1. Winkans bij lootboxes straks duidelijk bij consolegames

Winkans bij lootboxes straks duidelijk bij consolegames

ESA maakt afspraken met Sony, Microsoft en Nintendo

Sony, Nintendo en Microsoft zijn van plan om de winkansen bij het openen van lootboxes naar consumenten te communiceren.

Dat meldt de Amerikaanse bracheorganisatie Entertainment Software Association (ESA). De organisatie zou met Nintendo, Microsoft en Sony in gesprek zijn om er voor te zorgen dat deze nieuwe regelgeving voor het einde van 2020 doorgevoerd wordt.

In het kort kunnen spelers straks voor elke game die vanaf dat moment op de consoles uitkomt en betaalde lootboxes heeft, uitzoeken wat de winstkans is op bepaalde voorwerpen uit deze lootboxes. Dit moet er voor zorgen dat spelers meer duidelijkheid krijgen over hun winstkans, waardoor het gokelement dus wordt verkleind.Dit geldt wel alleen voor games die uitkomen vanaf het invoeren van deze nieuwe regel, en spellen die daarna updates krijgen die te maken hebben met lootboxes.

Daarnaast heeft ESA gesprekken met bedrijven als Activision Blizzard, Electronic Arts, Ubisoft, Take-Two, Bandai Namco, Bethesda en Warner Bros. om deze nieuwe regelgeving nog verder door te voeren. Hoewel de ESA werkzaam is in de Verenigde Staten, zou deze info zodra het publiekelijk bekend is gemaakt ook beschikbaar kunnen komen voor Europese gamers.

Na ESA's statement heeft Sony van zich laten horen: "Sony Interactive Entertainment wil dat PlayStation-gebruikers toegang hebben tot informatie en gereedschappen, zoals ouderlijk toezicht op de virtuele portemonnee, zodat ze geïnformeerde beslissingen kunnen nemen over in-game aankopen. We ondersteunen pogingen van de industrie om de winstkansen van random virtuele items te verduidelijken, en willen consumenten deze informatie bieden voor alle games die we produceren en publiceren."

lootbox

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Rarity hebben we al en nu dus drop rates uit de MMO's.
  • Dit is zon schijnoplossing om de overheden stiller te krijgen en om lootboxen blijven te behouden.

    Sony laat hier weer zien dat het een hypocriet stink bedrijf het is. Kinderen beschermen door games die ze niet eens mogen spelen te censureren en bij aankopen met lootboxen leggen ze de verantwoordelijkheid wel bij de ouders. Wat zeker niet goed zal gaan en kunnen ze lekker geld verdienen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren