1. Gecheckt: Doughlings: Invasion

Gecheckt: Doughlings: Invasion

Space Invaders door een roze bril

Het volgende deel in de Doughlings-reeks is inmiddels uitgebracht voor de Switch. Het werd dus tijd om dit jolige arcadespel te checken en menig vijand een koekje van eigen deeg te geven!

Net als Doughlings: Arcade legt Invasion de focus op klassieke arcade-gameplay. Waar Arcade doet denken aan het klassieke Brick Breaker, voelt dit nieuwste Doughlings-avontuur namelijk aan als Space Invaders. Ontwikkelaar Hero Concept windt er dan ook geen doekjes om: op hun website staat dat Doughlins: Invasion ‘een frisse kijk op weer een andere klassieker’ is. Niet zo vreemd, aangezien Hero Concept bestaat uit een groep enthousiaste gamegeschiedenisstudenten met een passie voor gameklassiekers. Het ontwikkelen van tijdloze spellen in een nieuw jasje is waar de Turkse ontwikkelaars van Hero Concept voor staan.

Doughlings Invasion

Dr. Mopheus staat er alleen voor

In dit tweede Doughlings-spel is het de taak van het roze deegmannetje Dr. Morpheus om zijn wereld te beschermen tegen aliens van buitenaf. Dr. Morpheus is ervan overtuigd dat hij zijn planeet en deegvrienden kan redden van de octopus-achtige wezens die de rust komen verstoren. Bewapend met verschillende gadgets gaat hij de strijd aan met de aliens. Los van een introductiefilmpje wanneer je een nieuw spel start, is er echter weinig sprake van een lopend verhaal. Doughlings: Invasion speel je dan ook niet voor een pakkend verhaal, het draait voornamelijk om de gameplay.

‘Deeg’elijke gameplay

De bedoeling van het spel is tamelijk duidelijk: de speler dient rijen met aliens te vernietigen voordat deze de grond raken. Dit doet de speler door kogels af te vuren vanaf onderen, net zoals in Space Invaders. De hoofdpersoon van het spel kan worden voorzien van verschillende wapens, zoals pistolen, lasers en de zogeheten ‘colour gun’. Wat pistolen en lasers doen hoeven we jullie niet uit te leggen, maar de colour gun is een element dat Doughlings: Invasionop een slimme manier onderscheidt van vergelijkbare spellen. De colour gun kan eens in de zoveel tijd worden afgevuurd op de aliens en brengt één punt schade toe, net als de andere wapens. Dit speciale wapen richt echter ook schade toe aan aangrenzende aliens met dezelfde kleur, waar je slim gebruik van kunt maken en à la Bejeweled meerdere vijanden om zeep helpt. Verder is de gameplay veel van hetzelfde en blijft de speler constant rijen aliens wegschieten.

De gameplay van Doughlings: Invasion is lang niet verkeerd, maar er zijn een aantal punten waarop het beter kan. Neem het gevoel van bewegen in de game. Het fijnste aan Space Invaders is de soepelheid van het spel: als speler voel je je volledig in controle over jouw ruimteschip. Wanneer het fout gaat bij Space Invaders voelt het min of meer als je eigen schuld, alsof je iets beter of anders had moeten doen. Dit missen we af en toe in Invasion. Het personage verplaatst zichzelf niet zo snel en schieten gaat lang niet zo rap als je verwacht.

In combinatie met de steile leercurve én de onvergeeflijkheid van de game kan dat soms leiden tot frustratie. De game introduceert steeds nieuwe alienvarianten, zoals vijanden die meer kogels kunnen incasseren en varianten die over onverwachtse tegenaanvallen beschikken. Bij de Switch-versie die wij hebben gespeeld, is het zo dat wanneer je af gaat, het complete level opnieuw doorlopen moet worden. Zo’n level bestaat uit een negen waves en een eindbaas, en met een beperkt aantal levens is het soms vrij lastig om een level uit te spelen. Doughlings: Invasion kan gelukkig op verschillende moeilijkheidsgraden gespeeld worden, hoewel de meeste moeilijkheidsgraden eerst ontgrendeld moeten worden. Al met al biedt Doughlings: Invasion een leuke uitdaging, juist omdat het spel niet makkelijk is houdt het mijn aandacht er bij. Wanneer elk level zomaar uit te spelen is, voelen dit soort spellen al snel als een sleur.

Doughlings

De gameplay en progressiemechanieken van Doughlings: Invasion laten wat te wensen over, maar het aangename gevoel dat je bij deze game krijgt maakt een hoop goed. De plezierige achtergronden, aandoenlijke deegmannetjes en pakkende muziekjes dragen bij aan de ervaring. Althans, het zorgt ervoor dat het spel minder snel verveelt. Want ondanks de te ontgrendelen upgrades en nieuwe vaardigheden is Doughlings: Invasion toch veel van hetzelfde. Het spel is met veel passie gemaakt en ontwikkeld door een kleine studio met beperkte middelen, en dat merk je ook. Zoals eerder vermeld bestaat ontwikkelaar Hero Concept voornamelijk uit studenten en het spel is dan ook voor een studentenprijsje aan te schaffen.

Conclusie

Douglings: Invasion is zeker niet perfect, maar dat hoeft ook niet. Hero Concept vraagt ook geen zestig euro. Voor acht euro kan je al aan de slag met het spel en door deze bescheiden prijs raad ik je toch aan om dit spel een kans te geven. Het nieuwe spel van Hero Concept biedt een leuke uitdaging en is een typisch tussendoortje. Af en toe voelt het wat repetitief, maar dat hoort ook wel bij dit genre.

Doughlings: Invasion is reeds verkrijgbaar voor Nintendo Switch, pc en Xbox One en is vanaf 22 augustus beschikbaar voor de PlayStation 4.

Dit artikel delen

Over de auteur

Cody van den Bogert Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Enorme Zelda-fanaat en Mr. Fifa. Kan het niet laten om games op het moeilijkste niveau te spelen. Wacht nog steeds op Skate 4...

Reacties

  • Koekje van eigen deeg, 'Deeg'elijke gameplay 😂😂. Vind ik heerlijk haha. Maar idd het is al een beetje veel van hetzelfde en dan moet je dus ook nog eerst de hogere moeilijkheidsgraden vrijspelen. Bij mij draagt dat niet bij aan dat ik het langer blijf spelen. Laat mij lekker direct op de lastigste moeilijkheidsgraad spelen. Maar idd de gameplay mag ook wel wat soepeler aangezien ze het toch vrij simpel houden verder. Maar over het algemeen wel een lachen game vond ik.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren