredigend worden als aanvallen.

Verder ogen spelers wat ‘rustiger’ wanneer ze niet aan de bal zijn. Voorheen wilden ze nog weleens bij elke stap omschakelen tussen aanvallen en verdedigen, wat voor schokkerige bewegingen zorgde en onrealistisch oogde. Spelers lijken nu wat meer op hun gemak, al betrapten we ze soms op iets te veel laksheid. Middenvelders die het vertikten mee te verdedigen onder hoge druk, of spelers die eigenlijk dichterbij een bal zijn maar hem maar laten gaan voor iemand die nog in een sprintduel met een tegenstander is verwikkeld, kwamen nog te vaak voor. De ervaring leert ons echter dat in een paar maanden (of zelfs gedurende de jaargang) EA nog best wat kan sleutelen aan de balans in de game, dus hopelijk staat deze prioritering van de spelers hoog op de to do-lijst.

Fifa 20

De bal zelf

Als laatste is de bal zelf aangepast. Het biljartlaken waar we voorheen op speelden, is duidelijk verleden tijd. De bal ‘glijdt’ niet meer over het veld, maar wobbelt en stuitert meer. Dat oogt niet alleen realistischer, het zorgt ook voor onvoorspelbare momenten. Dat zien we perfect wanneer we met Marco Reus een ogenschijnlijk eenvoudig breedtepasje op Mario Götze willen geven. We weten de uitkomst al. Of althans, dat denken we: het zal wel een hard maar kaarsrecht schot ofwel in de kruising, ofwel recht in de handen van de doelman worden.

Maar warempel, de bal stuitert plots op en Götze moet zijn intikker opwaarderen naar een volley. De keeper, op zijn beurt, heeft geen flauw idee wat hem overkomt en weet in een reflex de bal nog te raken. Het is echter niet genoeg, want al vallend frommelen we de bal er in de rebound in. Het resulteert zeker niet in een mooie goal, maar wel in een goed praktijkvoorbeeld van een polletje dat voor net even wat meer onvoorspelbaarheid en dus variatie zorgt. Is dit dan de vonk die Fifa 19 miste?

Volta Football en FUT

Het is natuurlijk geen toeval dat zaken als één-op-één dribbelen, betere animaties in de kleine ruimtes en realistischer stuitergedrag van de bal uitgerekend worden aangepakt in de iteratie waarin EA ook straatvoetbal introduceert. Over Volta Football mogen we helaas pas later meer vertellen, alsook over Fifa Ultimate Team. En nee, het commentaar van Sierd de Vos en Jeroen Grueter hebben we nog niet in de praktijk kunnen horen. Het moge duidelijk zijn dat Fifa 20 – natuurlijk – niet hetzelfde is als vorig jaar. Of het ook boemkoekoekconfetti wordt hangt vooral af van of EA de juiste balans weet te vinden.

Fifa 20 verschijnt op 27 september voor PS4, Xbox One en pc. Op de Nintendo Switch verschijnt dan een zogenoemde Legacy Edition, zonder de genoemde vernieuwingen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren