1. For Honor: Marching Fire – Opnieuw vlammen in For Honor

For Honor: Marching Fire – Opnieuw vlammen in For Honor

Heb je onlangs nog For Honor gespeeld? Heb je überhaupt wel eens For Honor gespeeld? De begin vorig jaar verschenen multiplayer-zwaardvechtgame is eigenlijk alleen maar beter en uitgebreider geworden. Natuurlijk was dat ook wel nodig, want technische problemen en een aantal gameplay-irritaties zaten het spel in de eerste paar maanden behoorlijk dwars. For Honor heeft echter meer nieuwe content gekregen naast de nodige patches en bugfixes. De game is sinds de maanden na de release steeds verder uitgebreid met nieuwe personages, arena’s en zelfs met een compleet nieuwe factie.

De nieuwste update heeft niet voor niets een subtitel gekregen. Marching Fire is misschien wel de meest substantiële update voor de game tot nu toe en voor mij de reden om For Honor na bijna een jaar weer eens op te starten. Marching Fire is om meerdere redenen opvallend. Niet alleen is het merendeel van de content gratis (ook de nieuwe Oosterse factie en de nieuwe speelstand Breach), maar er is ook een subtiele grafische update toegevoegd die niet geheel toevallig de vuureffecten net wat realistischer maakt.

for honor

Zin in de Wu-Lin

Betalen voor een grafische update met wat betere belichting klinkt misschien wat vreemd, maar je kunt dus ook zonder te betalen de meeste nieuwe content van Marching Fire zien en spelen. Het meest in het oog springend is de geheel nieuwe Wu-Lin-factie, bestaande uit vier strijders gebaseerd op krijgers uit het oude China. Deze figuren hebben met verschillende wapens, vechtstijlen en combo’s hun eigen, unieke stijl. Persoonlijke favorieten van deze nieuwkomers zijn Tiandi, de meester in het ontwijken van aanvallen, en de Shaolin monnink met zijn vechtstaf. Ze vrijspelen doe je door de Marching Fire-uitbreiding te kopen of door simpelweg je zuurverdiende staal in te ruilen voor één van de vier.

Misschien nog wel interessanter is de nieuwe speelmodus Breach. Teams van vier spelers nemen het hierin tegen elkaar op in een iets uitgebreider slagveld. Het aanvallende team moet een gigantische stormram van de ene naar de andere poort zien te loodsen, terwijl het verdedigende team hier een stokje voor moet steken. Dat doen ze onder andere door computergestuurde troepen uit te dunnen en door torens te veroveren die het aanvallende team bestoken met brandende pijlen.

for honor

Into the Breach

Breach is precies de speelstand waar het nog een beetje aan ontbrak in For Honor. Op het slagveld is constant van alles aan de hand en door de verschillende fases voelen de behoorlijk lange potjes afwisselend. Eerst moeten er twee poorten opengebroken worden en daarna blijft er een supersterke computergestuurde generaal over. Die moet door het ene team verslagen en door het andere beschermd worden.

Het maakt van deze speelstand een succes wanneer het potje een beetje gelijk op gaat. Heb je echter vier tegenstanders tegenover je die de boel volledig onder controle hebben, dan gaat de lol er snel vanaf. Een ronde Breach duurt best lang wanneer je met geen mogelijkheid door de verdediging heen komt, maar je wel je tijd moet uitzitten. Het helpt daarbij ook niet dat je halverwege een match niet even snel van personage kan wisselen als je net de verkeerde hebt gekozen. Ook irritant zijn de behoorlijk lange tijden voor de matchmaking. Je wacht al snel vijf minuten voordat er überhaupt gestreden mag worden.

for honor

Arcademisser

Dat probleem is er niet in de Arcade-modus. Hierin neem je het namelijk op tegen de AI, in je eentje of samen met een andere krijger. Wat deze speelstand uniek maakt, is het feit dat er constant nieuwe missies worden gegenereerd. Dat betekent dat er simpele verhaallijnen bestaande uit een paar regels tekst, een locatie en een tegenstander willekeurig worden samengesteld.

Het idee is interessant, maar de missies voelen niet bepaald goed uitgebalanceerd. Ze schommelen te veel tussen extreem makkelijk en moeilijk. Door de willekeur voelt het daarnaast ook een beetje nutteloos. Arcade is een prima manier om meer grondstoffen te verdienen, maar verder niet bepaald de 30 euro waard die de uitbreiding kost. In tegenstelling tot Breach moet je voor Arcade namelijk wel betalen.

for honor

Eigenaardig pakket

Dit alles maakt van For Honor nog steeds een eigenaardig pakket. De verbeteringen en toffe toevoegingen, zoals nieuwe maps en unieke speelbare personages, zijn tof, maar er valt ook nog steeds genoeg op aan te merken. Wat te denken van de behoorlijk complexe menu’s voor de uitrusting van je personages? Na iedere match word je overdonderd met nieuwe spullen, maar het spel doet nauwelijks moeite om je uit te leggen hoe het werkt en waarom het belangrijk is.

Hoe anders is dat gelukkig voor de gameplay zelf. Met uitgebreide trainingsvideo’s en een speciale oefenarena is iedere champion tot in de kleinste details uit te proberen. Handige knoppencombinaties worden op het scherm vertoond en speciale icoontjes leggen haarfijn uit of je een zware aanval halverwege moet onderbreken voor een combo, of juist moet combineren met een duw. Het benadrukt alleen maar hoe sterk het gevechtsysteem van For Honor is. Het is makkelijk te begrijpen, maar toch zijn alle 22 personages unieke en complexe vechters.

Marching Fire is dus misschien niet perfect, maar wel een goed moment om For Honor voor het eerst of opnieuw op te starten. De game heeft duidelijk voortgang geboekt en met een geheel nieuwe factie plus een zeer fijne nieuwe speelstand is er genoeg nieuwe eer te behalen.

Marching Fire is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • Nice dat de game hier nog wat aandacht krijgt. Sinds release af en aan gespeeld, zit op 600 uur volgens uplay.

    For Honor is enig in zijn soort. En heeft jammer genoeg bij release zich zelf in de vingers gesneden, want wat was de game toen in n brakke staat.

    Nu moeten de ontwikkelaars wat meer tempo maken met het balanceren van de characters, want sommige zijn lachwekkend zwak als je op n beetje niveau speelt.

    Wel heel tof dat ze breach hebben uitgebracht, aangezien dit een van de grootste wensen van de community was, samen met dedicated servers en balancing.

    Ik vermaak mij er in ieder geval weer prima mee, al ben ik nog wat roestig.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren