1. Fitness Boxing review - bokst het niet voor elkaar

Fitness Boxing review - bokst het niet voor elkaar

Het gaat gebeuren: de wat meer casual sportieve titels van Wii lijken nu hun weg te vinden naar de populaire Switch. Nintendo trapt zelf af met Fitness Boxing, een opvolger van Shape Boxing op Wii. Al heeft het ook wat trekjes van Wii Fit.

Het eerste dat je bij het spelen van Fitness Boxing aan Wii Fit doet denken, is de manier waarop de instructeur tegen je spreekt, er wordt veel uitgelegd over hoe je je arm moet plaatsen, waar je je elleboog vooral niet moet houden en welke oefening eraan komt. En je wordt ook aangespoord doordat de instructeur zegt dat je het goed doet. Als je je dagelijkse training hebt gedaan, dan mag je net als in Wii Fit een virtuele stempel op de kaart zetten, dus dat is pure nostalgie voor gamers die hebben genoten van het sporten in Wii Fit.

Fitness Boxing

Dat is echter waar de vergelijking ophoudt, want waar Wii Fit een bonte verzameling sporten bevat, gaat het in Fitness Boxing alleen om boksen. Het is de bedoeling dat je elke dag een x aantal minuten traint en dat dus netjes afvinkt op je virtuele kalender. Fitness Boxing is zoals de naam al doet vermoeden niet een serieuze Rocky-achtige bokservaring, maar een spel waarin je op muziek boksbewegingen maakt.

Dagelijks, vrij en basic

Er zijn drie opties: je dagelijkse training, de vrije training en basic training. Het verschil tussen vrije training en basic training is dat basic de tutorial is waarin je de verschillende slagen nog eens kunt leren, terwijl vrije training werkt op een nummer naar keuze, waarbij je verschillende combinaties van slagen doet. Er zitten in de meeste modi ook wat warming-upmomenten ingebouwd, maar die beperken zich erg tot bepaalde spiergroepen in plaats van het hele lichaam.

Fitness Boxing

In principe is het als spel erg geënt op spelen in je eentje, maar er zijn tweespeleropties in de vrije training. In die modi heb je de keuze uit Tandem (tegelijk slaan om samen de hoogste score te halen), Combo Chain (om en om samen een zo lang mogelijke ketting van combo’s maken) en VS (een wedstrijd van wie de meeste slagen op de juiste timing doet). Eigenlijk slaat het allemaal nergens op, want elke speler heeft één Joy-Con in de hand, wat betekent dat er maar één vuist wordt geregistreerd. Dat terwijl er ook opdrachten zijn voor je nietgeregistreerde vuist.

Uppercut, jab en hook

Niet dat de game veel registreert in de singleplayer, hoewel je hier wel een Joy-Con in elke hand hebt. Als je een boksbeweging maakt op het moment dat dat nog helemaal niet hoeft, dan word je niet gestraft. Of je nou hard of zacht slaat, de game registreert je slag sowieso. Het maakt ook niet uit of je de instructies volgt en het verschil maakt tussen een uppercut, jab of een hook: de game kijkt puur en alleen naar of je de juiste arm beweegt als de instructie rond het timingsblok zit. Als een instructeur dus zegt dat je het goed doet, dan hoeft dat helemaal niet zo te zijn.

Zie Boxing Fitness dus vooral niet als boks- of fitnessgame, maar als een ritmespel waarbij je op het juiste moment een knop moet indrukken. Alleen druk je niet op een (specifieke) knop, je beweegt je arm. Het is erg jammer dat dat is waar de game mee werkt, want zo leer je niets van boksen en kun je last krijgen van je schouders als je te fanatiek maar op een verkeerde manier slaat.

Fitness Boxing

Iets meer smoel

Qua gameplay valt het spel dus tegen, maar in dit genre kan een leuke verpakking toch al gauw zorgen voor veel verkopen. Fitness Boxing heeft vergeleken bij Wii Fit iets meer smoel. Dat zie je al bij de diverse instructeurs: de Australische Laura, de Amerikaanse Evan, de enorme klerenkast Bernardo, de met een anime-stemmetje kakelende Lin, de cheerleader-achtige Martina en de preppy Sophie. Stuk voor stuk zijn het typetjes met hun uiterlijk en accenten, maar uiteindelijk hebben ze weinig persoonlijkheid. Ze zeggen tijdens de workout precies dezelfde dingen: one, two, boom, boom, uppercut! De instructies vallen in herhaling en het verveelt snel.

Bovendien verdien je door het spelen van de game – bizar genoeg – kleren voor die instructeurs. Er zijn acht broekjes vrij te spelen, door variërend van 18.000 keer tot 108.000 keer stoten uit te delen. Of je moet voor een vers stel bokshandschoenen bijvoorbeeld een x aantal stempels hebben, die je mag zetten wanneer je een training afmaakt. Voor sommige bokshandschoenen heb je 105 stempels nodig, dus je bent even bezig.

Fitness Boxing

Beloning

Gelukkig speel je ook iets substantielers vrij, namelijk muziek. Door veel te trainen, mag je steeds meer nummers gebruiken in je trainingen. Hoewel je titels ziet als “LMFAO - Party Rock”, is dat echter niet wat je te horen krijgt. Het is een soort karaokeversie van het nummer. Nu werkt dat bij een deuntje als Party Rock best goed, maar er staan nummers bij die als een keyboarddemo klinken. Bad Romance van Lady Gaga bijvoorbeeld.

Gameplay die rammelt, onoriginele muziek en weinig beloning om écht enthousiast van te raken: Fitness Boxing heeft het niet in zich om Wii Fit op Switch te zijn. Misschien komt het omdat het spel te weinig te bieden heeft aan verschillende sporten, of juist omdat het een fitness-, boks- én een ritmegame wil zijn, maar op alle fronten tekortschiet. Het houdt niet bij welke boksbewegingen je maakt, je traint nagenoeg alleen je armen en niet je hele lijf en voor een ritmegame is de muziek niet prettig genoeg om het vaak te willen spelen. Als dit Nintendo’s schoolvoorbeeld moet zijn van wat een fitnessgame op Switch moet zijn, dan houden we ons hart vast voor waarmee derde partijen op de proppen gaan komen.

Fitness Boxing

Fitness Boxing lijkt een rechttoe rechtaan boksspel, maar is dat helaas niet. Het spel biedt geen waardevolle bewegingsondersteuning, geen interessant beloningssysteem en muziek die de naam draagt van originele liedjes is voornamelijk een goekope kopie. Wij gooien de handdoek in de ring.
4
40
Score: 40
  • Instructeurs geven veel duidelijke instructies
  • Game checkt je bewegingen niet goed
  • Karaokeversies van muziek
  • Instructeurs vallen in herhaling
  • Beloningssysteem is weinig interessant

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.