1. De gamesindustrie verdiende in 2018 120 miljard Dollar dankzij Fortnite

De gamesindustrie verdiende in 2018 120 miljard Dollar dankzij Fortnite

Free-to-play-games veroveren de wereld

De gamesindustrie en gerelateerde bedrijfstakken hebben in het jaar 2018 een opbrengst van bijna 120 miljard dollar behaald. Dit blijkt uit het jaarrapport van SuperData. Fortnite is een belangrijke aandrijver van het succes.

Data-analysebedrijf Nielson bracht recent een SuperData 2018-rapport uit waarin de jaarcijfers van de gamesindustrie worden uitgelicht. Over het gehele jaar heeft de industrie een omzet behaald van 119,6 miljard dollar. Dit is opgedeeld in digitale games en interactieve media. Mobiele games brachten een omzet van 61,3 miljard dollar, pc-games behaalden een omzet van 35,7 miljard dollar op en console-games brachten van 12,7 miljard dollar op.

Binnen de interactieve media wordt aangegeven dat er 5,2 miljard dollar is opgebracht door het streamen en bekijken van videocontent en dat vr-games goed waren voor een omzet van 6,6 miljard dollar.

Fortnite

industrie groeit fors dankzij fortnite

Binnen gratis te spelen games is Fortnite een belangrijke factor geweest. De gratis battle royale-game van Epic zorgde volgens het rapport maar liefst voor een groei van 13 procent in de game-industrie. Fortnite heeft daardoor de hoogste jaarlijkse omzet binnen een jaar ooit. Daarbij was Fortnite onder andere een oorzaak voor de sterke groei van het streamen van videocontent.

Digitale games beslaan tachtig procent van de totale omzet in 2018 van de gamesindustrie. Digitale games hebben een groeimarge van 11 procent ten opzichte van het vorige jaar.

Binnen de Digitale games haalden mobiele games de meeste omzet met 61,3 miljard dollar. Vooral in Azië zijn de mobiele games het populairst.

Premium games

'Premium' games als Red Dead Redemption 2 groeiden ook: zo'n 10 procent ten opzichte van 2017. PlayerUnknown's Battlegrounds behaalde de hoogste omzet met meer dan één miljard dollar, Fifa 18 scoorde daarnaast hoog met een omzet 790 miljoen dollar en GTA V 628 miljoen dollar.

De voorspelling voor de groei van premium games voor consoles in 2019 wordt geschat op vierhonderd miljoen dollar binnen Europa.

Het rapport van SuperData is gratis te downloaden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Geert de Wekker Redacteur bij Insidegamer.nl en Gamer.nl. Volgt vanaf de start de hele Pokémon-franchise van Game Boy tot Nintendo Switch. Maar is ook een grote fan van games als WWE, Kingdom Hearts en de Batman Arkham series.

Reacties

  • Dat die mobiele games zoveel opleveren. Best logisch, maar toch kijk ik ervan op! Heb zelf al jaren geen game meer gedownload voor mijn telefoon.
  • Zo-zo dat is welgeteld de waarde gelijk aan 1000 Fortnite skins.

    Grappen daargelaten, wat wordt er tegenwoordig verstaan onder Premium games? Games waar betaald voor dient te worden met de mogelijkheid tot (micro)transacties? Dat beslaat dan zo'n beetje 95% van alle huidige games. Ik snap overigens ook echt niet de interesse in mobiele games, ik heb een tijdje Phone Destroyer gespeeld maar dat verveeld ook super snel. Dan zak ik liever onderuit en speel ik graag op m'n PS4.
  • @AWESOMEDUDE3 Premium games zijn niet-gratis games. Ik denk niet dat 95 procent van de huidige games premium is, gezien de hoeveelheid free-to-play mobiele games.
  • @Jack O
    Ik dacht dat die in een andere categorie vielen > mobiele games. Kan aan mij liggen hoor, ik las RDR2, PUBG, Fifa en GTA, alle (voornamelijk) 'pc/console' games vandaar mijn veronderstelling.
  • @AWESOMEDUDE3 Ah, ik begrijp het. Het gaat echt om gratis of niet gratis om te kunnen spelen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren