1. PlayStation-CEO: PS5-games zijn duurder om te maken dan voor PS4

PlayStation-CEO: PS5-games zijn duurder om te maken dan voor PS4

Jim Ryan spreekt over ontwikkelkosten

Het ontwikkelen van games voor de PlayStation 5 is duurder dan op de PlayStation 4. Dat zegt PlayStation-CEO Jim Ryan in een interview met gameindustry.biz.

De PlayStation 5 moet dit najaar wereldwijd uitkomen. Er is nog weinig over het mysterieuze next-gen console bekend, maar daar gaat morgen verandering in komen. In een recent interview met gameindustry.biz vertelde Jim Ryan, de CEO van PlayStation, dat de PlayStation 5 niet degoedkoopste console ging worden. In datzelfde interview heeft hij ook gezegd dat het ook meer kost om games voor het next gen-console van Sony te maken.

“Ik denk dat, voor zover de technologie de grafische kant van games interessanter en realistischer maakt, het maken van de games iets intensiever wordt qua mankracht en kapitaal", vertelt Ryan in het interview. Hiermee doelt hij op games die lijken op de Unreal Engine 5-presentatie van afgelopen maand. “Waarschijnlijk zullen de ontwikkelingsbudgetten hoger zijn." De CEO verwacht niet dat deze veranderingen te extreem zijn. “We zien het niet als een enorme toename in de prijs”, zegt hij. In het interview wordt niet gesproken over een eventuele stijging van de prijs van games voor consumenten.

De PlayStation 5 moet dit najaar uitkomen. Morgen wordt er meer informatie over de games op de console onthuld tijdens de presentatie over de PlayStation 5.

dualsense ps5

Dit artikel delen

Over de auteur

Jolien Mauritsz Ik ben een echte rpg-liefhebber. The Legend of Zelda, The Elder Scrolls en Pokémon behoren tot mijn grote favorieten. Verder speel ik ook graag simulatie games zoals de Sims, Story of Seasons en Stardew Valley. Verder lees ik graag een goed fantasyboek en volg ik verschillende anime- en manga-series. Ja ik ben een echte nerd.

Reacties

  • Dit zegt hij natuurlijk om de prijzen weer bij de launch op €70-€75 euro te leggen.
  • Ach, die kosten worden tegenwoordig heel goed gedekt door (dure) DLC en in-game aankopen.
  • @MythicZ
    Niet elke game biedt dit aan toch.
  • Games op de nes waren vroeger 110-140 gulden. We zijn nog steeds goedkoop op dit moment
  • @san5324
    Omgerekend is 140 gulden 63,50 euro dus met prijzen van 69.99 tegenwoordig zijn we nu wel duurder.
    Toegegeven dat er ook snes games waren van 180 gulden en een aantal megadrive games waren zelfs over de 200 gulden in het begin.
    Wat dat betreft zijn we nu wel goedkoper uit ;)
  • @mole28
    Je vergeet de inflatie. Games zijn echt een stuk goedkoper geworden dan vroeger.
  • @mole28
    De meeste games zijn nu weer 59,99, aan het begin van elke generatie schieten de prijzen altijd een tientje of 15 euro omhoog. Ik moest trouwens opzoeken hoe duur een game tegenwoordig is, koop bijna alles in de sale op de PC.
  • @mole28

    Inflatie zoals triforce zegt :p
  • @san5324 en triforce:
    Daar hebben jullie gelijk in, had ik niet aan gedacht ;)
  • tjah, is met elke verschuiving van generatie zo toch? Maar gaming is ook nog nooit zo populair geweest, dus je verkoopt ook veel meer games lijkt mij. Daarbij is ook de digitale aanschaf van games populairder dus scheelt dit weer in de kosten voor het produceren van fysieke kopieën. Daarnaast worden games zo vaak geremasterd en opnieuw uitgebracht op andere consoles (zie hoeveel ports de Switch gekregen heeft, zelfs van games van enkele generaties terug). Hierdoor blijven dezelfde games producten die je nog heel lang kunt verkopen. Burnout Paradise lijkt bijvoorbeeld iedere generatie wel weer de kop op te steken. Daarbij (wat Myticsz zegt) is er genoeg DLC om aan te schaffen, of je bedenkt leuke foefjes zoals Nintendo met AC ; één eiland per console, dus koop er maar wat bij mijn jongens!

    Dus a.u.b. geen gejank straks dat games duurder moeten worden omdat de productie duurder wordt. Want dit betekent tegelijkertijd ook dat wij de games van generaties terug dus veel en veel te duur aangeschaft hebben…
  • Logisch. Dat is btw elke generatie zo. De teams worden ook altijd groter.
  • Zoals altijd dus. Ik zie geen probleem er mee
  • @Meta_coola

    Ik wel.
    Hoe groter de budgetten moeten zijn hoe meer risico’s een publisher loopt. Als een project flopt kan het einde verhaal zijn voor studios die zelf ook de publisher zijn van hun project.

    Kortom kleine studios kunnen steeds minder mee met de grote jongens als EA, Ubisoft, Taketwo, Nintendo om maar een aantal te noemen. Zij moeten meer risico nemen met als gevolg dat het vaker en vaker mis gaat en daarmee talent verloren gaat.

    Wanneer je break-even point op 200.000 exemplaren ligt tijdens het Xbox360 tijdperk maar straks richting de 2 miljoen gaat….kan je wel raden dat er studios uitgekocht gaan worden of zelfs omvallen.

    Gevolg: eenheidsworst en alleen maar zekerheidjes zoals Ubisoft doet met AC of Capcom met RE. Steeds minder vaak innovatie en nieuwe ip’s. Je ziet dit gedrag iedere generatie toenemen.

    Het is maar waar je van houdt.

    Een goede oplossing zou zijn om grote titels voor 80 euro in de schappen te leggen en games met een lager budget voor 40.
    Daar tussen heb je speling na mate de kosten.
  • @Ramirez
    Maar dat is nu al gewoon zo…
    Kijk naar veel psn games… (firewatch, etc etc)
    Kleine studio's hebben het sinds ps3 beter dan daarvoor, omdat er voor hun ook plaats gemaakt is.
  • @Ramirez

    Allemaal aannames die je doet. Als, als, als. Oftewel, overbodige discussie die je opzoekt 😂
  • @RiRi

    Budgetten nemen toe. Break even point zal dus hoger liggen. Gevolg is meer risico.

    Wat is daar precies onlogisch aan?

    Grote publishers kunnen dit risico makkelijker dragen dan de kleintjes. Zij zullen meer geld steken in hun games dus zullen technisch vooruitstrevender zijn wat gevolg heeft dat een klant liever 60 euro uitgeeft aan een EA game dan aan huzarenstuk van een kleine studio.

    De groten worden groter en de kleintjes worden veroordeeld tot de low end markt.

    Ik geef nergens aan dat dit perse een slechte zaak is maar als jij je ogen wil sluiten voor valkuilen, be my guest.

    Je maakt het de kleintjes wel makkelijker als de pricing eerlijker is. Jowy heeft een punt dat er online een plek voor ze is en dat het beter gaat dan vroeger. Maar de marktwerking van bigger is better is altijd al slecht nieuws geweest voor de kleine ondernemer.

    Of jij moet onder een steen geleefd hebben de afgelopen 30 jaar?
  • @Ramirez
    Niks om je zorgen over te maken. Kwaliteit is kwaliteit. Nintendo staat ook niet bekend om haar grafische hoogtepunten.
  • Other news just in: Water is wet!
  • Ik geloof wel dat games steeds gedetailleerder en complexer worden, waarmee de ontwikkelkosten omhoog gaan. Daarnaast is gaming ook weer veel populairder geworden waar de verkoopcijfers dat grotendeels recht moeten zetten.
    En eigenlijk heeft vrijwel elke game wel DLC.. Dus de echt grote projecten zetten dat uiteindelijk wel recht qua omzet.
    Zoals hierboven aangegeven zal de adviesprijs waarschijnlijk 70 euro blijven, waar deze in de meeste gevallen rond de 60 euro worden verkocht.
  • Hebben ze ook gezegd bij de PS4, maar hebben wij er iets van gemerkt?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren