1. Fire Emblem: Three Houses review - blijft honderden uren leuk

Fire Emblem: Three Houses review - blijft honderden uren leuk

Legt Persona het vuur aan de schenen

Na meer dan tien jaar is er eindelijk weer een Fire Emblem voor thuisconsoles verschenen. Het is natuurlijk een beetje valsspelen, gezien iedere Switch-game zowel een handheld- als een consoletitel is, maar het voelt desalniettemin als thuiskomen. De grafische rekenkracht van de Switch en de beeldkwaliteit van een grote televisie zorgen ervoor dat veldslagen grootser en meeslepender aanvoelen.

In Fire Emblem: Three Houses speel je de zoon van een beroemde huurling die als professor op een gerenommeerde legerschool aan de slag gaat. Je klassen zitten vol met de zonen en dochters van de notabele adel van het continent, waaronder zelfs de toekomstige heersers van de drie grote koninkrijken.

fire emblem

Aan het begin van het spel kies je van welke klas je een mentor wil worden: de Black Eagles, de Blue Lions of de Golden Deer. In ieder van de klassen zitten leerlingen van de respectievelijke naties - met als klassenoudste de troonopvolger. In feite kies je welke van de drie verhalen je in de game wil doorspelen, want iedere klas maakt net wat andere dingen mee.

Tussen die drie verschillende schoolklassen heerst een vriendelijke rivaliteit die later in de game serieuzere vormen aanneemt. Het zorgt ervoor dat het verhaal verrassend veel wegheeft van bijvoorbeeld de Harry Potter-boeken, waar tussen Griffoendor, Ravenklauw, Huffelpuf en Zwadderich vergelijkbare kloven bestonden.

Hoewel het gevechtssysteem grotendeels gelijk is gebleven - daarover later meer - is Fire Emblem compleet overhoop gehaald voor dit nieuwe schoolsysteem. Tussen de gevechten door train je namelijk jouw klas op verschillende vlakken, waardoor ze betere krijgers op het strijdveld worden. Een lansvechter kan bijvoorbeeld les krijgen over paardrijden, zodat hij uiteindelijk omgeschoold kan worden naar een nieuwe klasse die te paard zijn vijanden te lijf gaat.

Fire Emblem: Three Houses

Geweldig dat je kunt falen

Het is ook echt noodzakelijk om goed over de voortgang van je klas na te denken. Een personage in ons team was compleet nutteloos tijdens gevechten, totdat we haar lieten blokken in de schoolbanken en een andere vaardigheid tijdens gevechten meegaven. Wie gedachteloos gaat grinden zonder na te denken over wat personages moeten worden, schiet zichzelf in de voet. En dat is geweldig: het laat zien dat jouw keuzes tussen de gevechten door een echt grote impact hebben.

Je leerlingen moeten tegelijkertijd gemotiveerd genoeg zijn om les te krijgen. Je kunt ze buitenschoolse activiteiten opleggen, met ze gaan lunchen of ze simpelweg een dagje vrij geven om de motivatiemeter te laten stijgen. Daarmee bouw je ook vriendschappen op met je klas, waardoor je weer nieuwe gesprekken met je teamgenoten kunt voeren en personages verder worden uitgebouwd.

Het opbouwen van vaardigheden en relaties is binnen Fire Emblem niks nieuws, maar bij Three Houses worden er buitengewoon veel systemen op elkaar gestapeld om dat mee te doen. Tegelijkertijd tikken tijdens het spelen de dagen voorbij: je kunt maar zoveel op een dag doen, waardoor je moet kiezen waar je jouw kostbare lestijd aan besteedt.

De vergelijking met Persona is snel gemaakt. Ook dat is immers een rollenspel waarin je moet kiezen hoe jij je dagen invult, zodat je team tijdens gevechten sterker wordt. Three Houses voelt als een uitstekende variatie daarop. Hoewel het even duurt totdat alle systemen achter die dagbesteding zijn uitgelegd, heb je uiteindelijk buitengewoon veel om te doen tussen de gevechten door. Daarnaast groeit het aantal dagactiviteiten naarmate je level als professor omhoog gaat tijdens het spelen.

De school bewandelen

Het is voor het eerst dat je een volledig driedimensionale omgeving kunt verkennen buiten de gevechten om. De volledige universiteit kan bewandeld worden en zit vol met leerlingen, leraren en activiteiten. Een noodzakelijke verademing voor Fire Emblem, waarin je normaliter gigantisch veel menu's moest navigeren. Dankzij de 3D-school voelt de wereld van Fire Emblem meer als een echte plek. Daar staat tegenover dat de school niet super makkelijk te navigeren is. Paden sluiten onlogisch op elkaar aan en de kaart is wat warrig, maar gelukkig is er een fast travel-optie.

Gevechten zijn in de kern gelijk aan eerdere Fire Emblem-games. Je beweegt beurtelings over een grid terwijl je vijanden uitschakelt. Een steen-papier-schaar-achtig systeem bepaalt welke tegenstanders sterk of zwak tegen elkaar zijn. Zwaarden zijn sterk tegen bijlen, bijlen verslaan lansen en lansvechters zijn weer sterk tegen zwaardvechters.

Je kan kiezen voor de klassieke modus, waarbij verslagen teamgenoten definitief uit de game verdwijnen. Het is echter ook mogelijk om deze optie uit te schakelen, zodat je na een gevecht nog steeds iedereen tot je beschikking hebt. Daar bovenop is er een moeilijkheidsgraad die bepaalt hoe lastig gevechten precies zijn.

En dan is er nog een nieuw tijdreissysteem. Met een druk op de trekker kun je een beurt ongedaan maken. Dat is vooral ideaal in de traditionele spelmodus waarbij je teamgenoten definitief kunt kwijtraken en maakt de game ook iets makkelijker en toegankelijker. Dit tijdreizen is overigens slechts een beperkt aantal keren per gevecht in te zetten.

fire emblem

Huurlingen

Het huurlingsysteem voegt een extra laag toe. Iedere held in je team kan een groep aan zich gebonden krijgen, die ingezet kan worden voor speciale aanvallen. Deze huurlingen levellen mee, waardoor jouw personage ook sterker wordt. Maar je moet ze ook betalen om ze te gebruiken.

Hoewel gevechten nog min of meer hetzelfde werken als in voorgaande games, zijn ze wel een stuk indrukwekkender in beeld gebracht. Als je aanvalt of wordt aangevallen spring je wederom naar een speciaal scherm waar de actie plaatsvindt, maar hier zijn je eenheden inmiddels omsingeld met soms tientallen soldaten die meevechten. Je krijgt hierdoor meer het idee te kijken naar een slagveld, in plaats van een gevecht tussen twee figuren.

Het is haast absurd hoeveel uren je in Fire Emblem kunt besteden. Na ongeveer tachtig uur hadden we pas het einde van de game bereikt - al waren er toen nog wel dingen te doen om de game langer te maken. En in deze tijd hadden we slechts één van de drie verhaallijnen van het spel doorkruist. Speel je ze alle drie, dan tik je makkelijk de tweehonderd uur aan.

Conclusie en beoordeling

Dauntless

Hoewel gevechten nog ongeveer hetzelfde aanvoelen als in voorgaande games, zijn alle systemen daaromheen gigantisch op de schop gegaan. Je kunt uren besteden aan het verfijnen van je schoolklas en het perfectioneren van strategieën. De game houdt de eerste paar uur een beetje je hand vast, maar zodra je in het diepe wordt gegooid krijg je alle vrijheid. En het is ontiegelijk leuk om steeds weer nieuwe klassen te ontgrendelen en strategische trucs uit te proberen. Een game om een zomer lang mee bezig te blijven.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Gigantisch veel speeltijd
  • Veel variatie in strategieën
  • Voelt meeslepender dan voorgaande delen
  • Minpunten
  • Gevechtssysteem niet heel erg veranderd

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik ben benieuwd of er daadwerkelijk zoveel verschil in verhaal is bij de verschillende klassen. Als dit inderdaad een erg groot impact heeft (en dus niet alleen een ander einde) dan zie ik mezelf de game meerdere keren spelen.

    Ik ga de game wel halen. Het schoolsysteem geeft me wat twijfels, maar ik denk dat dat even inkomen is.
  • Wou deze skippen omdat de setting mij niet aanstond, maar de game scoort overal hoog.

    Dus, daar gaat mijn geld weer. Nintendo take my money.
  • @Newgamessuck
    Intussen zijn er heel veel user review die onze "angsten" bevestigen. Ik heb besloten 'm voorlopig niet te halen, i.i.g. niet voor full price.
  • @Gaaiz

    Gaaiz, na 20 uur in de game te zitten:

    Ja, de game is trager. Je moet naast battles een hoop andere dingen doen voor - - - increasen van skillz van characters (waarmee ze bepaalde classes kunnen worden)
    - increasen van motivation van characters (waarmee ze sneller/beter skills leren
    - opbouwen van relaties door side quests uit te voeren.

    Maar wat ik nu besef is juist door die schoolsetting en je direct 8 characters krijgt toegewezen je echt kunt verdiepen in de sterke en zwakke punten van iedere character en ze precies kunt leren wat volgens jou tactisch de beste keuze is.

    De opbouw zijn chapters. iedere chapter is een maand. einde van de maand is een battle en tot die tijd kun je kiezen hoe je je studenten voorbereid. Ga je side battles doen voor extra experiance? Ga je investeren om bepaalde skillz omhoog te krijgen om te kunnen reclassen etc…

    In ieder geval. Game is wel tijdrovend en moeilijk om te stoppen. Heb je weinig vrije tijd (zoals ik), dan kost dit bijna al je vrije tijd want stoppen is heel moeilijk aangezien je er echt ingezogen wordt. Imo nu de beste Fire emblem.
  • @Newgamessuck
    Oh, dat klinkt dan toch wel interessant! Misschien dat ik 'm dan toch naar binnen hengel.
  • Zelf ben ik niet (zo) van de FE games. Dit komt het meeste door het trage combat system. Wel leuk dat de game goed scoort, maar ik ga 'm niet in huis halen.
    Astral Chain wordt de eerst volgende Nintendo exclusive die ik weer aan ga schaffen (en vanaf dan iedere maand minimaal 1, haha).
  • @Piet S.

    Mijn gut feeling. Hoop dat ik ernaast zit. Maar maak je op voor slechte/matige reviews voor astral chain.
  • @Newgamessuck

    Ik denk dat de game een gemiddelde tot positieve review score gaat krijgen (+/- een 8). Qua gameplay lijkt de game erg op Bayonetta en NieR (beide scoren +/- een 9/10) en visueel ziet het er ook origineel en aantrekkelijk (mijn mening) uit.

    Uiteraard kleven er altijd minpunten aan dit soort nieuwe games, dus ik verwacht ook geen topscores, maar het is echt een game voor mij want ik heb ook echt genoten van de Bayonetta games en NieR!
  • @Piet S.
    Ik snap wel wat je bedoeld, ik houd juist van de afwisseling soms een turn based (boardgame achtig) combat systeem zoals dit. En andere keren lekker realtime knallen.
    Nadeel van die turnbased systemen vindt ik altijd dat ik er op een gegeven moment wel een beetje klaar mee ben en dan gewoon het verhaal af wil zien.
    Bij actie spellen heb ik minder last van die verveling.

    Denk wel dat ik voor Fire Emblem wel weer even voor gaas ga ;)
  • @HanTheMan

    Het mooie aan die turn based games vind ik de progress van je character. Zo een character die nieuw in je team is en totaal nutteloos is. Geef hem wat ervaring en het groeit uit tot een onkwetsbare tank. Ik vind het prachtig. Of een character die als onkwetsbare tank begint, maar in de endgame niet bij kan blijven. Dus strategisch beter hem in het begin niet de gebruiken zodat de ervaring naar de toekomstige tanks gaat (wat het begin dus moeilijker maakt). Dat is imo de charme van de FE battles.
  • @Newgamessuck

    Voor mij allemaal veel te traag en langdradig.
  • @Piet S.

    Ik zie trouwens net dat ik geen keuze meer heb of ik FE koop of niet. Maat van me met wie ik account share heeft hem zonder overleg al gekocht op shared account. Ik word dus gedwongen 30 euro naar hem over te maken zonder inspraak :D. Ach…dat doe ik ook zo vaak bij hem.
  • @Newgamessuck

    Ach, van die €30,- verliezen gade nie dood he! :P
  • @Piet S.

    In vergelijking met andere Turn-Based games gaat Fire Emblem: Three Houses erg snel. // Ik speel nu op de Normale moeilijkheidsgraad, en ben nu 19 uur in de game.
    Je kunt acties skippen en versnellen, dus doe ik voor een alledaagse battle er maar ~10 minuten over.
    Zelf besteed ik ook juist veel meer tijd met rondhangen in het klooster, haha.
  • @Ardyn

    Ik kan TB combat alleen harden in Pokémon games, haha. In alle overige games vind ik het strontvervelend :P
  • "Een steen-papier-schaar-achtig systeem bepaalt welke tegenstanders sterk of zwak tegen elkaar zijn. Zwaarden zijn sterk tegen bijlen, bijlen verslaan lansen en lansvechters zijn weer sterk tegen zwaardvechters."

    Reviewer? Heb je je echt aan dit systeem gehouden? Ik zit nu 13 uur in de game en dit systeem zit (in tegenstelling tot andere FE games) er niet in.

    Mijn indruk in de eerste 13 uur (is nog echt het begin): Ik ben hooked. Door het schoolsysteem en het kiezen van een team van 8 studenten ken je je characters door en door en wil je investeren ze sterker te maken in bepaalde skills om ze te laten reclassen in wat jij wilt (wat beste bij hun abilities past). School systeem schrok mij eerst wat af, maar vind het nu eigenlijk geniaal en goed passen bij Fire Emblem.
  • Ik heb nu bijna 20 uur in mijn eerste Fire Emblem spel zitten.
    En ik vind het ronduit geweldig. Ik wist al dat ik dit leuk zou gaan vinden, aangezien ik fan ben van Persona en andere Tactiek/Strategie spellen, maar Fire Emblem: Three Houses is sowieso mijn GOTY 2019.
    Ik ga de oudere games in de toekomst ook nog wel oppikken, spijt dat ik het niet 3 jaar eerder heb gedaan, maar ach.
  • @Ardyn

    Ik ben ook heel erg onder de indruk. Ik heb wel vorige FE games gespeeld en wou deze in eerste instantie skippen omdat ik dacht dat die schoolsetting suf was. Nou zat ik er even naast! Ik ben nog nooit zo betrokken geweest met mijn Fire emblem personages (studenten). Vind het heerlijk op te plannen wat ze uiteindelijk voor class moeten worden en ze daarin trainen en ze sterker ziet worden.

    Zelf voor Black eagle path gekozen. Mijn Bernadetta (opweg sniper te worden) is mega sterk. Ben ook erg blij met dorethea die dus na iedere turn alle naastgelegen characters healed. Die will ik verder specialiseren in light magic (faith).

    Mijn angst met deze game. Ik denk dat ieder path 80 uur duurt en je wordt er zo ingezogen dat ik alle paths will bewandelen.

    Voor mensen die niet veel geld hebben en maar enkele games per jaar kunnen kopen moet dit een nobrainer zijn.


    Een smetje: De letters zijn echt te klein. In tv mode is het al klein, maar handheld is onspeelbaar zonder bril op.
  • @Newgamessuck

    Ik heb zelf voor de Blue Lion huis gekozen.
    Op dit moment zit ik bij Chapter 16(of 15) van de 22 en heb ik 43 uur in het spel zitten. Dus ik schat dat ik er wel na 60 uur klaar mee ben. // Dit is op Normal/Casual.
    Vanaf Chapter 11 begint het wel behoorlijk te verschillen met de andere twee huizen, denk ik.
    Maar ik denk dat ik hierna aan de slag ga met Golden Deer op Hard/Casual(ik probeer alsnog iedereen in leven te houden, maar ik wil het complete verhaal, vandaar).

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren