1. Gears 5 - Versus Tech Test hands-on

Gears 5 - Versus Tech Test hands-on

Hopelijk de eerste van velen

De afgelopen twee weekenden gooide ontwikkelaar The Coalition de digitale deuren van Gears 5 voor de eerste keer open voor het publiek. Het gaat hier nog niet om de volledige game, maar om een zogeheten ‘Versus Tech Test’ waarbij de ontwikkelaar kan polsen hoeveel werk de servers en de multiplayermodi nog nodig hebben. Natuurlijk hielpen wij graag mee, al is het maar om te zien of onze Lancers nog altijd even makkelijk door tegenstanders heen vliegen als vroeger.

In deze Tech Test waren drie modi beschikbaar. Met de King of the Hill- en Escalation-modi zien we twee oude bekenden uit eerdere Gears-games terug. King of the Hill draait om het veroveren van een enkele zone op de map om punten te scoren, terwijl er in Escalation pas punten gepakt kunnen worden wanneer je team drie zones tegelijkertijd op de map in het bezit hebt. Nieuweling Arcade heeft meer weg van een hero shooter, waarbij men kan kiezen uit verschillende personages met hun unieke wapens en vaardigheden.

Gears 5

Raderen draaien nog niet soepel

Nog voordat de we een van deze modi kunnen spelen valt er al een voorzichtige conclusie te trekken: de servers zijn er in ieder geval nog niet helemaal klaar voor. Niet alleen staan we in het eerste weekend regelmatig in de wachtrij, ook worden matches soms vroegtijdig afgekapt. Daar kunnen we moeilijk over doen, maar dit is precies de reden dat The Coalition deze test organiseert. In het tweede weekend merken we reeds verbetering en staan we relatief snel in de arena.

Ook aan onze kant gaat het in het begin stroef. Vanaf de eerste minuut is te merken dat Gears 5 vasthoudt aan zijn eigen, beproefde recept. Dat betekent dat je geen acrobatische acties of snelle gameplay hoeft te verwachten, maar eerder trage actie waarbij dekking nemen net zo belangrijk is als je magazijn leegpompen. In de eerste paar potten nemen we dan ook aardig wat kilo’s lood in ontvangst. Het is duidelijk dat we voorzichtiger en strategischer te werk moeten gaan dan we gewend zijn van andere shooters.

Gelukkig gaan er ook dingen goed: het arsenaal van Gears 5 zit vol met oude bekenden, waardoor Gears-veteranen geen seconde hoeven te wennen. Publieksfavorieten zoals de Torque Bow, de Gnasher en de Lancer maken wederom hun opwachting, zij het soms met wat extra opties. Ook nieuwe wapens als de Claw LMG (een zwaar machinegeweer) en de Breaker Mace (een gigantische knots) voelen na een paar potjes al vertrouwd aan.

You know what really grinds my Gears?

Ondanks dit feest der herkenning ervaren we al snel de eerste frustraties op gameplaygebied. Het grootste irritatiepunt is de beweging van je personage. Het gemiddelde Gears-personage is gebouwd als een kleerkast, maar de PAX-kast op de slaapkamer van je moeder beweegt zich nog gracieuzer dan de personages in deze Tech Test. Loopanimaties duren soms een fractie van een seconde te lang, personages blijven langs muren ‘plakken’ en bewegen in het algemeen is een stuk langzamer dan we zouden willen. Dit is tijdens de normale gameplay al storend genoeg, maar wanneer je bijna dood bent komt daar extra frustratie bij.

Als je namelijk een paar keer goed geraakt wordt, vult het beeld zich met een zogenaamde ‘omen’. Er verschijnt een bloederige gloed over je beeldscherm om te laten zien dat je bijna het loodje legt. Er is dan maar een klein gedeelte van het beeldscherm goed zichtbaar, waardoor overleven al lastig genoeg is. Wanneer je dan eindelijk je belager in je beperkte vizier hebt, merk je al snel dat de langzame bewegingssnelheid het bijna onmogelijk maakt om een fatsoenlijk schot te lossen. Het gevolg is dat je bij een lage gezondheid al zo goed als dood bent en weinig kans hebt jezelf terug in de wedstrijd te vechten.

Qua wapens is de balans ver te zoeken. De Gnasher-shotgun is net als in andere Gears-games traditioneel overpowered, maar kent nu ook een kleine vertraging. Dat is funest in close combat, waar je nog sneller moet reageren dan normaal. De Lancer is ook bijzonder sterk, waardoor je meer dan eens van halverwege de map een headshot uit deze loodschieter zal incasseren. Combineer dit met de vergeeflijke hitboxes en je snapt waarom we die liever generfd zien. De lijst is echter nog veel langer, waardoor we hopen dat dit niet de laatste Tech Test is voor deze game.

Gears 5

Shooting me is a losing game

Hebben we dan echt geen plezier gehad de afgelopen twee weekenden? Natuurlijk wel. Dat is voornamelijk te danken aan de nieuwe modus Arcade. Gears 5 leent hierin van shooters als Overwatch, door personages beschikbaar te stellen met hun eigen wapenset en vaardigheden. Dit resulteert in verschillende onderlinge speelstijlen, wat gevechten onvoorspelbaarder en dynamischer maakt. Dit is een bewuste keuze, aangezien doorgewinterde Gears-spelers vaak neigen naar ‘shotgun chess’, een speelstijl die de multiplayer van Gears al enige jaren domineert en weinig dynamisch is. Arcade moet ervoor zorgen dat er geen eenduidige speelstijl meer is, waardoor mensen makkelijker kunnen instromen.

Het bijzondere aan deze modus zit hem in het upgraden van je wapentuig. Elk personage heeft een bounty: een doel dat aansluit bij zijn of haar speelstijl. Door het maken van kills en verzamelen van bounties spaar je ‘skulls’: een valuta waarmee je betere wapens kunt kopen. Gedurende het gevecht kom je dus steeds meer zwaar of specialistisch wapentuig tegen, wat de dynamiek van een match verandert. Skulls verdiend in een match zijn enkel voor die wedstrijd geldig, maar verdwijnen niet als je tijdens dat potje overhoopgeschoten wordt. Je kan dus kiezen: koop je vaak kleine upgrades, of spaar je voor die allesvernietigende raketwerper? Geloof ons (en je ouders): sparen is soms leuker dan meteen uitgeven.

Gears 5

Tech test 1/?

Hoewel we een voorproefje hebben gekregen, is Gears 5 pas op 10 september van dit jaar verkrijgbaar. The Coalition heeft er goed aan gedaan om deze Tech Test te organiseren, want de officiële feedback thread staat vol met zaken die beter kunnen. Toch hebben we ons vermaakt met zowel oude als nieuwe modi. Er lijkt een duidelijke visie te zijn en het Gears-gevoel is nog altijd aanwezig. We hopen echter dat dit niet de laatste Tech Test is, want we zijn nog niet helemaal overtuigd. Al is het maar omdat we met smart wachten op de terugkeer van de ‘Cole Train’…

Check de aankondigingstrailer van Gears 5 hieronder.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik had in het tweede weekend last van random freezes op de PC, in het eerste weekend had ik dat niet. Verder speelde hij heerlijk weg. De shotgun is niet zo overpowered als in het eerste deel.

    In Arcade heb ik helemaal niet zoveel strategieën gezien, iedereen gaat voor een personage met een sniper.
  • @CerandoX.nl Zelfde ervaring hier. De Gnasher is niet heel erg overpowered, de Lancer daarentegen wel. Ook bij mij pakt iedereen de sniper class in Arcade, en sommigen de shotgun class.

    Ik kon me ook niet vinden in het 'langzame' bewegen wat in de preview wordt aangegeven. Het wallbouncen werkt goed en het is niet zo dat de characters langzaam bewegen.
  • @MythicZ
    Ik vond het zelfs verdomd snel gaan allemaal!
  • @Gaaiz @MythicZ
    Volgens mij bewegen de personages net zo als in Gears 4. Ik kan mij de snelheden in Gears 1-3 niet echt meer herinneren.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren