1. Gameverslaving officieel erkend door World Health Organization

Gameverslaving officieel erkend door World Health Organization

Overhaaste beslissing volgens het Trimbos Instituut

De World Health Organization (WHO) erkent excessief gamen met alle negatieve gevolgen van dien als verslaving. Gameverslaving wordt opgenomen in de elfde editie van de 'International Classification of Diseases'.

Op de WHO-website staat de verslaving beschreven. Een deel van de beschrijving luidt als volgt: "Gaming disorder is characterized by a pattern of persistent or recurrent gaming behaviour, which may be online or offline, manifested by: 1) impaired control over gaming; 2) increasing priority given to gaming to the extent that gaming takes precedence over other life interests and daily activities; and 3) continuation or escalation of gaming despite the occurrence of negative consequences. The behaviour pattern is of sufficient severity to result in significant impairment in personal, family, social, educational, occupational or other important areas of functioning"

De WHO geeft drie kenmerken van gameverslaving:
  • Een gebrek aan controle over hoeveel tijd je spendeert achter een console of pc;
  • Een sterke prioriteit geven aan gamen ten opzichte van andere activiteiten en;
  • Het blijven gamen ook al heeft dit negatieve gevolgen op je leven.

De NOS haalt ook andere invalshoeken aan. Zo zegt een verslavingsdeskundige van de Universiteit Utrecht: "Vaak zijn problemen met familie, vrienden, werk en school doorslaggevend. Gameverslaafde jongeren verliezen interesse in hun omgeving; ze krijgen problemen in de sociale contacten met vrienden en familie."

World Health Organization

Wel is er onenigheid over de beslissing van de WHO. Zo heeft een groep wetenschappers, onder wie verslavingsdeskundige Tony van Rooij, een open brief geschreven. Hierin beargumenteren zij dat de gestelde problemen niet zomaar afgeschoven kunnen worden op een nieuwe stoornis/afwijking, zoals gameverslaving. Er is volgens deze groep onvoldoende onderzoek om dit soort conclusies te trekken.

Op de website van het Trimbos Instituut gaat Van Rooij verder in op deze kwestie: "Games zijn divers, complex en interactief. Hoewel er ontzettend veel publicaties zijn over ‘gameverslaving’ is het onduidelijk welke mechanismen binnen games problemen veroorzaken. Bij bier is er alcohol, bij roken nicotine en bij kansspelen het grote geld en de onzekerheid over een uitkomst. Bij gamen is dit veel minder duidelijk."

Trimbos Instituut

Ik ben het helemaal met het Trimbos Instituut eens. Een kleine alinea regels over wat gameverslaving inhoudt, gegeven door de WHO, raakt slechts de oppervlakte van deze complexe kwestie. Ik begrijp dat er vraag is naar structuur en een duidelijke definitie om houvast te bieden voor psychologische en commerciëlen instellingen, om zo mensen diagnoses te kunnen geven en voorlichting te kunnen geven. Niemand heeft echter baat bij een overhaaste conclusie, vooral mensen die met gameproblemen kampen. Het vergt dan ook veel meer onderzoek en tijd om een dergelijke verslaving te definiëren.

Dit artikel delen

Over de auteur

Pablo Bool Ik ga graag eindeloos dood in Dark Souls en speel nog steeds intensief Call of Duty 4 (mods) op de pc. In Fortnite: Battle Royale mag je mij ook graag komen afschieten. Daarnaast duik ik graag in obscure technoplaten rond de jaren 90

Reacties

  • Je laten afkeuren met een gameverslaving, dan kun je de hele dag gamen! 😁

    Serieus, ik snap het probleem een beetje,; op een gegeven moment speelde ik WoW, 14 uur per dag. Toen dacht ik, waar ben ik mee bezig en ben ik minder gaan spelen en uiteindelijk helemaal niet meer. Niets heeft onder het WoW spelen geleden, maar ik kan mij voorstellen dat dat in verdere fases wel zo kan zijn.

    In-game status kan net zo verslavend zijn als geld. Ik vind echter wel dat er hysterisch over wordt gedaan.
  • @CerandoX.nl
    Nu kunnen we oficieel zeggen dat we een paar gamejunkies zijn XD.
  • Valt Soft resetten bij Pokémon ook onder gamen? Want dan heb ik een probleem whaha
  • Ik neem vanavond rustig me shotje quake 4….
  • Na de lobby heeft zen zin. Op naar het volgende en dat zijn Smartphones, social media en al het andere wat mensen leuk vinden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren